CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Underlag till ovanmarkspool helt ovan mark  (läst 1296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arbr

Underlag till ovanmarkspool helt ovan mark
« skrivet: april 17, 2021, 14:04:21:21 »
Hej!

Poolnybörjare, tacksam för alla tips om nödvändigt underarbete för en JF storpool som ska stå helt ovan mark. Hur mycket behöver man gräva ut? Behöver man lägga i dräneringsslang? Kan jag hoppa över isoleringsskivor om poolen bara ska användas under juni-augusti?

Jag är lite orolig att den blivit i största laget. Utrymmet är som på bilden. Det är 9,6 m mellan gaveln på växthuset och avloppsbrunnen och jag har precis beställt en JF Storpool 7,3x3,6m. Poolen ska stå med långsidan i utrymmet så det blir alltså totalt 2,3 m utrymme kvar att dela på mot avloppsbrunn respektive växthus, drygt någon meter på varje sida alltså.

Eftersom utrymmet är begränsat vill jag inte gräva ner den, då är jag rädd att en grop skulle börja underminera grunden för växthuset. Jag vill ju inte ha vatten i gropen och måste ha sluttande sidor med lite utrymme runt om för att för att komma åt poolen, och då måste jag lägga ner dräneringsslang och dränerande bärlager och därmed gräva ännu djupare tänker jag. Jorden är huvudsakligen lera.

Har läst många trådar om grundläggning, makadam, stenmjöl, sand, xps och annat. På Primastar pool som levererar liknande ovanmarkspooler som JF läser jag: "Om Du ställer Din swimmingpool uppe på en gräsmatta eller liknande så är det ofta tillräckligt att skyffla bort 5 - 10 cm jord. Ytan jämnas av med sand så att den blir slät och vågrät. Det är inte fråga om att skapa en tjock sandbädd utan Du skall bara använda så mycket sand som krävs för att skapa en jämn och slät yta."

Jag hoppas att något liknande ska räcka, men har tänkt lägga ner betongplattor att vila stödbenen på. Primastar beskriver ovanstående grundläggning, utan isolering, som den enklaste men nämner att många väljer att lägga ned isoleringsskivor. Frågan är om det är värt besväret och kostnaden i vårt fall att gräva lite djupare och lägga dränering och isolering? Har isoleringsskivorna någon ytterligare funktion för stabiliteten? Poolen ska som sagt bara användas under juni-augusti och jag kräver inte 30 grader, det räcker med 27-28 (planerar att köpa till en värmepump).

Vad tror ni, räcker det med att bara gräva ut någon decimeter, lägga en markduk och jämna till med sand? Jag hade tänkt täcka sanden med en matta typ konstgräs.

Alternativet är väl att göra en fullständig underbyggnad med markduk, makadam + dräneringsslang, markduk, isoleringsskivor, stenmjöl, matta. Men det känns lite overkill om själva poolen praktiskt taget ska stå uppe på gräsmattan. Jag är inte heller alltför rädd att flytta eller korrigera om några år, det kan nämligen bli aktuellt att gräva ner den i framtiden men då på annan plats på tomten. Men självklart vill jag inte att poolen ska kollapsa...

Tacksam för alla tips!

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag