VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trädäck över poolkant  (läst 2600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlie_

Trädäck över poolkant
« skrivet: mars 09, 2021, 09:21:32:32 »
Har en äldre ovanmarkpool där jag ska lägga om trädäcket i vår/sommar. Nuvarande slutar ett par cm från plåtkanten men jag skulle vilja lägga så att det går över kanten istället. Har sett en del på forumet och på nätet som gjort detta och undrar hur ni konstruerat det. Ska man bygga en kant som går upp över nuvarande sarg, ersätta sargen med trä som "matchar" däcket, ta bort sarg och bygga däck över men ej fästa i sarg? Helst vill jag ju att det ska gå plant ut utan någon upphöjning som stör. Höjdmässigt är nuvarande däck nån centimeter högre än sargen och helst ska nya vara i samma höjd.

Poolgiganten

Utloggad Jgr001

SV: Trädäck över poolkant
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2021, 09:28:16:16 »
Såhär gjorde jag då jag byggde trädäcket. Inte det optimala med tanke på när man skall byta liner, men tänkte då såga av det som går ovanpå sargen och bygga nytt på samma sätt sen.

Det är ca 1-2 cm mellanrum mellan sargen och trästommen.
« Senast ändrad: mars 09, 2021, 09:33:27:27 av Jgr001 »
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Utloggad henrik79

SV: Trädäck över poolkant
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2021, 18:27:57:57 »
Har tittat på mängder med youtubevideos om detta då viska göra samma sak i höst. Den mest vedertagna lösningen är att göra som på bild ovan, att man sågar ut halva regeln och låter en del sticka ut över rör-sargen, då kan du sätta trall ända fram och har ändträ du kan skruva fast täckbrädan på ett bra sätt.

Till exempel:    

/Henke


Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Trädäck över poolkant
« Svar #3 skrivet: april 22, 2021, 22:20:53:53 »
Ett problem när man jackar ur änden på regeln är att den blir försvagad. Håller den när tre tonåringar står på kanten och hoppar i samtidigt?
Jag gjorde en omegaprofil i 3 mm rostfri plåt och förstärkte regeln med. Varje profil håller för ca 85 kg men bygger bara 35 mm på höjden.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Jgr001

SV: Trädäck över poolkant
« Svar #4 skrivet: april 23, 2021, 18:48:37:37 »
Hittills har det inte varit något problem.som hellst, det är ju endå minst 50 mm trä längst ut och endast 15-20 cm det gäller, och då man skruvar fast ändbrädet i varje regel så stadgar det upp väldigt bra.

Dock inte provat med 3 tunga tonåringar ännu, men för 100 kg är det åtminstone inget problem som hellst.
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag