VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ett par funderingar  (läst 2252 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad starhubble

Ett par funderingar
« skrivet: juli 07, 2020, 11:50:00:00 »
Hej!

Är i färd (med skräckblandad förtjusning) att montera en Folkpool Garden (nedgrävd), och har ett par frågor:

1) Har förstått att man ska använda PVC-slang i pumprummet. Kan man använda klämkopplingar på denna för att undvika limning? Går det att klämma slangen som följer med från Folkpool (lätt räfflad/ribbad) eller behövs det någon anna typ? Funkar klämkopplingar från typ Jula?

2) Gällande elen, är tanken att man drar en ledning till elskåpet som följer med och sedan förgrenar ut från det till pump, värmepump, lampa, etc.?

3) Vi hade beställt UV-rening, men lampan kom inte med i leveransen (och är restnoterad), så vi funderar på att skippa den tills vidare. Hur bra/prisvärd är den? Är det bättre att köra med saltklorinator eller sandfilter/klor? Poolen är 3x7,5 meter.

4) När jag klämde fast den inre delen av inloppsventilen med den yttre muttern (som sitter på baksidan av poolväggen) använde jag inte gängtejp (instruktionerna nämnde inte detta). Borde jag ha haft gängtejp där? Sitter dock gängtejp på kopplingen mellan inloppsventilen och PEM-röret som kommer från pumpen.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2020, 17:49:07:07 »
PVC rör limmas, punkt.

elen med de frågorna ska du absolut inte ens fundera på, ta in någon som kan för allas säkerhet.

vad gäller reningsfrågan så måste vi nog börja skilja på äpplen och päron då vi pratar om olika saker.
Sandfiltret filtrerar vattnet på partiklar och löst smuts, klor dödar bakterier och alger med mer. en saltklorinator omvandlar saltvatten till klor via elektrolys så oavsett så har du klor.
för bra rening bör du 1 ha ett sandfilter, 2 ha någon typ av desinfektion typ klor (antingen sakltklorinator, klortabletter eller annan klor automatik) 3 uv-lampa som kan ta död på virus men kanske mest hjälper till att bränna bort det bundna kloret.

om du vill avvakta med UV lampa då den är restad ser jag inga konstigheter med det men lämna plats så du kan koppla in det senare. gällande de andra två är det ett måste.

din fråga nummer 4 uppfattar jag det som att det är själva fastsättningen av inloppet i stommen du talar om och då behöver du ingen gängtejp då det vad jag antar är en utvändig gänga på ett rör som du skruvar på en mutter på så att inloppet sitter fast i väggen. andra delen av frågan när du ansluter en koppling på samma rör då ska du ha gängtejp så att det inte läcker.
använd aldrig gängtejp på klämringskopplingar, men ska du ha en övergång från ett gängat rör till en klämkoppling skall gängtejp användas.


Ber om ursäkt om jag låter hård i mitt inlägg men känns som att du inte fått tillräcklig information från din säljare. här på forumet kan du få svar på alla dina frågor för här finns många års kompetens.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad starhubble

SV: Ett par funderingar
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2020, 18:22:47:47 »
Stort tack för svaret! Helt riktigt: Vi har fått väldigt dålig info, då återförsäljaren har väldigt dålig koll på det mesta och måste kontakta supporten på Folkpool rörande i princip allt.

Elen har jag kopplat in (oavsiktlig ordvits) en elektriker på. Han undrade dock om de två 16A-säkringarna i elskåpet (som följer med från Folkpool) är avsedda för värmepump respektive belysning. Var poolpumpen ska sitta är ju uppenbart enligt anvisningarna (där motorskyddet finns). Ena 16A är väl tänkt till värmepumpen. Är den andra tänkt till belysningen?

Helt rätt angående inloppsventilen.

Stort tack för hjälpen!

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett par funderingar
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2020, 18:49:25:25 »
Mycket bra kommentarer från Oniell.

Tycker du ska gå tillbaka till butiken och få en bättre beskrivning,
16A till cirkulationspumpen låter mycket. Vidare 16A till belysning låter också mycket.
Vidare borde en kunnig elektriker ha koll på detta.

Tyvärr är beskrivningar ofta Amerikansk standard och blir svår att tolka för elektriker i Sverige.

Min granne som är elkonstruktör lyckades göra fel med dessa installationsanvisningar.
När en produkt säljs i Sverige borde installationsritningar vara anpassad för Sverige?

Roger
« Senast ändrad: juli 07, 2020, 19:04:02:02 av Roger. »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2020, 19:18:56:56 »
I min central som var med i paketet (Astral) satt det en liten klisterlapp med en lampa på bredvid säkringen. Dock var det bara en säkring så jag gör nog samma antagande som ni att det är en för värmepump och en för belysningen. Jag använde den till min värmepump, belysningen från den andra centralen. Se nedan.

Roger, var det inte ett spa din granne skulle koppla in? De ritningarna har varit lite knepiga de jag sett.

Se tidigare tråd om sånt här.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10104.msg84694#msg84694
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett par funderingar
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2020, 19:36:24:24 »
Jo du har helt rätt att det var ett spabad. Men det var enligt Amerikansk standard.
Dina bilder du visar på en helt annan klass på elektrisk utrustning än hur det kan se ut.
Detta känner en elektriker igen och är inget problem.

Har också slutat med el. Idag är det kemi.

Funderar själv hur min central med motorskydd kan vara godkänd? Inget jag någonsin sett tidigare. Men den är rätt inkopplad. Har en pool med livstids garanti. Sen spar man på den elektriska utrustningen?

Om en elektriker behöver ställa frågor är något fel?
Enligt mig undermånliga intruktioner/ritningar

Roger



« Senast ändrad: juli 07, 2020, 20:39:35:35 av Roger. »

Utloggad starhubble

SV: Ett par funderingar
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2020, 11:50:17:17 »
Stort tack för alla kloka svar! Ovärderligt!

Ytterligare ett par frågor:

1) Är nu dags att koppla ihop pump, värmepump, sandfilter, etc. i teknikrummet och här har jag alltså förstått att man bör gå över från PEM till PVC (och limkopplingar istället för klämkopplingar). Första frågan rör hur PEM slangen som kommer från breddavloppet ska anslutas till insuget på pumpen. Pumpen har ju en gängad 50 mm-koppling där, med en limanslutning för inkommande slang. Är tanken att man ska använda en skarvkoppling från PEM till PVC innan denna koppling så att man går in till pumpen med PVC (PEM får väl inte limmas?).

2) Har sett många bilder på teknikrum med klämringar (metallband med skruv) runt anslutningarna. Är detta ett alternativ till limning eller bara ett komplement?

3) Hur stor risk är det att en limkoppling läcker om man följer instruktionerna noga? Känns spontant läskigt att limma då man har förbrukat kopplingen vid ett misslyckande, men det ser ju relativt lätt ut. <hmm>

4) Placering av värmepump: Enligt instruktion ska pumpen ha 70 cm fritt utrymme på sidorna, 50 cm baktill och 350 cm framåt, men jag ser att många ställer sina pumpar dikt an mot väggen i många fall, även med den bakre kortsidan mot väggen. Hur noga är det med utrymmet runt om?

TACK! :angel:

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2020, 15:24:29:29 »
Har du mycket plats och tänker till så blir det bra. Här några som jag vet har vettiga installationer, MathiasS, Bygganytt och je. Här en tråd om teknikrum.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0

Har man trångt som jag har så får man trolla lite, vet inte om det är det bästa men ni ser i alla fall ett alternativ.











Helt riktigt, PEM går inte att limma. Jag har övergång från PEM tilll PVC via en ventil med klämring på ena sidan och limning på andra.

De med slangklämmor har oftast ovanmarkspoole som har 38 mm slang som standard. Rekommendationerna brukar vara att byta ut mot 50 mm i stället.

Att limmade kopplingar börjar läcka hör till ovanligheten bara man är noggrann när man limmar. Hugger på några få sekunder, så se till att veta innan hur det ska se ut.

Jag har inte det avstånd som man ska ha. Hur mycket effekt jag tappar vet jag inte, och inte heller hur jag ska kunna mäta det. Varmt blir det, men om det skulle gå fortare om den hade rätt avstånd det vet jag inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad starhubble

SV: Ett par funderingar
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2020, 18:56:48:48 »
Många tack! :) Ska ge mig på limkopplingarna då. Räcker det med att slipa av slangen med finare sandpapper? Limmet som följer med är Effastite. Några erfarenheter av det? Hört att vissa PVC-lim inte håller. Är det bara Tangit som gäller?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2020, 20:11:13:13 »
Några har sandpapper, några inte. Några säger att man inte ska vrida, några säger att man ska. Jag sandpapprade, gjorde rent med sprit, hade på flödigt med lim och vred ihop till rätt läge. Hittills har det hållit tätt.

Googla videor på "limma pvc koppling pool", sedan kollar du på dem och sedan tar du det du tror på från dem allihop.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan