CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett par funderingar  (läst 2305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #10 skrivet: juli 08, 2020, 20:24:48:48 »
Några har sandpapper, några inte. Några säger att man inte ska vrida, några säger att man ska. Jag sandpapprade, gjorde rent med sprit, hade på flödigt med lim och vred ihop till rätt läge. Hittills har det hållit tätt.

Googla videor på "limma pvc koppling pool", sedan kollar du på dem och sedan tar du det du tror på från dem allihop.


Föredömligt Erik!
Att rispa (läs sandpappra) för att få bättre fäste är bra men spriten är det viktigaste. Har du minsta fett får du porer där limmet ej fäster och du kan få en läcka.

Just det limmet har jag aldrig använt själv utan jag har mest kört tangit då det är vad Dahl brukade ha på hyllan när jag jobbade som röris.
 När jag byggde min egen pool hade jag dock pvc lim från loctite och det funkade kanon det oxå.

Limmar du så som Erik skriver och inte snålar med limmet och inte försöker korrigera när limmet har börjat härda så kan jag näst intill garantera dig att det inte kommer läcka.


Enda egentliga nackdelen jag ser med lim kopplingar är att man måste planera arbetet lite mer då det ej går att justera när det väl är gjort.
 Planera även för framtiden så att du har möjlighet att kapa in något nytt eller göra en ändring. Dvs om du har en unionskoppling tex vid pump eller filter så ha minst 5-7cm innan första muff eller böj. Då kan du i framtiden kapa och bygga om.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ett par funderingar
« Svar #11 skrivet: juli 09, 2020, 09:03:08:08 »
Bra tips att ta till kapmån för framtida ändringar  O0

Jag vet inte hur bra det fungerar att göra rent med sprit. Förmodligen fungerar det men jag skulle inte chansa på det. De speciella rengöringsmedel som finns för att göra rent PVC före liming är baserade på aceton. Aceton är extremt avfettande. När man plastar använder man alltid aceton.

https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/lim/bygglim/3115276-ec4b0fca/

Att matta ner ytan som ska limmas med slippapper kan vara bra. Speciellt PVC-slang som är lite klibbig på ytan är bra att matta ner. Man ska tvätta bort allt fett före slipning. Annars trycker man ner fett i matrialet med sämre fäste som följd.

Innan man stryker på limmet så kan det vara bra att markera med streck exakt hur delarna ska mötas. Man trycker ihop delarna utan vridning. Att vrida gör att det tar längre tid tills delarna hamnar i rätt läge. Limmer biter väldigt snabbt så bäst är att snabbt trycka ihop delarna i rätt läge.

Som vanligt finns det många instruktioner på nätet som inte är korrekta. Poolstore glömde att tvätta före slipning. Går det lång tid mellan slipning och limning så tvättar man en gång till före limning. https://poolstore.se/hur-limmar-man-kopplingar-till-pool/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2020, 13:43:17:17 »
Aceton var det ja. Var ett flertal år sedan jag limmade senast, så det blev felskrivet från mig, sorry.

Däremot tror jag på att göra en vridning samtidigt som man för in det man limmar, så att inte en ev. grad eller liknande gör ett rakt spår in som kan läcka. En av limmingsguiderna jag hittade tar upp det och jag kommer att fortsätta göra så, men som vanligt finns ju flera åsikter och om man inte vill göra det så ok för mig. Kanske ska skriva också att jag inte menar att man ska vrida med stora rörelser, utan 20-30 grader och det under vägen man för in det man limmar. Inte efter man bottnat, då är det för sent, som Tommy skriver så biter det direkt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad starhubble

SV: Ett par funderingar
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2020, 19:18:26:26 »
Tack igen för alla tips!

Allt är nu klart med VVS-biten, men kan ha gjort en tabbe när vi fyllde sandfiltret. Vi hällde i sanden direkt (50 kg) men sedan såg jag att man skulle ha 10 liter vatten i först, innan man häller i sanden. Måste vi göra om den processen eller fungerar det ändå?

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ett par funderingar
« Svar #14 skrivet: juli 10, 2020, 23:12:00:00 »
Svar nej har aldrig haft vatten före när jag har bytt filtermassa i poolfilter eller vattenfilter.

Utloggad starhubble

SV: Ett par funderingar
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2020, 01:54:58:58 »
Tack! Då var det bara montering av motflänsar och håltagning i liner för dessa kvar. Några tips här? Skruvarna går ju från motflänsen på insidan av poolväggen, in i skruvhålen i bakstycket på respektive inlopp, men bör man ändå täta skruvhålen med silikon? Räcker packningarna som tätning?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag