Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?  (läst 2785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jpzon

Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« skrivet: september 29, 2009, 08:13:50:50 »
Inser nu att jag inte kommer hinna få poolen färdig i år (Oval markpool 3*6). Är klar med gropen , dränering och stödmurar. Frågan är om jag ska fortsätt så långt jag kan nu i höst, dvs lägga isolering (Jackoform) och resa ramen eller om det är bättre att vänta till i vår? Tänkte att det kanske är risk för att råttor förstör isoleringen, lerkanterna i gropen fryser sönder och ramlar ner i gropen eller något annat  strul. Har ett bra skydd över gropen så snö och regn tror jag att jag kan hålla undan. Är det någon som har erfarenhet av att övervintra ett poolprojekt?

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« Svar #1 skrivet: september 29, 2009, 08:51:35:35 »
Vi ställdes inför samma situation när vi byggde för några år sedan.
När gropen var färdiggrävd insåg jag att det inte skulle vara meningsfullt att fortsätta så vi väntade till våren. Det som händer är att det samlas väldigt mycket vatten i gropen som i och för sig var lätt att pumpa bort men lerkanterna faller in mot gropen (vi har bara lera på området) så det blev en del skottande innan det gick att fortsätta. Jag tror inte på att lägga markisolering eller annat arbete med poolbotten eftersom visst rensningsarbete måste göras till våren.

MVH

Utloggad aromata

SV: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« Svar #2 skrivet: september 29, 2009, 11:57:17:17 »
Någon här skrev tidigare att han/hon la presenningar längs kanterna för att skydda mot jordras. Vatten som hamnar i själva hålet kan du ju få bort med pump eftersom du har dräneringen klar. Jag tyckte då att det lät som en mycket bra ide'. Öppet hål men presenning över kanterna.

Utloggad Jpzon

SV: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« Svar #3 skrivet: september 29, 2009, 14:33:13:13 »
Jag har ju botten packad och klar med stenmjöl så det får nog bli en kombination av båda - Presenningar längs kanterna och över poolen. Då borde man vara helgarderad...

Tack för svaren!

Utloggad utopiazz

SV: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« Svar #4 skrivet: september 30, 2009, 11:19:07:07 »
Köp en stor, riktigt billig presenning.

Centrera den över hålet och låt den vila mot den paddade grusbädden. Sen lägger du sten eller grus ovanpå presenningen längs med kanterna i botten av gropen. Förankra den övre delen av presenningen runt hålet genom att slå i träpinnar som du kan knyta fast den i.

Det kommer att samlas en del vatten och snö ovanpå presenningen under vintern men det kan vara en fördel eftersom det hjälper till att hålla presenningen på plats. Tänk dock på risken att någon kan ramla ner i hålet så antingen får man fica någon typ av avspärrning eller placera ett antal stegar i hålet så att det är lätt att komma upp om man skulle ramla ner.

Att lägga en presenning som tak ovanpå hålet kan fungera om det går att staga upp den så att snö och vatten kan rinna av. Problemet kan dock vara att det mesta av vattnet rinner ner bakom den presenning som ska "skydda" mot ras. Är det dränerat så är det inget problem.

Utloggad Jpzon

SV: Hinner inte få poolen klar innan vintern - problem?
« Svar #5 skrivet: april 16, 2010, 20:17:36:36 »
Kan meddela att jag byggde 2 takstolar som jag la presenning på och täckte gropen. Fungerade bra - men det var en j-a vinter att tälta i... Har skottat av pressenning och runt efter varje snöfall. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan