VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #10 skrivet: maj 24, 2017, 22:32:55:55 »
Köpte en ny förra året.
Kan axeltätningen spöka?
Är så trött på detta så jag överväger att smäcka dit en ny "budgetpump".
Sitter en 1,1 kW där idag så antar att man får gå på samma effekt nu...
Vad tror ni om denna?
https://www.poolklor.com/produkt/poolpump-winner-05-hk-enfas-2-2-3-3/

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #11 skrivet: maj 24, 2017, 22:39:32:32 »
Det kan vara axeltätningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #12 skrivet: maj 24, 2017, 22:47:02:02 »
Har nu bytt koppling till en unionskoppling. Provkört idag och allt verkar gått vägen och mitt verk verkar tätt. MEN det är fortfarande luft i systemet  >:( Dock upplevde jag det som att det kom mindre bubblor.
Men när pumpen varit igång ett tag (typ en timme) så blir det värre och värre och efter en stund är det en massa luft. Stannar pumpen. Skruvar försiktigt av locket och står rejält med luft i pumpen, pyser till riktigt ordentligt. Det är här jag inte får ihop det riktigt... Varför åker denna luft inte med ut? Istället står den kvar som en kudde mellan vattenytan i pumpen och locket...

Börjar mistänka att pumpen tar in luft någon annanstans, typ vid locket. Något tips på hur man kan täta av det ordentligt för att utesluta detta?

Prova tejpa fast en påse över locket och se om luften sugs ur.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2017, 23:02:48:48 »
Smart idé. Ska testas imorgon  O0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2017, 09:31:28:28 »
Tyvärr helt omöjligt att tejpa runt med tanke på pumpens utseende.
Har dock mölat in o-ringen vaselin, får se vad som händer

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #15 skrivet: maj 25, 2017, 21:35:40:40 »
Blir lite smått förvirrad nu...
Min egen teori var att pumpen inte är tät. MEN, jag har ju ett gött övertryck i den efter ca 2h körning.
Hade den inte varit tät, hade den ju inte kunnat hålla trycket, eller?
Men var kommer all luft ifrån? Och varför skyfflas inte denna luft vidare ut till utblåsen? Se nedan när locket skruvas av. Teorier mottages tacksamt  :)



Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2017, 22:15:20:20 »
Menar du att det blåser UT luft när du öppnar locket?

Jag antar att det är undertryck och luft dras in. Och då drar jag också slutsatsen att locket är tätt och du kan glömma pumpen som felkälla och backa några steg mot breddavloppet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #17 skrivet: maj 26, 2017, 11:02:39:39 »
Menar du att det blåser UT luft när du öppnar locket?

Jag antar att det är undertryck och luft dras in. Och då drar jag också slutsatsen att locket är tätt och du kan glömma pumpen som felkälla och backa några steg mot breddavloppet.

Det är ett övertryck, och ett duktigt sådant ;) Men tätt verkar det ju vara. Stanna pumpen för ca 1 timme sedan och gick ned i källaren och lätta på locket nu och det pös ut duktigt med luft.
Det jag inte förstår är varför inte den luften blandas upp med vattnet i pumpen och förs med den andra luften som kommer ur utblåsen?

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #18 skrivet: maj 26, 2017, 11:33:51:51 »
Det är något fundamentalt fel här om du har ett övertryck där silkorgen sitter i pumpen. Det är pumpens sugsida om allt är kopplat korrekt. Även om motorn snurrar åt fel håll är det sug där (pumpen skyfflar vatten åt rätt håll även när den snurrar åt fel håll, det har jag råkat testa själv).

Vattnet åker ju in i den horisontella anslutningen och ut i anslutningen som pekar uppåt.

Jag begriper inte hur du kan få övertryck på sugsidan, så kanske är det en bra ide att lista ut det först.

Var finns du och pumpen ungefär?


EDIT: Det är förstås vattentrycket från poolen som gör att det blir ett övertryck.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #19 skrivet: maj 26, 2017, 11:56:50:50 »
Jag begriper inte heller men funderar på om det kan vara delvis blockerat på trycksidan. Har du kollat rotationsriktningen och att det inte är en massa barr eller annat skräp inne i pumpen. Är det bra tryck ur inloppen i poolen? Vår pump har ett transparent lock. Där ser man en stor luftbubbla direkt efter att poolen är nyfylld och pumpen startad. Bubblan minskar ganska långsamt i storlek och det tar mer än 10 minuter innan luften är helt borta. Med ett litet läckage på sugsidan så skulle aldrig luften i den lokala högpunkten under locket försvinna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan