CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagstemp 2008  (läst 105702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp 2008
« Svar #270 skrivet: september 12, 2008, 23:17:47:47 »
 ??? ??? ???

Jag skulle aldrig kunna lämna landet utan min dator.
Skulle aldrig komma på fråga.

Är jag skadad?  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagstemp 2008
« Svar #271 skrivet: september 12, 2008, 23:54:02:02 »
Här kämpar vi på i 24 graders vattentemperatur ett tag till  :(

LOTTERÖD
?? 24 grader?! Har pooltaket blåst av, eller..?!  >:D

Idag 12/9 kl. 22.00 = 9,8 i luften och 27,9 i poolen (enbart bergvärme) - under bar himmel  O0, stjärnklart  :o och fullmåne  <antman>... 30 minuters härlig relax!
När bubbelpooltäcket åker av skapas härlig stämningsfull "ångning" och med dimmad poolbelysning, kan det bli bättre kvällsstämning mellan "stjärnhimmel och poolhav"...?  <sol>
...dock ingen "hit" att gå upp från goa' badvärmen...   :P
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #272 skrivet: september 13, 2008, 01:48:43:43 »
Hej Poolbadaren  >:D !!!

Råkade skriva fel, det skulle stå 34 grader (inte 24), man kan ju bli helt förvirrad av värme, tror att det har med pooltaket att göra..... :D :D

Nä, 24 är det, hur varmt skulle du haft nu utan bergvärme, kul att kunna sno "berg"värme från ett platt Skåne...... ;) Gillar också ånga och dimma, men inte den som uppstår i Skåne mellan november till mars, ligger som en våt yllefilt över allting >ohno> har man tur börjar den torka upp i april  :)

LOTTERÖD







 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #273 skrivet: september 13, 2008, 09:24:46:46 »
Citera
   

Jag skulle aldrig kunna lämna landet utan min dator.
Skulle aldrig komma på fråga.

Är jag skadad? 

Yes, lika sjuk i huvudet som jag är  :), fler datorer än innvånare i huset och alltid en med...

BTW, har inte testat mobil.poolforum.se eller wap.poolforum.se, funkar det ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagstemp 2008
« Svar #274 skrivet: september 13, 2008, 11:45:41:41 »
Hej Poolbadaren  >:D !!!
Råkade skriva fel, det skulle stå 34 grader (inte 24), man kan ju bli helt förvirrad av värme, tror att det har med pooltaket att göra..... :D :D

Nä, 24 är det, hur varmt skulle du haft nu utan bergvärme, kul att kunna sno "berg"värme från ett platt Skåne...... ;) Gillar också ånga och dimma, men inte den som uppstår i Skåne mellan november till mars, ligger som en våt yllefilt över allting >ohno> har man tur börjar den torka upp i april  :)
LOTTERÖD
Vill minnas från tid. bild att ert poolhus och fina anläggning även hade uppvärmningsmöjligheter med elpatroner? (...och då tänker jag inte på luftballongsvärmarna vi skall testa att hålla min utomhuspool varm med när du ev. hittat mig och landat här... ;D )
Eftersom du fortfarande inte "hittat" mig så sticker jag ut hakan även om jag är en blyg person...  O0 Slå på lite ström "vetja" så håller ni väl lätt 27-28 grader i vattnet, eller mer, utan att värmarna är på mer än högst tillfälligt då och då vid "mörkt väder", dvs. till låga kostnader hålls väl "inomhuspoolen" enkelt tempererad när inte solen fixar "växthuseffekten" - vad skall man annars med pooltak till  >:D om inte att användas året runt....?  >rulla<  ::)

20080913 Lördag morgon: 6,4 grader ute / 27,6 i poolvattnet (endast bergvärmekälla) - allt i strålande sol från klarblå himmel!
En skönare start och avslutning på dagen än dessa morgon- och kvällsdopp får man leta efter!
Blir nog ett par dopp även under dagen och kanske även solbad i solskyddat läge i skönt höstväder!
Önskar alla "poolare" samma sköna dag!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Jarlen

SV: Dagstemp 2008
« Svar #275 skrivet: september 13, 2008, 13:08:57:57 »
Jag tycker att det är lite märkligt, att det efter en lång period av låga luft temperaturer, kring ca +10-12 gr. på dagen, och ner till +5 på morgonen, så håller vår pool fortfarande +20 gr.utan uppvärmning. Det måste vara en enorm tröghet i vattenmassans förmåga att avge värmen till luften. Vår pool innehåller ca 65 kbm. vatten. Min reflektion är att det alltså måste förhålla sig tvärt om vid uppvärmningen. Jag har bergvärmepump, men hitintills inte anslutit den till poolen. Det vore kul att höra om någon annan har samma erfarenheter.

//Jarlen

Utloggad Lunken71

SV: Dagstemp 2008
« Svar #276 skrivet: september 17, 2008, 18:11:01:01 »
Idag 31,5 grader, men nu stänger jag av för säsongen.... Har inte varit så många badtillfällen i september! Tar sista doppet nu! :-\
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #277 skrivet: september 18, 2008, 15:57:03:03 »
Stängde av värmen i morse. Hade bara 23 grader, men jag har inte haft på överdraget under hela september trots att det varit ovanligt kallt.

Lite sorgligt är det ju. Nu väntar sju månader utan pool, men 2009 hoppas jag på varm vår - då kan premiärdoppet ske före 1 maj.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #278 skrivet: september 18, 2008, 22:45:21:21 »

en får tröste sig med 14 dagar i Kao lak i februari...

 :D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad DaJo

SV: Dagstemp 2008
« Svar #279 skrivet: september 20, 2008, 17:04:36:36 »
Kollade nyss, 19°  ???

Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag