VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Digital mätare  (läst 2217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
Digital mätare
« skrivet: februari 11, 2020, 10:39:41:41 »
Hej

snart byggstart, men funderar redan på om man kanske skulle investera i en digital mätare.
Kommer att ha Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi.

Läst en del om Scuba2, Autocheck 15 och Smarttest. Verkar ju vara samma produkt eller?
Även kollat lite på PoolLab 1.0 som verkar vara dyrare och endast finnas hos Folkpool (strax över 1.800, övriga 1.000-1.700)

Vad skulle ni rekommendera?
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2020, 16:46:19:19 »
Hej,
Mitt resonemang är att ha koll på vattnet. Med bra mätutrustning får du det. Har själv den senaste du beskrev (Pool Lab1.0). Kan mäta 12 parametrar och är snäppet vassare än föregående Scuba2. Har tyvärr inte testat den än. Den åker runt bland mina kollegor.

Jag mäter själv mitt vatten minst 1ggr/dag med enkla tabletter för pH och fritt klor. Detta för att ha koll på vattnet. Tanken med pool Lab1.0 är att få bättre mätvärden på ett relativt enkelt sätt. Det finns mycket dyrare test-set som är marginellt bättre.
Vilket betyder mycket för pengarna.

Jag tror du gjort ett bra val angående desinfektion.
Roger

Utloggad fredrikm

SV: Digital mätare
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2020, 10:27:30:30 »
Hej,
Mitt resonemang är att ha koll på vattnet. Med bra mätutrustning får du det. Har själv den senaste du beskrev (Pool Lab1.0). Kan mäta 12 parametrar och är snäppet vassare än föregående Scuba2. Har tyvärr inte testat den än. Den åker runt bland mina kollegor.

Jag mäter själv mitt vatten minst 1ggr/dag med enkla tabletter för pH och fritt klor. Detta för att ha koll på vattnet. Tanken med pool Lab1.0 är att få bättre mätvärden på ett relativt enkelt sätt. Det finns mycket dyrare test-set som är marginellt bättre.
Vilket betyder mycket för pengarna.

Jag tror du gjort ett bra val angående desinfektion.
Roger
Imponerande att du mäter kvaliten en gång per dag!
Kan erkänna att jag var väldigt noggrann i början och kanske mätta 3-4e dag. Nu kanske jag mäter var 3e vecka då man blir lat och förlitar sig på automatiken.
Dock kan jag uppleva att min scuba 2 inte är konsistent i mätningarna. Tycker jag gör enligt instruktion men värderna kan diffa 0.1-0.5 i värsta fall trots jag tar vattnet på samma ställe (genom en tappventil)
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Digital mätare
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2020, 07:20:21:21 »
Digitala elmätare säljer vi i webshoppen: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
(Jo, reklam av mig som ägare av forumet är OK)  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Digital mätare
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2020, 08:18:15:15 »
Digitala elmätare säljer vi i webshoppen: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
(Jo, reklam av mig som ägare av forumet är OK)  ;)

Rickard jag måste bara få fråga hur du kopplar in den och mäter värdena på ditt poolvatten med den mätaren och om den verkligen mäter bättre än tex scuba 2? ;D
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Digital mätare
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2020, 08:30:01:01 »
 O0 ;D ;D ;D Jag var nog lite lite mosig i morse och såg bokstäver som inte fanns.  :-\
Men reklamen kanske har någon effekt ändå.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan