VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dräneringspump vintertid  (läst 2488 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Dräneringspump vintertid
« skrivet: november 04, 2014, 11:35:39:39 »
Läser att vissa av er tar bort dräneringspumpen för att den inte ska gå sönder när det fryser på. Är detta det enda rätta att göra eller är det någon som låter den vara kvar hela tiden för att det inte fryser i botten på brunnen?

Jag håller på att bygga en markpool och mitt mål, innan vintern slår till på allvar, är att ha gjutit väggarna (styropor från Poolkungen) och återfyllt en del för att undvika att vattnet i dräneringslagret fryser. När det regnar ute så sipprar det in en del vatten underifrån och spontant känns det olustigt att inte kunna pumpa upp det.

Hur mycket borde jag återfylla för att undvika att det fryser under betongplattan? Poolen står på 10 betong och 10 cm cellplast under det. Inget vatten kommer finnas i poolen denna vinter. Spelar det någon roll om jag återfyller eller kommer det frysa oavsett då poolen kommer stå utan vatten?

Bor i Huddinge...

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringspump vintertid
« Svar #1 skrivet: november 04, 2014, 13:25:16:16 »
Jag har två brunnar och det fryser inte i någon av dom. Pumpen står på 2,5-3m djup.

Ditt läge är ju lite annorlunda med en betongplatta exponerad men tänk på att omgivande mark på den nivån inte kommer frysa och därmed hela tiden värma din platta och dränlager.

Lämna pumparna kvar men håll lite koll på om det fryser i brunnarna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan