VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Aquachek  (läst 9755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikpoolare

Aquachek
« skrivet: maj 16, 2011, 08:39:05:05 »
Va tycker ni om Aquachek digital? Köpte en på hos en stor svensk leverantör. Tycker den är rena skräpet utan att överdriva. Tar man tio tester så får man tio olika resultat med makalös spridning. Som det känns så är det fullständigt bortkastade pengar  >:(

Nån som har några tips eller erfarenheter? Tycker jag följer "test proceduren" exakt....

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Aquachek
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 12:36:07:07 »
Skaka inte av Stickan!
Tänk på att det är en läsare som ersätter dina ögon och jag upplever den som mycket bättre i denna jämförelse.
Att det kan skilja någon tiondel mella olikanmätningar är något jag iaf har accepterat.

Har du gamla stickor kan du även få tokiga resultat, bäst före står på burken.

Utloggad Ingvar

SV: Aquachek
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2011, 12:52:57:57 »
Jag har använt Aquacheck i flera år, och är mycket nöjd. Just det att jag får i stort sett samma resultat (med möjligen någon tiondels avvikelse ibland), vid två mätningar, gör att jag känner stort förtroende för den. Att tänka på är dels datummärknigen för stickorna, och dels att avläsningsytan på apparaten är ren. Den behöver tvättas av med iso-propanol någon gång per säsong.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Zaphod

SV: Aquachek
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2011, 13:05:01:01 »
Ligger inte alkaliniteten inom intervallet 80-120, är det väldigt svårt att få tillförlitliga värden.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad fredrikpoolare

SV: Aquachek
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2011, 16:57:22:22 »
Tack för svar o tips/råd  O0

Har beställt nya strips idag och ska köra ett par test med "att inte skaka stickan" o se.

Me tanke på check me lånade vanliga strips där alkaliniteten visade ca 180 kan de va ett problem.

Utloggad TeeOne

SV: Aquachek
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2011, 01:07:05:05 »
Precis skaffat en sån här och vill gärna pusha för en bra liten apparat som gör mätningarna enkla och säkerligen bra nog!
Edit; enkel iaf...
« Senast ändrad: juli 07, 2011, 10:42:08:08 av TeeOne »

Utloggad cg_joh

SV: Aquachek
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2011, 13:01:09:09 »
Jag har också använt Aquacheck någon tid nu och är nöjd med den. Men man måste tänka på att låta stickan blötas ordentligt ca. 5 sek. Och, som någon tidigare påpekat, inte skaka av stickan innan mätning.

Utloggad TeeOne

SV: Aquachek
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2011, 19:31:28:28 »
Blir galen, vet inte om det är mätaren, mitt handhavande (troligen) eller vattnet (troligen det också).
Men, hittade den här:

Utloggad Lisbeth

SV: Aquachek
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2011, 20:45:32:32 »
Här är en till som blir galen!
Första mätningen visar
klor 1,8
pH 7,2
alk 129

Andra mätningen - 10 minuter efter den första säger
klor 1,0
pH 7,3
alk 117

Vattnet är fylldes i igår. Har lagt en klorpuck i flottören, men borde jag chockklorera?? Fast det verkar vara perfekta värden?

Utloggad jkrassman

SV: Aquachek
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2011, 21:05:58:58 »
Jag tycker också att den är svår...har testat att köra med avskakad sticka, blöt sticka, en sekund i vattnet, fem sekunder i vattnet...

Bäst för mig är en sekund och en liten avskakning i sidled...

Jocke - Alkalsika problem i nyfylld pool :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan