VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spa på tak?  (läst 5389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LCK

Spa på tak?
« skrivet: juli 21, 2011, 16:47:55:55 »
Vi funderar på att ställa ett spa på taket till vår hall, det är en altan där. Är det någon som vet hur vi tar reda på om byggkonstruktionen klarar det? Är det någon som har erfarenhet av spa på tak? Vi siktar på ett lite mindre spa, runt med cirka 2 m i diameter, så totalvikten blir cirka 1500 kg exkl. personer.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spa på tak?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2011, 16:55:15:15 »
För vilken snölast är konstruktionen byggd för? Är en bra start.
Kommer du åt med lyftkran, eller hur ha du tänkt få upp det?

Utloggad LCK

SV: Spa på tak?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2011, 16:59:08:08 »
Ja vi har tänkt lyfta upp det med kran. Vet inget om hur utbyggnaden är gjord alls, den gjordes nog på 50-talet. Finns inga konstruktionsritningar.

Utloggad Erica

SV: Spa på tak?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2011, 23:00:19:19 »
Ja det är ju mindre roligt om det blir spa i hallen helt plötsligt. Men skall någon kunna uppskatta vad takkonstruktionen håller för så måste du ju ha lite mer information - spännvidd / avständ mellan vägga, typ av takstolar/takbjälkar o.s.v. Att sitta på taket kan nog vara mysigt om det bara håller, fast man får ju ha räcken o.s.v. så att ingen går och ramlar ner.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Spa på tak?
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2011, 09:35:34:34 »
Hej.
Trevlig idé.
Någon föreslog att du kollar vilken snölast taket är konstruerat för.
Men tänk då på att taket måste klara både spa och snö samtidigt.
Om du nu inte tömmer det på vintern förstås.
Men själva spat väger ju också några kilon.
Om det händer något lär du inte få ut något på försäkringen.
Själv skulle jag inte våga chansa.
Lars
« Senast ändrad: juli 22, 2011, 09:40:26:26 av Lars T »

Utloggad LCK

SV: Spa på tak?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2011, 09:41:22:22 »
Taket/altanen är 3x4,25 m (och har räcke). Vi tänker oss att man ska lägga balkar som vilar på ytterväggarna, och på det lägga ny trall. Men någon påpekade, det är ju många kilo, bad + vatten + människor + snö på vintern.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spa på tak?
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2011, 11:17:45:45 »
Hmm, nu ska du alltså lägga på ytterliga hundratals kilo på taket med ett trädäck...

Eftersom du tänkt att låta detta vila mot ytterväggarna så antar jag dessa är tegel, lecablock eller liknande.

Jag förutsätter att taket lutar... Skall hela altanen åxå luta?


Utloggad Erica

SV: Spa på tak?
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2011, 11:59:34:34 »
Trots allt, om spa med altan vilar på egna balkar och dessa är korrekt dimensionerade så påverkar ju inte det hela de befintliga takbjälkarna - de får ju tvärt om mindre last eftersom snölasten kommer att bäras mest av altanen. Emn ni måste ju vara helt säkra på att väggarna håller. Är det leca, cementhålsten eller liknande lär det nog hålla men är det reglade träväggar så gäller det att kolla vad det är för regeldimensioner i väggarna och troligtvis får man förstärka någonstans.

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spa på tak?
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2011, 17:35:15:15 »
På 50-talet byggdes det nog inte efter dagens normer där bärigheten anpassas efter billigast möjligt, utan då oftast med rejält tilltaget virke i väggarna och takåsarna. När jag var liten i början av 80-talet pratades det aldrig om snöskottning på taken, trots att det var riktigt snörika vintrar då. Med dagens byggnormer så skottas det tak hejvilt så fort det flyger minsta flinga. Gissningsvis så tror jag ditt tak pallar ganska mycket och om du dessutom sprider vikten med hjälp av balkar så gissar då jag att det håller. Är det någon som hört talas om ett bostadshus som taket brustit på? det är nog bara tak med stor spännvidd så som ridhus och ladugårdar mm. Jag tror ju heller inte att du kommer att vara på taket med 4-5 pers samtidigt som det ligger 1 meter blötsnö där ;)

/acke
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag