VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "Pipeclean"  (läst 17380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

"Pipeclean"
« skrivet: april 14, 2010, 23:45:55:55 »
Hej alla :)

Snabb fråga om "pipeclean". Vilka använder det här?
Jonas West, jag såg att du rekommenderade det 2 ggr per år.

Jag ska iaf byta vatten nästa vecka och tänkte köra med lite pipeclean.
Undrar bara lite hur det funkar. Häller man bara i det och kör jettarna ett tag, tömmer badet och sen återfyller?
Eller måsta man skölja ur det med ytterligare en tömmning/fyllning?

Edit:Jag har alltså inte köpt nåt pipeclean än, därav frågan. Gissar att manual finns på flaskan :) Och visst kan jag googla men det vore kul med era erfarenheter.

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #1 skrivet: april 15, 2010, 11:02:21:21 »
Två gånger per år är ganska lagom.
På flaskorna står det lite olika, allt från efter vart 8:nde bad till en gång per kvartal har jag sett.

Optimalt är väl & göra det varje gång man byter vatten men jag tycker alla fall minst två gånger per år.
Självklart handlar allt om hur hårt man belastar sitt kar.

// Jonas

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #2 skrivet: april 17, 2010, 11:12:12:12 »
Jag har bytt vatten några gånger utan att köra med pipecleaner, det har fungerat bra och varje ny fyllning har gjort att vattnet känns rent och fräscht. För några veckor sedan var det dags för vattenbyte igen och jag körde då med en rör cleaner som jag köpte hos min spahandlare, kommer inte ihåg vad det hette, men jag litar på säljaren till 100%.

Tyvärr så sa han inget om hur jag skulle göra så jag läste på flaskan och gjorde som det stod. När jag tömt ut vattnet och fyllt på med nytt och startade pumparna första gången så var det riktigt dåligt, massor av segt skum och gegga. Jag fick tömma igen och då lät jag pumparna gå 10-15 minuter och tömde igen. Dvs 2 "sköljvatten". Därefter tog det c:a 1 vecka så var det rejät med skum igen och jag kan garantera att det inte beror på oss som badar att vi drar ner en massa smink eller annat, utan det är fortfarande rester från rör cleanern. Jag har sedan bytt vatten ännu en gång och nu efter totalt 3 byten så börjar det bli OK även om det fortfarande skummar en del. Kommer inom kort att byta vatten igen, fjärde gången, och då kommer jag att köra pumparna extra länge och ev. även köra någon extra sköljomgång. Så länge man inte värmt upp vattnet så är ju kostnaden att byta vatten inte jättestor.

Min slutsats av detta är att köra rörcleaner när man har gott om tid och kanske på sommaren när vatten etc. är lite varmare och efter rör cleanern fylla vatten, köra pumparna en bra stund och upprepa proceduren 4-5 gånger. Samtidigt som man tömmer ut vattnet så skall man även spola "baklänges" med vattenslangen genom jetsen så att man sköljer ur rören. Jag kan säga att jag nu ångrar att jag körde rörcleaner, har bara haft badet i 6 månader och det känns inte som det är värt det.

Anledningen till att det är så besvärligt att bli av med allt skum som blir, tror jag är att det i princip är helt omöjligt att bli av med allt vatten genom tömningen, det finns alltid kvar ganska mycket vatten i rör, pumpar, värmare, etc. och först när koncentrationen är tillräckligt lite så blir man kvitt skummet från det gamla vattnet.

Vore kul att höra andras erfarenheter och hur ni brukar göra detta.

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: "Pipeclean"
« Svar #3 skrivet: april 18, 2010, 21:55:56:56 »
Ziggy, det sega skum du talar om, var det skit från rören eller själva cleanern i sig?

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #4 skrivet: april 19, 2010, 07:49:16:16 »
Svår fråga, men jag skulle tro att största delen var cleanern, i annat fall borde skummet funnits tidigare också. Som sagt är vi extremt noga med vad vi tar med oss i badet, aldrig badkläder, smink, hudvårdsprodukter etc. Duschar alltid innan och använder en tvål utan mjukgörare.

Skall snart byta vatten igen och skölja ur ännu noggrannare och gå en ny match med filtren.

Ziggy

Utloggad Nilking

SV: "Pipeclean"
« Svar #5 skrivet: april 19, 2010, 10:53:53:53 »
Ok, tack för svaret. Känns som jag ska skippa pipecleanern denna gång och köra i sommar istället.
Vi liksom er är också extremt noga innan bad. (Duscha innan, inget smink etc etc)
Har haft gips i 6 veckor och inte kunnat bada, det ska av om 2 timmar.
Gissa om jag e badsugen  <antman>

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2010, 16:47:48:48 »
Ska köra pipe clean för första gången i morgon, efter att ha använt SPA badet i 5 månader, men jag har bytt vatten fyra gånger..... Rapport kommer senare...
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2010, 10:38:28:28 »
Alsa

otroligt snygg miljö du har. Snälla lägg in en "Full size" bild så vi alla kan njuta...

Lycka till med rör cleanern, hoppas det går bättre för dig än för mig och kanon om du vill berätta hur det gick och vilka preparat du använder.

/Ziggy

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: "Pipeclean"
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2010, 20:44:06:06 »
Alsa

otroligt snygg miljö du har. Snälla lägg in en "Full size" bild så vi alla kan njuta...

Lycka till med rör cleanern, hoppas det går bättre för dig än för mig och kanon om du vill berätta hur det gick och vilka preparat du använder.

/Ziggy

Hej! Han inte pipe clean i helgen, måste göra klart altanen först, men jag lovar att lägga ut några bilder på altan med pool om någon vecka då allt är klart. I dag har jag kopplat ihop 40 stycken lysdioder som jag har fällt ner i trädäcket och i sargen runt poolen ....ska försöka och ta någon kvälls bild och lägga in här....
Nu ta en öl och lägga mig i badet, bra ont i ryggen!
mvh//Peter
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Matt_S

SV: "Pipeclean"
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2012, 13:33:24:24 »
Jag väcker upp den här gamla tråden. Fråga: ni som kört pipe clean, tar ni bort filtren innan? I USA verkar Swirl away vara populärast http://www.spatillbehor.se/index2.php?page=shop.product_details&product_id=77&flypage=flypage.tpl&pop=1&option=com_virtuemart&Itemid=105.

Instruktionerna för den produkten är att ta bort alla filter innan. Men, då riskerar man ju att dra in skit i pumparna som ev. lossnar?

Utloggad Nilking

SV: "Pipeclean"
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2012, 12:43:27:27 »
Filter bort, annars tror jag du förstör dem. Lossnar det "grejor" är det inte direkt hårda och kan sabba nåt.
Ett tips är att när du kör det, var redo med ett durkslag eller liknande att plocka ur det värsta. Första gången jag körde med pipeclean kom det ordentligt med skit, som jag tror kan ha varit släppmedel från när de gjöt slangarna.

//Thomas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan