CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?  (läst 14025 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« skrivet: februari 02, 2015, 22:20:23:23 »
Hej

Jag går i tankarna på att köpa ett spa bad, men har hört att man skall "passa" sig för ett med 3kwh värmare då detta inte orkar hålla tempen på vattnet när man badar på vintern. Är det någon som har erfarenhet, åsikt eller kunskap om detta område är jag tacksam för råd.

Mvh

Magnus

Poolgiganten

Utloggad kalle lkpg

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2015, 06:37:33:33 »
Har 3,6 kw i mitt och det tappar så har du ström och möjligheten att välja 6kw skulle jag ta det direkt.

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2015, 08:19:12:12 »
Vi har 2.6 kW uppmätt effekt (3 kW enligt tillverkaren) och den tappar i värme, inte sååå hemskt mycket, men visst, med 6 kW så håller det säkert temperaturen även med locket öppet.
Frågan är hur du löser det med säkringar, det lär väl kräva 3 X 20 A till Spat, och minst 3 X 25 A till huset?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Magnus Gahlin

  • Gäst
Magnus Gahlin
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2015, 11:20:48:48 »
Tack, jag vet inte om det går att få tag på spa med 6kwh, men det var en vän som tyckte detta var ett problem med att värmen "försvinner".

Får fundera och kolla runt lite.

Utloggad finland

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2015, 23:20:50:50 »
Hej vid -10 så tappar vårt spa ca1 grad/h tycker inte det är ett problem då vi sällan badar längre (har 1500w värmare)

Utloggad kalle lkpg

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2015, 06:30:04:04 »
Det beror även lite på hur stort kar du har. Jag kommer troligtvis montera i en extra 3kw i mitt kar med ett växelrelä till en av jetpumparna. DVS jetpump och patron nr 2 kommer inte kunna gå samtidigt. Detta för att klara sig på 3x16 amp.

Jag badar ofta ganska länge så personligen tycker jag det är det största problemet med badet faktiskt. Det skall inte vara några problem att räkna ut hur fort det kommer tappa effekt vid olika grader. Isolering borde spela minimal roll vid bad då all värme går rakt upp. Med 2,2x2,4m och 3,6kw så tappar mitt uppskattningsvis 0,5-1g/ vid vinterväder.

Men allt är även här ganska personligt vad man tycker fungerar. Jag tycker 3,6kw är för klent och en annan tycker 1,5 räcker.

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2015, 09:03:32:32 »
Det finns ju en anledning till att alla spabad som tillverkas i USA och Kanada har en 5,5kw värmare som standard, medan samma bad som skeppas till Europa har 3 kW eller möjligtvis 3,6 kw.

Detta har sin förklaring i att vårt elsystem är uppbyggt på ett helt annat sätt så att det inte är möjligt med högre effekter utan att uppgradera inkommande till 25 amp eller högre till väldigt höga årskostnader tror det skiljer ca 4000 kr om man går upp från 16 A till 25A i fast årskostnad.

I USA så har dom ju ett 1 fas system på de flesta ställen med 50-60 A på säkringen, då funkar det ju med högre effekt utan problem.

Av egen erfarenhet så vet jag att det är vattenytans storlek som avgör hur mycket förluster av värme som blir i ett spabad, då all var ånga söker sig mot den kallare omkringliggande luften. Kör man sedan med jetsen på eller som värst med en luftblåsare så går det fort att sänka tempen i vattnet, då spelar det ingen roll hur välisolerat badet är.  Det är först när man lägger locket på som isoleringen har nån betydelse.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Telekiter

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2015, 11:44:33:33 »
Det beror även lite på hur stort kar du har. Jag kommer troligtvis montera i en extra 3kw i mitt kar med ett växelrelä till en av jetpumparna. DVS jetpump och patron nr 2 kommer inte kunna gå samtidigt. Detta för att klara sig på 3x16 amp.....

/Kalle

Vart kopplar du då in extravärmaren? Direkt intill, i serie med, ordinarie värmare eller nån annanstans i badet?

/Urban.

Utloggad kalle lkpg

SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2015, 19:08:42:42 »
Vart kopplar du då in extravärmaren? Direkt intill, i serie med, ordinarie värmare eller nån annanstans i badet?

/Urban.

Tja!

Det har jag inte bestämt ännu. Men det blir troligen i serie eftersom pump mm startar när värmaren går. Skall inte vara några problem med flödet för 6,6kw.

/Kallle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 3kwh eller 6kwh effekt på värmaren ?
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2015, 07:12:35:35 »
På vårt SPA skulle det bli risk för brännskador om man brassade på med 5-6 kW i det relativt lilla flöde som den lilla cirkpumpen ger.
Redan nu kan det kännas gränsfallsvarmt om man kommer direkt mot inloppet där det uppvärmda vattnet kommer in.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag