VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elförbrukning  (läst 1062 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pialin

Elförbrukning
« skrivet: augusti 17, 2021, 11:14:06:06 »

Hej
Vi har nyligen köpt ett spabad; Mspa Camaro 069.
Är det meningen att man ska ha den inkopplad hela tiden för att bibehålla värmen?
Med andra ord; om jag drar ut sladden när jag åker bort och tempen sjunker blir det då lika dyrt el dyrare att värma upp den igen ist för om jag låter strömmen vara på hela tiden?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Elförbrukning
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2021, 11:42:35:35 »
Jag är ingen el expert men jag antar att det "kostar" den energi det behövs för att hålla värmen oavsett om den går hela tiden eller du värmen upp den från en lägre temp.

MEN utan att veta hur länge den är avstängd går det ju inte att veta vilket, jag menar det måste ju inträffa en brytpunkt då det är billigare att ha den avstängd om den inte används ..det är ju skillnad på om du är borta 3 dagar eller 30 dagar , och inte skall använda den under den tiden

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elförbrukning
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2021, 13:22:48:48 »
Du har alltid värmeförluster, annars skulle ju vattnet vara lika varmt när du kom tillbaka. Frågan är hur stora förluster du har. Och då det är värmepatron som värmer vattnet så är det en kostnad. Så ja, det kostar mer att hålla värmen. Frågan är hur mycket det är värt väntetiden att få varmt i vattnet igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan