VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Overflow - kan det vara något?  (läst 6647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasÖ

Overflow - kan det vara något?
« skrivet: mars 10, 2013, 22:16:00:00 »
Nu har jag fallit till föga efter långvarigt lobbande från hustrun...  :-* så i sommar blir det pool. Men det finns så många alternativ - mycket finns ju att läsa här på forumet och jag har redan ändrat inställning till olika konstruktioner flera gånger.
Men jag hittar inte så mycket om overflow-pooler (jag funderar just nu på en pp-pool med overflow).
Någon som har erfarenhet av detta?
- Hopplöst svårt att få i våg = duktiga proffsbyggare krävs?
- Rinner det över mycket ut på omgivningarna vid lek och plask?
- Vad "bör" extrakostnaden hamna på?
- Övriga för- och nackdelar?

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2013, 08:13:54:54 »
Overflow ger ju en väldigt mycket "snyggare" pool tycker jag då vattnet ligger jämnt med kanten.
Det är klart att vatten förlusten är större vid plask och lek och det finns modeller med expansionskärl.

Det som är lite "jobbigare" är att du måste hålla vattennivån "konstant" så automatisk påfyllning är nog ett måste.

De är dyrare, men snyggare...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2013, 21:32:16:16 »
Hej

Overflow pooler är snygga, men det är en av få pooler med störst problem.

- all löv och smuts hamnar i balanstanken
- sitter balanstanken ihop med poolen så kan hela poolen lyftas vid högt grundvatten
- eftersom cirkulationen är igång hela tiden så får man aldrig tyst i trädgården igen (föreställ dig ljudet från inomhuspool 24/7)
- overflow är mycket mer känslig för frostskador eftersom fler komponenter är inblandade
- overflow är ca 50% dyrare än vanlig pool i samma storlek


Med vänlig hälsning,

Mark
« Senast ändrad: mars 11, 2013, 22:14:35:35 av Fia »
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Erica

SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2013, 17:44:27:27 »
Hej

Overflow pooler är snygga, men det är en av få pooler med störst problem.

- all löv och smuts hamnar i balanstanken
- sitter balanstanken ihop med poolen så kan hela poolen lyftas vid högt grundvatten
- eftersom cirkulationen är igång hela tiden så får man aldrig tyst i trädgården igen (föreställ dig ljudet från inomhuspool 24/7)
- overflow är mycket mer känslig för frostskador eftersom fler komponenter är inblandade
- overflow är ca 50% dyrare än vanlig pool i samma storlek


Med vänlig hälsning,

Mark

Ljudet från en inomhuspool som går dygnet runt behöver inte vara besvärande - allt hänger ju på hur man bygger maskinrummet. Vår inomhuspool körs dygnet runt utan problem, trots en ganska stor pump (1.1 kW).

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2013, 19:42:45:45 »
Hej

Besvärande? Nej, kanske inte besvärande men det låter något. Vill man ha tyst och lugnt i trädgården så ska man inte satsa på en overflow pool.

Med vänlig hälsning,

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad ThomasÖ

SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2013, 20:15:49:49 »
Tack för svaren, då har man fått ytterligare något att fundera på.
Återstår att se vad offerten hamnar på.

mvh
Thomas

Utloggad POOLNET

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: HÖÖR
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • I poolbranchen sen 2002
    • Visa profil
    • poolnet.se
SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2013, 20:32:25:25 »
Vi har en overflow pool och tycker det är underbart. Visst hör man porlande från vattnet men det tycker vi inte är annat än rogivande.

Förstår inte vad mark menar att balanstanken ska lyfta då kan ju lika väl hela poolen lyfta. 

Vi har sillar som renar vattnet så några löv smiter inte förbi och ner i balanstanken..  På en overflow pool har man mindre smuts på botten eftersom vattnet pressas upp underifrån.

Vår pool var ca 30 . 000 kr dyrare men vi slapp lägga pengar på en dyr poolsarg.

Att en overflow ska vara mer frost känslig förstår jag inte. Alla pool med vatten är frostkänsliga om inte slangar mm töms på rätt sätt inför vintern. 

Du behöver aldrig vara rädd för att pumpen ska köra torr (texefter att många badat och stänkt ut vatten) eftersom du har en automatisk vattenreglerare.
Med vänlig hälsning

Micke & Madeleine Augustsson
Poolnet AB
Höör

Utloggad Jimbo

SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2013, 16:24:19:19 »
Vi har också en owerflow pool. Är riktigt nöjd med poolen!

Angående frostrisken så är den detsamma som alla andra pooler, alltså inget att tänka på. Gör rätt inför vintern så har du inget att oroa dig för.

Angående det porlande ljudet så kan inte detta liknas med en inomhuspool då akustiken i ett rum böir betydligt mer påtagligt än utomhus. Man tänker inte på det. Om du mot förmodan skulle störa dig på det så kan du välja att köra reningen via någon annan kanal istället. Jag kan välja att köra det genom ett sugmunstycke som sitter på botten. I det fallet så rinner vattnet inte över kanten, men nivån är ju fortfarande i golvnivå så länge du inte plaskar för mycket.

Vad gäller automatisk påfyllning så brukar det vara standard i dessa paketen. Detta är dock ett MÅSTE.

Själva ytreningen blir betydligt bättre eftersom du har ju alla sidor som tar upp smutsen, och inte bara en skimmer.

Det enda negativa, som jag kan se det är att underlaget (betongplattan) måste vara spikrak. Då menar jag verkligen spikrak!
Det minsta lilla fel resulterar i att vattnet inte rinner över på den sida där plattan är som högst.
Det kan tyvärr vara mycket svårt, även för de som gjutit två tusen plattor att få det exakt.

Utloggad TommyC

SV: Overflow - kan det vara något?
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2013, 19:38:00:00 »
Overflow pool är väldigt läckert. Jag skulle inte tveka om jag hade möjlighet att bygga en sådan. Har ni möjlighet så rekommenderar jag ett besök vid Loka brunn där de har en otroligt snygg stor overflow pool samt flera mindre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan