VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden pool 6,5 x 4m  (läst 12926 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eee

Tjällden pool 6,5 x 4m
« skrivet: april 29, 2019, 04:15:56:56 »
Hej!

Efter att ha varit inne här och läst i flera år så tog vi beslutet att bygga pool i år.
Blir en Tjällden pool på 6,5 x 4m, hade gärna haft en längre men vill få plats med ett pooltak med.

Allt material kom hem i början på april. Var väl 4 leveranser på två dagar. Blev fullt överallt.

Planen är att göra det mesta själva men att ta hjälp med grävningen.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #1 skrivet: april 29, 2019, 04:31:41:41 »
Planen är att poolen ska ligga precis utanför befintlig altan, så efter lekt med motorsågen och sågat bort halva altanen för att ge rum för schaktgropen så var vi redo för att ta in grävmaskinen på tomten 6-7april. Marken var hård, riktigt hård. Tjälkrok för att komma ner i moränen. Då var det ändå en 16tonnare som var på besök. Men vid lunchtid den 7 var det en dränerad och avjämnad grusbädd i gropen. Några större stenar men inget som skapade några stora bekymmer.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #2 skrivet: april 30, 2019, 01:34:05:05 »
Måndagen blev hektisk då pumpbil och betong var beställt till tisdagen. Gick över förväntan att bygga ihop grunden. Markerade vart alla vinkelstag skulle vara och najade fast dom i armeringsmattorna. Lutade de mot varandra under najningen för att sedan naja fast de långa järnen i överkant och då få alla vinkelstag i riktig upprätt position direkt. Detta kändes bra av två anledningar, de blev ordentligt fast najade i mattan utan att lossna när man vrider upp de samt att man inte behöver stressa med det när man gjuter.

Tisdag morgon kl 5 vaknar man av att gjutarfrossan slår in lite. Tänker att jag ska ut och dubbelkolla att all armering ligger rätt efter morgonkaffet. Är halvvägs i första koppen när pumpbilen kommer 40 min före utsatt tid..

Gjutningen gick över förväntan. Hade hjälp av en vän, fyllde några meter i formen för att sen dra av med en bräda, fyllde vidare drog sedan av och helt plötsligt var det klart. Formen var full när sista betongen gick in i pumpen så var perfekt mängd O0

Valde innan att använda vibbfri betong och bara sloda av. Hade en fogbräda som jag använde efter kanterna runt järnen så det skulle bli en så slät yta som möjligt. Resultatet blev mycket över förväntan. 45min efter vi började var allt avslodat och vi kunde njuta av en kaffe!
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #3 skrivet: april 30, 2019, 01:49:32:32 »
Var skönt med att par dagars vila undertiden som plattan fick brinna lite.
April bjöd på fint arbetsväder iallafall. Efter några dagar placerade jag ut hörnen och måttade in alla linjer på plattan. Så man skulle ha något att utgå ifrån. Reste upp första långsidan själv. Hade en tråd i överkant och sedan strecket att följa nere i plattan. Torrbyggde hela sidan först, på det sättet fick man se att alla armeringsjärn hamnat rätt samt att man hamnade på rätt markering på slutet av väggen. Passade på att markera ut vart alla skarvar skulle vara då. Sen var det bara att gå loss med fogsprutan och börja bygga. Var mycket lättare än jag trodde. Byggde hela sidan på ett par timmar själv. Då inkluderat torrbyggnationen med. Tog några minuter innan fogskummet sög fast och det var den tiden man hade på sig att få blocket rätt. Sen var det bara hugga in på nästa.

Fick hjälp till de andra sidorna. Så då var vi två som hjälptes åt vilket underlättade arbetet en hel del. Jag byggde ena långsidan först sen tog jag kortsidan där jag började sätta långsidan, för att sedan bygga långsida nummer två åt samma håll som den första. Hade nån tanke på att fogskummet borde pressa ut blocken på samma sätt då. Sen var det spännande att se om man fick ihop sista väggen. Turligt nog så passade det perfekt! ;D

Jag hade lyft ner trappan innan vi började sätta väggarna, vilket var tur för man kan lätt bli innestängd när alla väggar är på plats.  >rulla<
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #4 skrivet: april 30, 2019, 02:11:59:59 »
Sen var det bara dax att börja blanda betong, hade jag inte behövt tagit ut en ännu större pumpbil för att nå alla väggar hade jag i efterhand lätt valt färdig betong. Dock är det svårt att motivera extra kostnaden för pumpbil och transport. Men man sparar mycket muskelkraft! Blanda är ju det fina men bära, hälla och lyfta är tungt. Men när man är lite snål så får man slita!

Det var skönt att ha trappan stå i poolen för det blev många vändor upp och ner. Sen när alla pelare var gjutna så var det dax att få bräddavloppen på plats och sen i med all armering.

Lurade över svågern en kväll och på 3 timmar så hade vi fått kröningsbalken gjuten med. Ett par dag senare så vabbade jag med minsta grabben som var förkyld. Inte alltid att de är den bästa arbetskraften men vi fick trappan på plats och gjuten med. Fördelen är att det är en fin inhägnad när man är nere i poolen för en 4 åring men balansera på plankan för att komma dit är inte optimalt!

Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #5 skrivet: april 30, 2019, 02:24:38:38 »
Poolbygget har av naturliga orsaker gått lite långsamt på slutet, ligger ute på jobb i en månad, men grävaren var förbi och återfyllde lite för några dagar sedan. Skönt att bli av med den värsta vallgraven runt poolen samt att kunna dra lite slang när man kommer hem!
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2019, 22:04:59:59 »
Då kommer det en liten uppdatering på hur bygget har fortsatt.
Murade upp ett "rum" till Jet streamern och sen kopplade ihop detta underbara PEM slangarna. De är verkligen inte kul att jobba med. Isolerade de med 20mm isolering och sen för att skydda isoleringen lite så lade jag alltihopa i avloppsrör.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2019, 23:08:38:38 »
Putsa skarvarna gick snabbt och enkelt men kändes som om det behövdes ett par försök innan man fick till det i trappan.
Dock så var det svårt att veta hur bra som är bra nog, när är det så bra att skyddsduken gör att det blir slätt.
Fick med en tjock och fin duk i paketet som jag använde i hela poolen.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2019, 23:13:56:56 »
Sen var man ju tvungen att hänga på väggduken så man kunde få fast svarta plåtlisterna på toppen och snapin listen så det gick att gjuta utrymmet mellan träregeln och snapin listen. Var tvungen att göra detta så man kunde få på lite trall så taket skulle kunna köra på något. Med två barn hemma och flera i husen runt omkring så börjar man inte fylla vatten utan skydd..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Eee

SV: Tjällden pool 6,5 x 4m
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2019, 23:22:36:36 »
Det blev dax att få i linern, en persian sand hade vi beställt. Var inte jättesvårt att få den på plats eller hänga dit den. Dock så har den legat ihopvikt i några månader så det fanns ett par ställen som det var ganska mycket veck på den som inte rätade ut sig direkt.

Fyllde lite vatten men kände att det fortfarande fanns några veck i botten så pumpade ut det men lyfte liner där och konstaterade att de var från när den låg ihopvikt. Hoppas det ger med sig senare.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan