VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sjunkande vattennivå  (läst 3372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP

Sjunkande vattennivå
« skrivet: oktober 15, 2019, 22:44:03:03 »
Hej,

Senaste månader har jag märkt att vattennivå sjunker mycket snabbare än vanligtvis i mitt spabad. Det handlar om kanske 1 cm i veckan. Jag förstår att en del av vattnet avdunstar men detta är typ 4-5 ggr snabbare/mer än vad det gjort tidigare. Har haft spabadet i ca 5 år nu...

En tanke är att locket försämrats ordentligt, har vid några tillfällen märkt att det fanns vatten i "kjolen" till locket, alltså den delen som hänger lite på sidan av spabadet. Kan det vara förklaringen? Finns det något att göra i så fall eller är det dags att byta locket?

Några andra tankar?

Tack!
MP

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2019, 15:56:11:11 »
OM du har luftinblandning på så kan det nog avdunsta mer när pumpen går för högvarv.
Men visst, om kondens som tidigare droppade ned från lockets undersida i spabadet nu åker ut i kjolen och ned på marken så kan det kanske vara skälet.
Har du öppnat och sett så det inte läcker i någon koppling eller axeltätning på cirkpumparna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2019, 10:12:53:53 »
Tack Rickard!
Nej, har inte öppnat än. Lite krångligt att komma åt den, men jag förstår att jag måste nog göra det...
Förstår inte riktigt vad du menar med "om du har luftinblandning på"?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2019, 11:36:12:12 »
I vårt spa kan vi blanda in luft i massage-jeten, för att få kraftigare massage.
Luften kommer ju utifrån, vilket innebär att luft måste lämna spabadet när pumparna går för fullt, t.ex. under rengöringssekvensen.

Men ditt SPA kan ju vara helt olikt vårt SPA på denna punkt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2019, 12:24:05:05 »
Då är jag med. Tror dock inte att jag har en sådan funktion i mitt spa (Viskan Ekerö)... Men oavsett, jag har inte ändrat på något senaste månader och det försvinner mycket mer vatten än tidigare.... Ska öppna och kolla hur det ser ut så fort jag hinner...

Utloggad Telekiter

SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2019, 13:14:57:57 »
Då är jag med. Tror dock inte att jag har en sådan funktion i mitt spa (Viskan Ekerö)... Men oavsett, jag har inte ändrat på något senaste månader och det försvinner mycket mer vatten än tidigare.... Ska öppna och kolla hur det ser ut så fort jag hinner...

Har du ett Viskan Ekerö så har du denna funktionen. Jag har ett Viskan Björkö och det är de runda grå reglagen som sitter uppe på kanten på några ställen på badet som du slår på- och av luftinblandningen. Man vrider typ ett halvt varv bara.

/Urban.

Utloggad MP

SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2019, 16:09:31:31 »
Just det, tack för förtydligande Telekiter!
Massagetrycket reglagen har jag så klart, tänkte att det var något annat Rickard syftade på...
Jag har dem visserligen alla på max, men som sagt, det har alltid varit så...

Utloggad Telekiter

SV: Sjunkande vattennivå
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2019, 10:03:39:39 »
Just det, tack för förtydligande Telekiter!
Massagetrycket reglagen har jag så klart, tänkte att det var något annat Rickard syftade på...
Jag har dem visserligen alla på max, men som sagt, det har alltid varit så...

Jag har bara igång luftinblandingen under tiden jag badar. Annars är de avslagna. De trycker ut värmen (den varma luften under locket) ur badet när pumparna går under reningsprocessen. Kanske ingen stor grej egentligen men men....

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan