Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skimmer eller ej?  (läst 3108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axelexa80

Skimmer eller ej?
« skrivet: maj 15, 2014, 07:48:50:50 »
Har postat denna på Badtunneforum utan respons.. Så jag provar här.... Börjar bli brådis :)

Hej! Ska installera min 2300 liters 8-kantiga glasfibertunna i helgen. Fick tips här på forumet om att köra med skimmer till mitt sandfilter. Men nu börjar jag fundera lite innan jag sätter sticksågen i baljan.

Jag förstår att ytreningen blir optimal med skimmer men jag kan ju även håva upp skiten eftersom inte baljan e så stor. Jag börjar fundera på om jag inte ska köra med in och utlopp en bit ner i karet istället. Jag förstår att det inte e bra med stora partiklar i sandfilterpumpen men jag tänker att jag sätter ett skydd vid insuget typ som ett rostfritt galler eller nät....?

En annan tanke jag har som gjort mig lite fundersam är att  visst borde det bli problem om vi har en lagom vatten nivå typ upp till hälften på skimmern och sedan hoppar 6 vuxna karlar i , då borde det nästan svämma över eftersom jag bara har ca 10 cm upp till kanten? O sen när alla hoppar upp så kanske skimmer suger luft o så blir ett problem den vägen så att säga istället?

Oroar jag mig i onödan eller ?

/Axel

Poolgiganten

Utloggad Holton

SV: Skimmer eller ej?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2014, 16:00:14:14 »
 Jag tycker det låter rimligt det du skriver. Sex karlar i en tunna... Rimligtvis borde ni ha en samlad volym på 400-500 liter, alltså en halv kubik. När ni kliver i bör vattenytan höjas motsvarande någon stans mellan 20-25%. Nu vet jag inget om hur er balja ser ut, diameter och djup, men nog bör skimmers kunna få lite problem. Men det här låter ju som något en baljägare ofta bör kunna råka ut för, så det måste ju finnas en lösning på problemet.
Sedan tror jag inte att pumparna är så där superkänsliga för en stunds torrsugande. Vår son var "ensam" hemma med ett tjugotal dunderfulla tonåringar och på "morgonen" efter (läs typ tre på eftermiddagen) upptäcker han att vattenbombandet kvällen innan torrlagt skimmern och cirkulationspumpen hade stått på hela natten, men pumpen funkar fortfarande :)
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad axelexa80

SV: Skimmer eller ej?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2014, 21:49:34:34 »
Jag tackar för svar, det känns ju betryggande att pumpen överlever en torrläggning :) Jag får helt enkelt testa o se, i värsta fall kan man ju alltid sätta igen hålet igen med lite ny glasfiber och polyester och tänka om gällande placering av in/utlopp.

Utloggad MegaPool

SV: Skimmer eller ej?
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2014, 23:04:13:13 »
Min intex skimmer suger inte luft om den  övre delen hamnar över ytan, sitter lameller på undersidan så om det inte finns vatten flöde upptill så suger den ifrån botten istället. Tror dom flesta skimmers fungerar så.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag