CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Seriekoppla pool och badtunna?  (läst 14012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Seriekoppla pool och badtunna?
« skrivet: april 18, 2014, 18:32:11:11 »
Har klurat lite på detta, poolen är en ovanmarkpool, och badtunnan är nerbyggd i terass, så dom är på olika höjd, vilket betyder att man inte kan ha båda inkopplade samtidigt om inte exakt samma mängd vatten kommer i framledning som i retur, vilket det inte gör då jag värmer med bergvärme samt värmeväxlare som sinkar returen. Så nu är väl min ända chans ett rör t kors med avstängningskranar i 2 riktningar så jag kan välja om vattnet skall gå in i poolen lr i badtunnan, men finns det såna? Kör pem slang samt 38mm poolslang. Lr om det finns rörgenomföringar för poolslang till badtunnor i glasfiber med tätt lock, lr kran avstängning?
« Senast ändrad: april 18, 2014, 18:37:28:28 av Zenon »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #1 skrivet: april 18, 2014, 18:52:50:50 »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Lillblomma

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2014, 10:01:17:17 »
Nu är jag fullständigt amatörmässig men har precis samma fråga, kan man inte låta vattnet från pumpen/filtret delas upp så det går (mha T-koppling) 80% tillbaka till poolen och 20% till baljan (som i vårt fall ligger lite högre än poolen, och på baljan ha ett bräddavlopp som också mynnar i poolen?

//A

Utloggad MathiasS

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2014, 12:04:13:13 »
lagen om kommunicerande kärl kommer se till att nivån är lika i pool och tunna om man inte använder backventiler på lämpliga ställen samt pumpar vattnet åt rätt håll (från lågt vatten till högt vattten).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #4 skrivet: april 21, 2014, 19:28:26:26 »
Största utmaningen utöver nivåskillnaden är väl att du vill ha högre temperatur i tunnan än i poolen.

Vi planerade allt för en kombination av pool och spa, men det blev mycket mera komplicerat än vi tänkt oss så än så länge har vi inte spadelen i ordning. Vi har använt den en del med en provisorisk uppkoppling men för att få det att gå bekymmersfritt måste vi göra mera jobb. Orsaken till problemen var att vi stötte på berg under pooldelen. Vi kunde inte spränga direkt intill huset utan fick höja poolens och poolrummets nivå. Därför hamnade pool och spa på olika nivåer vilket komplicerade allt en massa.

Tanken var att pumpa vatten från poolsystemet, tillsatsvärma det med en temperaturökning på cirka 10 grader och in i bubbelpoolen. Men nu uppstod två problem: det krävs hög värmeeffekt och man måste förhindra självströmning av vattnet. Det första problemet går att lösa med en kraftig värmare. Men om man skall ha ett vattenflöde på t.ex. 100 l/min och värma det 10 grader så går det en eleffekt på ca 70 kW. En sådan skulle dra lite över 100 A el och trots att vårt hus har ett kraftigt elsystem med 63 A huvudsäkring så klarar vi inte en sådan last. Min man hade kommit över en 30 kW elvärmare från någon industri och denna drar då runt 45 A vilket vi kan klara. Men då måste flödet genom spadelen sänkas till runt 42 l/min. Sedan måste vi ha en självstängande ventil för annars kommer bubbelpoolen att svämma över och dränka rummet den står i om vi får strömavbrott (poolvattnet rinner över av sig självt). Den tredje komplikationen blir att vi måste pumpa vatten från bubbelpoolen till den stora poolen och denna pumpning måste regleras så att den ganska exakt anpassas till inflödet och den måste i praktiken ha en reglering som styrs av nivån i bubbelpoolen. Så systemet blir klart komplicerat.... Hittills har vi därför i stället kört bubbelpoolen separat med vårt reservfilter till poolen. Nackdelen är att vi får två separata system, men vi har bara haft den igång periodvis. Kan vi få ihop det hela till ett kan vi utnyttja att poolen har automatisk kemikaliedosering och slipper att kolla och dosera för bubbelpoolen separat. Fördelen med att ha den separat är att det krävs en måttligare eleffekt, 3 kW, och att vi slipper nivåregleringsproblemen. Men som sagt, detta är ett projekt vi inte har fixat ännu.

I ditt fall står du väl inför just samma problem. Du måste kunna hantera två olika vattennivåer och två olika temperaturer för att få det att fungera ok.

Utloggad Lillblomma

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2014, 09:00:48:48 »
Nu är jag fullständigt amatörmässig men har precis samma fråga, kan man inte låta vattnet från pumpen/filtret delas upp så det går (mha T-koppling) 80% tillbaka till poolen och 20% till baljan (som i vårt fall ligger lite högre än poolen, och på baljan ha ett bräddavlopp som också mynnar i poolen?

//A

Men om man stänger av cirkulationen till baljan när man eldar upp den för bad, eldar och badar så kan man koppla ihop det sen igen efter att man badat. På så sätt tar man tillvara värmen från eldningen till den stora poolen också. Nån grad kan det väl höja.

//A

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #6 skrivet: april 22, 2014, 19:54:37:37 »
Klurat massor men höll på att bli tokig, så började rita, tog mig några gånger innan jag fick ihop det, men tror jag löst allt på skissen allefall. Vad tros?
Har så jag kan stänga vattnet vid poolen, dock inga 100% avstäningskranar, original intex, sen köpte jag rostfria rörgenomföringar till badtunnan, men gängor och lock, så att man kan stänga där med, så slipper jag i nulägget köpa kulventiler. Skulle behöva 4 st 38mm adapters som man kan skruva fast på t kors osv till poolslangarna, någon som kan länka mig några? Hittar inga:S borde finnas då jag nu har 2 st 32mm messing på mina nuvarandra till poolen.
« Senast ändrad: april 22, 2014, 20:03:37:37 av Zenon »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #7 skrivet: april 22, 2014, 20:43:30:30 »
Men om man stänger av cirkulationen till baljan när man eldar upp den för bad, eldar och badar så kan man koppla ihop det sen igen efter att man badat. På så sätt tar man tillvara värmen från eldningen till den stora poolen också. Nån grad kan det väl höja.

//A

Jo men det innebär ju att i den mindre volymen (tunna eller spa) så har du stillastående vatten vid hög temperatur under badningen. Om inte badet är väldigt kortvarigt klarar du nog inte hygienkraven i det läget. Man har ju mycket högre krav på vattenomsättningen vid spa än vid pooltemperaturer. Har man luftinblåsning som i ett spa så blir ju förutsättningarna för bakteriell tillväxt ännu bättre (ur bakterienas synpunkt alltså). Vår tanke var ju att uppehålla tillräcklig cirkulation även under bad- och uppvärmningstid.

Utloggad Lillblomma

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #8 skrivet: april 23, 2014, 10:01:47:47 »
Ja, men att inte ha nån rening av vattnet i tunnan under eldningen och badet (ett par timmar, kanske en kväll) kan väl inte vara nåt jätteproblem. De flesta tunnor säljs ju helt utan rening?
Om det skulle visa sig vara dödligt får jag väl sätta ett litet patronfilter separat. Också...

//A

Utloggad Steffe

SV: Seriekoppla pool och badtunna?
« Svar #9 skrivet: april 23, 2014, 11:01:46:46 »
Det stora problemet är inte att värma upp det till spat inkommande vattnet utan att kyla av det från spat avgående vattnet då det kommer snabbt driva upp bassängtemperaturen (klimatproblem ohoj vid inomhuspool). Ett tips är att värmeväxla tillopp och retur från spat. Detta kommer dock inte att räcka utan för att föra över det sista från det avgående till det inkommande så skulle jag sätta en värmepump emellan. En tvåstegsraket med VVX och VP helt enkelt (kanske fel att skriva helt enkelt).  Med VVX och VP så blir behovet av tillsatsvärme inte så stor heller. Det behövs alltså inte 70 kW elvärmare som någon tidigare skrev om man tänker till lite.

Ps. min kommentar gäller utifall det skall vara kontinuerlig och gemensam cirkulation i både spa och bassäng. Då man troligtvis kommer att nyttja båda samtidigt (det gör jag i alla fall, dvs. hoppar mellan spa och pool) så bör det vara kontinuerlig filtration.
« Senast ändrad: april 23, 2014, 15:50:10:10 av Steffe »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag