CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pressening ovanpå vinterplåtar?  (läst 8781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Pressening ovanpå vinterplåtar?
« skrivet: december 13, 2013, 08:44:54:54 »
Hej

Efter lite velande har vi kommit fram till att poolplåtar är det enda rätta för oss (inget staket, poolen ligger mot skogen med rådjur och älg, backen ovanför poolen kommer säkert lekas i osv). Hade tur och hittade bättre beg på blocket...

Jag har sett att många kompletterar vinterplåtarna med en pressening för att hålla skärp och annat borta från poolen. Vad jag förstått så lägger de flesta dessa under plåtarna men är det någon som testat att lägga ovanpå plåtarna?

Rent spontant känns det som en bra ide:
* Presseningen kan inte tyngas ner av ev smält/regnvatten utan får stöd av plåtarna
* Presseningen gör så gavlarna på vinterplåten blir "täta" och risken att vind kommer in under plåtarna och lyfter dem minskas (givetvis skall plåtarna ändå fixeras).

Vilka nackdelar kan det finnas med att lägga presseningen uppepå plåtarna?

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #1 skrivet: december 13, 2013, 23:06:11:11 »
Tjena,
Jag har en träram som jag har byggt under mina plåtar och som jag skruvar plåtarna i. Håller för blåst och skräp.
Jag hade inte laggt en pressening ovan på plåtarna pga av blåsten.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Gille

SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2013, 13:04:55:55 »
Jag kör med plåtar utan presenning. Valde bort det senare för att undvika att det står fukt mellan presenningen och trädäcket under hela vintern (om man lägger den under plåtarna) eller att den fladdrar och har sig om den ligger ovanför.

Plåtarna (TRP 104) ligger på löst lagda 45x75 reglar och är skruvade i dessa med plåtskruv. De klarade Sven utan att röra sig överhuvudtaget. Gavlarna är tätade med tätband från samma leverantör som plåtarna, de kläms fast mellan regel och plåtens profil och täpper till gavlarna så att löv och bråte inte blåser in.

Utloggad FlyHigh

SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #3 skrivet: december 15, 2013, 22:34:58:58 »
En lös ram lät smart (vill skruva så lite som möjligt i atlandäcket).
Min tanke var att ha presseningen ovanpå och sedan lägga brädor/plank för att minska fladdret men tätband låter betydligt smartare.

Skall leta efter tätaband. Eller så ställer jag bara en bräda på högkant som jag skruvar fast i ramen.

Får se om det hinns med innan snön kommer men plåtarna ligger iaf på plats med stora stenar som tyngd.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Janne

SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #4 skrivet: december 18, 2013, 20:55:46:46 »
På sidorna där det är öppet så har jag bräder som tätar igen.
Min ram har stått imot Sven, Simone osv... och jag har inte skruvat fast den i altanen.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad thesmurfen

SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2014, 01:03:34:34 »
Lite fel årstid att svara på detta i men jag skulle då inte vilja lägga en press ovanpå. Hur ska du få den att ligga kvar under de blåsiga dagarna?Vi lägger iaf dit den först, sen på med plåtarna och så knölar vi liksom inte överstickande press i hålrummet mellan plåten o sargen. Har funkat toppen hittills..

Poolplåtarna hos oss ligger för övrigt helt fritt. Vi har lagt på såna där trekantiga murstenar a´la 80-tal på varje skarv och hittills har de legat stilla på plats oavsett stormstyrka. Lätt att lägga dit och inte ett endaste litet skruvhål :)
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2014, 17:22:22:22 »
Har också haft presenning under plåten förra vintern. Plåten  skruvas fast i en ram på två sidor. Vi har en tät konstruktion på de andra två sidorna också. Behöver man egentligen ha en presenning under plåten? I så fall: varför?
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2014, 19:50:09:09 »
Vi har gjort likadant som Margaretha. En ram runt och tätat alla hålutrymmen med brädor. Ingen press, varken över eller under. Det enda problemet med det som jag märkte var att plåtarna var så nya så det var en oljig hinna kvar på dom som sen kom ner i poolen. Borde inte vara något problem längre då oljan nu borde vara borta.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad 007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart 50 år med pool
    • Visa profil
SV: Pressening ovanpå vinterplåtar?
« Svar #8 skrivet: september 14, 2014, 12:02:53:53 »
Vi har använt en tung presenning ovanpå plåtarna. Funkar bra, med några lämpliga tyngder som förankring.
Fördelar är att slippa presenning under plåtarna som fylls m vatten o skräp. Det lär också finnas andra sätt att täcka för öppningarna i plåtarna.
Sedan är det en smaksak, men jag tycker framförallt rent visuellt att en mörk presenning stör mindre än aluminium plåtarna.
Pool nr1: Handgrävd grop med presenning
Pool nr 2: Lagunpool
Pool nr 3: Folkpool i trä 4x8

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag