VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ställa spa direkt på regelstomme  (läst 23489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cobrarax

ställa spa direkt på regelstomme
« skrivet: december 04, 2013, 16:26:07:07 »
Hej!
Impulsköpte ett spa Camarque Massimo från Bauhaus när det var extra billigt i helgen. Nu måste jag förbereda en yta att ställa det på, lite bråttom nu när vintern är på väg. Frågan är: kan man ställa spat direkt på regelstommen med 60 cc? Reglar 170x45.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #1 skrivet: december 05, 2013, 07:57:54:54 »
Jag satte dubbla reglar och dubblerade antalet plintar där spat står.
Tycker ändå det har satt sig en aning för oss, inte så att någon kommenterat det, men jag tycker mig se att det hela satt sig en del.
Har du inte en otroligt välgjord plintning så tror jag det är bra att förstärka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2014, 01:46:35:35 »
Jag håller med, jag skulle inte ställa ett spa på en altan som inte är "extra" preparerad..

Sitter i samma sits men vågade inte ställa direkt på altan så jag bygger ut en liten altan ö som jag dockar ihop med den ordinarie altanen...

Min "spa" altan utbyggnad är 3.60 x 3.60 och har 24 plintar (liggande leca block) och har använt 145x45 med 45cc... prövar att bifoga en bild...

Skulle utan problem våga köra upp bilen där  >rulla<

/Jokers

Utloggad cobrarax

SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2014, 10:03:20:20 »
Tack för svaren!

Jag satte dit ett par extra plintar men det gick inte att gräva särskilt djupt i den marken så jag gjöt fast 95x95 stolpar a-impr direkt i marken som stöd för bärlinor. Ungefär 150cm mellan stödpunkterna. Sen fortsatte ju sommarvädret så jag figursågade trall 145x34 efter bergskanten och skruvade fast. Så nu blev det en helt ny altandel byggd under julhelgen! Får se om det håller? Sen var problemet att få spat på plats, vi var tvungna till slut att ta en 30m kranlyft som lyfte över tvåvåningshuset! Nu idag ska elektrikern koppla in spat. Frågan är nu var man drar in elen i spat? finns ingen given plats. Är tanken att man ska ta upp ett hål i bottenplattan?

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2014, 11:50:41:41 »
Jag borrade ett hål precis utanför serviceluckan på vänstra sidan och fick till det så att kabeln går ner i trallen bakom ena listen som håller luckan... var också inne på att borra i botten men bestämde mig sen för att inte göra det  ::)

Det var tur att vädret var som det var så att man kunde snickra lite altan, ska lägga in lite led ljus i trallen senare  <sol>

Har även beställt och ska testa engångsfilter (som man byter var tredje månad) vilket gör att man slipper hålla på med/köpa filter rengöringsmedel...
Så det går väl på ett ut antar jag... samt att de ska klara att ta mindre partiklar än pappersfilter O0

/Jokers

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2014, 13:27:28:28 »
Tänk också på att visa manualen för elektrikern, det är viktigt att man tar bort två byglar samt flyttar på en bygel enligt instruktionen om den ska kopplas in med 3x16A vilket är att föredra....

Annars smäller det nog till i elcentralen (säkringen löser), har läst om flera som anlitat behöriga elektriker som inte byglat om  ;)
Förmodligen för att de inte läst i manualen  <dontkn>

/Jokers

Utloggad cobrarax

SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2014, 16:38:42:42 »
Den där elinstallationsbeskrivningen är ju är ju sådär. Nu blev det Alessiomodellen tillslut och den ska enl. manualen kopplas 2 fas 400v. Jumper A ska tas bort men bygeln som på bilden går mellan 2 och 4 på plinten ska den sättas dit? Står inget om det och elektrikern kunde inte se det heller? Finns ingen uppgift var jorden ska anslutas heller med plinten satt precis utanför lådan. Satte en genomföringsstos (heter det det?) i hålet i styrboxen också. Nu är allt kopplat och klar för start undrar bara om den där bygeln på plinten?

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #7 skrivet: januari 09, 2014, 01:10:28:28 »
Jag håller med om att manualen är under all kritik... satt där ingen bygel mellan 2 och 4 från början?
Vi har säkert samma manual och i min står det för Alessio att ta bort kontakt A (vilket enligt bilden är en vit kabel)
Och ja jordplinten är på utsidan, den går dock in till kretskortet via en kraftig kopparledning.

Jag tror även att den blå bygeln mellan 2 och 4 ska vara där, men som sagt det är min teori. Är väl grön med bara 10 år som elektriker ;)

Skicka ett mail till Denform eller ring dem om du vill vara på den säkra sidan..

/Jokers

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #8 skrivet: januari 14, 2014, 14:46:25:25 »
Haloj,

Hur gick det? blev det några bubblor i spat  <hmm>

 O0
/Jokers

Utloggad cobrarax

SV: ställa spa direkt på regelstomme
« Svar #9 skrivet: januari 14, 2014, 15:03:32:32 »
Jo jag mejlade denform om el.inst. och den där kabelsnutten skulle dit så när jag fixat det vred jag på elen och allt fungerar. Tycker Alessio (denform61) är bättre än vad jag trodde kanske inte så kraftig massage och några led lampor hade varit snyggt. Prisvärt (rea) i alla fall. Badade tre gånger utan kemikalier så nu försöker jag få ordning på det med ph höjare och klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan