CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...  (läst 11657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock
« Svar #10 skrivet: september 08, 2013, 11:43:18:18 »
Jag TROR att det är en ickefråga men har ju bara kört ett år så säker tänker jag inte vara.

Samma här fast jag har haft min i 2,5 säsonger.

Citera
Pvc skivorna, dom skulle man ju sätta upp oavsett hårdhet på blocken för att dölja ev ojämna skarvar etc. Med vanliga block och pvcskivor blir det inga hälhål....

Jag har ingenting bakom min liner, men å andra sidan har jag platslagd som är mycket tjockare.

Citera
Skumgummimattan som ligger närmast duken däremot, den är inte hellimmad vilketjag ångrar. Har inte inte några veck i denna ännu men här finns en teoretisk chans för problem.

Jag har bara en matta ovanpå betongplattan.

Hittills har jag inga märken som jag sett. Det kan ju vara så att jag har märken som maskeras av Carrera-mönstret, men jag brukar känna på väggarna ibland för att kolla, men har inte känt något. Framför allt kortsidorna där man tar avstamp.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad IngvarC

SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock
« Svar #11 skrivet: september 18, 2013, 17:04:21:21 »
Tack alla för eran input.

Jag har de senaste dagarna försökt att reda ut hur betongen ska levereras och kommit fram till att det blir dyrt av lite olika anledningar. I princip kommer det att gå åt en betongbil till plattan och det är ok. Till väggarna och trappen behövs mer än en betongbil (mer en 5 m3) till en 4*10 om jag räknat rätt. Eftersom jag måste ha en pumpbil varje gång rinner kostnaderna iväg. Finns det någon smart lösning/alternativ till att använda en pumpbil eller känner till om det finns större bilar som klarar mer en 5 m3?

Hur som helst det har gjort att jag börjat fundera på om leca kan vara ett bra alternativ. Har inte hittat några bra instruktioner på hur en 4*10 med leca ska konstrueras med kontraforer och liknande. Jag har funderingar på att i så fall ev. göra invändiga kontraforer som kan fungera som sittyta på de sidor som inte har någon trapp. Jag har läst några byggtrådar för leca konstruktioner men inte hittat någon som ger svar på hur jag ska tänka kring detta. Känns som att det kan vara smart att få en stabilare konstruktion och samtidigt sittytor i polen. Eftersom jag kommer att lägga platssvetsad liner blir inte det någon stor extra kostnad. Det gör också att jag inte behöver putsa väggarna om jag förstått saken rätt.
 

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...
« Svar #12 skrivet: september 18, 2013, 17:32:16:16 »
Större betongbilar finns inte, iallafall inte några som får köra på vägar i villaområden pga axeltrycket.... ett billigare alternativ till bilar med pump/mast är ju att använda "vanliga" betongbilar och sedan ha en separat pump (en släpvagn man drar efter vanlig bil). Det är mycket jobbigare och man måste vara två man på slangen men ändå helt genomförbart och billigare gissar jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mikaelhede

SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...
« Svar #13 skrivet: september 19, 2013, 06:59:43:43 »
Finns bilar som tar 6 kubik.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...
« Svar #14 skrivet: september 19, 2013, 09:07:32:32 »
Jag har för mig att den jag beställde tog 6 kubik, lite drygt till och med. Räckte precis.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad IngvarC

SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...
« Svar #15 skrivet: september 19, 2013, 16:37:45:45 »
Ok ska kolla runt lite med fler leverantörer. Nu har mina planer skjutits till våren så det är inte samma panik att bestämma.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Thermopool 4*10 med trappa i thermoblock eller vad det nu blir ...
« Svar #16 skrivet: september 19, 2013, 20:02:58:58 »
Tips är att slå upp stommen på hösten, göra finliret (liner, pumpar, omgivning etc) på hösten. Att fibbla med betong, lecablock, träreglar och dyl är inga problem på hösten, tidig vinter. Lite kallt om fingrarna men när sen våren väl kommer så kommer du vara glad att du gjort det. Att få tag på betong, hantverkare i den branschen etc är MYCKET svårare den tiden på året.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag