VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa  (läst 8856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spabengt

Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa
« skrivet: juli 10, 2013, 18:08:09:09 »
Jag har just köpt ett spa Lay-z-zpa 848lit och kör det på 33C.
Vad är fördelar - nackdelar för rening med klor eller aktivt syre.
Jag vet att klor kan vara problem p.g.a. allergi men annars ...
Vad är skillnaden i kostnad?
Jag hittar ingen bra sammanställning på webben så ...
Jag bifogar en sammanställning priser (från webbutiker) på kemikalier för rening spa
« Senast ändrad: juli 11, 2013, 08:41:21:21 av spabengt »

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2013, 16:28:54:54 »
Hej
det är givetvis upp till var och en om och hur man vill rena vattnet och hålla bakterier etc borta. Min personilga uppfattning är att klor är oundvikligt. Det finns de som hävdar motsatsen, men utan klor så får du vara mycket mer noggran med andra parametrar i vattnet som kräver större noggranhet i mätninge och kalibrering. Dessutom, ju mindre vattenvolym du har och 848 L är ganska lite, desto känsligare blir det. Min rekommendation är således att du använder klor och håller uppsikt på pH-värdet. Eventuellt kan du vid vissa tillfällen använda aktivt syre som komplement och då minska något på det klor du tillsätter. Själv kör jag en rejäl dos klor ca 1 gång i veckan och några tabs aktivt syre efter varje (normalt) bad. Alltid bra vatten med denna metod...

/Ziggy

Utloggad spabengt

SV: Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2013, 07:37:35:35 »
Tack för det intressanta svaret
Överallt på nätet står att man inte ska blanda kemikalier, men det går alltså bra att mixa klor med aktivt syre

Utloggad FlyHigh

SV: Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2013, 10:03:20:20 »
Ja, det går bra att blanda aktivt syre och klor, iaf de sorter jag använt.
Det är ett måste att chockklorera ibland. Det finns något som heter chocksyre men jag är tveksam till det.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Fördelar nackdelar klor - aktiv syre för rening spa
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2013, 14:10:59:59 »
Det finns massor skrivet på forumet (och andra forum) om olika metoder med för- och nackdelar. Min lite förenklade bild av det hela är att du behöver ta hand om 2 saker i vattnet i ditt spa; organiska "avfall" och bakterier. Aktivt syre är ganska OK på att bryta ned organiskt "avfall" men är inte så effektivt mot bakterier. Därav att du kan använda aktivt syre typ efter bad och om vattnet i övrigt är bra. I det långa loppet så vinner dock alltid bakterierna och där behöver du klor för att hålla nivån på bakterier nere. Detta är i alla fall min uppfattning som jag själv praktiserar...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag