CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilterpump  (läst 2645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jennie

Sandfilterpump
« skrivet: juni 07, 2013, 10:14:13:13 »
Jag vet inte hur jag ska koppla in min sandfilterpump eller vad den ska stå inställd på?? <dontkn>kan man ta kort o lägga in här?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2013, 10:31:28:28 »
I den här broschyren på sidan 10 finns några installationsexempel som du kanske har nytta av:
http://www.pahlen.se/download/om-pooler/om-pooler.pdf

Normalt står centralventilen på sandfiltret inställd på "Filter". Det brukar sitta en manometer (tryckmätare) på filtret. Notera vad trycket är när du kör igång. När trycket ökat något (brukar ta minst en vecka) p g a att smuts samlas i filtret så är det dags att backspola. Stäng alltid av pumpen innan du ändrar läge på centralventilen. Ändra till läge "backwash" och kör pumpen någon minut eller tills det inte syns någon smuts i siktglaset som brukar finnas på ventilen. Ändra till läge "Rinse" (med pumpen avstängd) och kör 10 sekunder. Ändra tillbaka till "Filter". Klart!

Läs även installationsmanualen som du fick när du köpte poolen/sandfiltret.

Du kan lägga in bilder här genom att klicka på "Bilagor och andra tillval" under rutan där du skriver text.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2013, 01:42:39:39 »
Inkopplingen är inte så svår. Vattnet från skimmern (bräddavloppet) skall gå till pumpens intagsanslutning. Från pumpens utlopp går det vidare till filtrets inlopp. Från filtret finns två andra anslutningar: en som för vattnet tillbaka till poolen efter rening och en som skall kopplas till avlopp eller ledas ut någonstans där man kan bli av med vatten. I den senare slangen spolas vatten ut när man rengör (backspolar) filtret.

Elektriskt så kopplas mindre pumpar bara till ett vägguttag. Dock är det inte tillåtet med skarvsladdar i poolens omedelbara närhet, utan man bör förlänga vattenslangarna så att pumpen hamnar minst ett par meter från poolen. Tyvärr är de medskickade slangarna oftast alldeles för korta. Tänk på att all el till pooler skall gå genom en jordfelsbrytare, antingen om man har en för hela husets installation eller om man har en särskild just för poolen.

Utloggad Jennie

SV: Sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2013, 11:01:10:10 »
Jag vet inte hur jag ska koppla in min sandfilterpump eller vad den ska stå inställd på?? <dontkn>kan man ta kort o lägga in här?
Har lagt till 2 bilder. Har jag kopplat de 2 slangarna rätt? Men nu är det ju 3 "hål" kvar där slangar skall sitta...? :-\

Utloggad Jennie

SV: Sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2013, 11:20:41:41 »
I den här broschyren på sidan 10 finns några installationsexempel som du kanske har nytta av:
http://www.pahlen.se/download/om-pooler/om-pooler.pdf

Normalt står centralventilen på sandfiltret inställd på "Filter". Det brukar sitta en manometer (tryckmätare) på filtret. Notera vad trycket är när du kör igång. När trycket ökat något (brukar ta minst en vecka) p g a att smuts samlas i filtret så är det dags att backspola. Stäng alltid av pumpen innan du ändrar läge på centralventilen. Ändra till läge "backwash" och kör pumpen någon minut eller tills det inte syns någon smuts i siktglaset som brukar finnas på ventilen. Ändra till läge "Rinse" (med pumpen avstängd) och kör 10 sekunder. Ändra tillbaka till "Filter". Klart!

Läs även installationsmanualen som du fick när du köpte poolen/sandfiltret.
Tack så mycket!!! Problemet är att jag köpte den begagnad och det saknades manual!
Du kan lägga in bilder här genom att klicka på "Bilagor och andra tillval" under rutan där du skriver text.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sandfilterpump
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2013, 17:06:23:23 »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag