CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spakemi  (läst 15013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikpa

Spakemi
« skrivet: september 26, 2012, 15:20:58:58 »
Hej alla,
Jag är ny på forumet och nybliven spa-ägare. Jag/vi tänker oss att ta premiär-doppet nu i helgen.
Jag funderar lite på det här med spa-kemin. Vad ska man egentligen använda för klor-produkter. Leverantören skickade med ett startpaket så det är inte akut, men det verkar vara en djungel av produkter. Jag har just nu SunWac 9-tabletter som ska användas före och efter bad. Men det finns ju tex Minichlor 56 (granulat) från samma tillverkare som verkar betydligt billigare. Är det bara lite mer "balltigt" att hantera än tabletter? Det finns ju även andra fabrikat med granulat som verkar prisvärda. Vad rekommenderar ni och var handlar man billigast?
Vilka övriga produkter ph-upp/ner bright and clear etc. är det stor åtgång på.
Vårt spa rymmer ca 1000 liter.

/Mikael

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Spakemi
« Svar #1 skrivet: september 26, 2012, 15:31:55:55 »
Själv kör jag med 1 tesked snabbklor per person och timme efter bad. Sedan får det bubbla på max en omgång innan jag stänger locket.

Samt två-tre skedar per vecka om jag INTE har badat under veckan.

Jag har alltså inga tabletter i spat när det inte används. Enbart pulver efter bad. alternativt en gång i veckan vid ej bad.

Ibland även lite ph+


Vid vattenbyte kör jag pipeclean.

Allt är av billigaste märke som finns. ex biltema, swim&fun o liknande. Funkat i lite över ett år nu och jag mäter vattnet ofta. Aquacheck.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Matt_S

SV: Spakemi
« Svar #2 skrivet: september 27, 2012, 09:55:02:02 »
Granulat funkar fint, avsett för spa naturligtvis. Märke spelar ingen roll eftersom det är dichlor i alla. I övrigt så är det bra att ha ph +/- samt alkalinitet +/-.

Observera att chock-klorering bör ske varje vecka, framförallt om du har badat mycket. Anledningen är att det bundna kloret byggs upp i vattnet och det oxiderar när du chock-klorerar.

Alla värden får du enklast koll på med en digital mätare. Riktigt skönt att slippa kolla på färgskalor där du har en stor felmarginal. Jag rekommenderar den här: http://poolcare.se/vattentest/digitala-instrument/colorq.html. Den butiken har för övrigt bra sortiment på alla kemikalier du behöver.

Utloggad mikpa

SV: Spakemi
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2012, 12:31:20:20 »
Jag funderar vidare i "min" råd.
Enligt instruktion på klorförpackningen ska badet kloreras med 2 tabletter/500 l innan bad och 1tab. efter bad och så har vi gjort nu. Men det betyder att man sitter i en mycket hög klorkoncetration (måste duscha efteråt då hela kroppen stinker av klor).
Efter att ha läst ett antal inlägg här verkar många förespråka klorering endast efter bad. Räcker det? Kloralten (FC) sjunker ju snabbt ner i den höga temperaturen. Det betyder ju då att klorhalen är väldigt låg under badet om man badar sällan (1-2 ggr/vecka).
Räcker det att klorera endast efter bad + chockklorering varje vecka?

/Mikael

Utloggad Carl P

SV: Spakemi
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2012, 21:38:30:30 »
Jag klorerar endast efter bad och det gör jag med 1 st Sunvac 9 per person som badat. Sedan får alla pumpar gå för fullt i 20 minuter innan jag lägger på locket. Om det skulle gå några veckor utan att vi badar, så lägger jag i 2 - 3 Sunvac 9, kör pumparna 20 minuter och lägger på locket.

Vi har aldrig någon klorlukt och alltid ett perfekt kristallklart vatten. Vattnet byter jag 2 gånger per år, en gång så sent som möjligt i oktober och en gång i april. Det ska tilläggas att vi alltid är noga med att duscha och tvätta oss innan bad.
Sunance Altamar 880

Utloggad Bitte

SV: Spakemi
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2013, 23:41:59:59 »
Hej!
Även jag är nybliven spa ägare och funderar mycket på det här med att klorera. De sa till oss då vi köpte spat att man skulle slänga i 1-2 tabletter före och efter bad. Jag brukar lägga i 2 före bad och 1-3 efter bad, beroende på hur många vi är som badat.
Vi har inte badat så ofta de sista veckorna, så de senaste 3 veckorna har jag chockklorerat med spa-chock granulat en gång i veckan.
De gånger vi badat 2-4 ggr i veckan så har jag inte chockklorerat.
Har jag gjort rätt eller ska man alltid chockklorera en gång i veckan oavsett hur ofta man badar?
Läste här i tråden att någon kör pumparna i 20 min efter bad och efter en chockklorering. Ska man göra det? Jag kan inte hitta någonstans där det står att man ska göra så. Det måste ju bli otroligt dyrt om man ska köra pumparna i 20  min efter varje gång man badat och när man har chockklorerat.


Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spakemi
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2013, 14:03:43:43 »
Anledningen (åtminstone en av dem) till att köra pumparna efter klorering och utan lock är att det mesta av de gaser som bildas då frigörs och kan vädras bort. Om du lägger på locket omedelbart efter klorering så är de gaser som bildas ganska aggresiva mot lock och kuddar.

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Spakemi
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2013, 19:09:24:24 »
Själv kör jag med 1 tesked snabbklor per person och timme efter bad. Sedan får det bubbla på max en omgång innan jag stänger locket.

Samt två-tre skedar per vecka om jag INTE har badat under veckan.

Jag har alltså inga tabletter i spat när det inte används. Enbart pulver efter bad. alternativt en gång i veckan vid ej bad.

Ibland även lite ph+


Vid vattenbyte kör jag pipeclean.


Fråga där angående pipeclean, om du använder det vid varje vattenbyte, hur ofta byter du?
Jag kör pipeclean 2 ggr per år, men byter vatten varannan månad.
Bara lite nyfiken. Tar ju en hel dag när man kör pipeclean.

Utloggad elvings

SV: Spakemi
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2013, 22:23:11:11 »
3-4 gånger per år byter jag vatten och rensar rör.

På sommaren tätare men på vintern så kan jag bara byta vatten när det är plusgrader. Så ungefär februari-mars sedan, mitten juni till sent juni, sedan augusti, sedan tidig november.


1. Pipeclean i maxutblås i minst 15-30minuter.(dvs två gånger på massageknapparna)
2. vänta 30 minuter
3. Därefter tar ett byte ungefär max en timme att tömma. (samtidigt 15-30minuter att städa(skrubba).)
Sköljer av det skrubbade samtidigt som jag tömmer allt med dränpumpen. Biltemapump för 250spänn.

4. Det sista smutset tar jag med handpumpen, dvs långa staven med ett sug per tag. Cirka 5-8 minuter totalt.

5. fyller karet på cirka 4timmar.

Totalt 5-6 timmar innan jag sätter på locket så jag kan bada dagen därpå.
Effektiv tid jag MÅSTE närvara vid spat är cirka 1 timme.

Övrig tid det tar att byta vatten så diskar jag  >rulla< eller surfar eller tar en pilsner.
Har även klippt gräs en gång.

Det jag försöker göra är att kontrollera grillens kött. (dvs dricka pilsner)


Edit:
Glömde att mellan 2 och tre kör man en omgång massage. Det är då jag brukar skrubba vattenlinjen.
« Senast ändrad: februari 13, 2013, 22:44:41:41 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spakemi
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2013, 09:48:45:45 »
Angående rengöring med Pipe clean. Min erfaranhet är att när jag använt detta så måste jag "skölja" (fylla - tömma, fylla-tömma)spat 3-4 gånger för att få bort resterna från kemikalierna, dvs en massa skum och annat som jag gissar är både rester av Pipe clean medlet samt även såklart annat som lossnat. Hur gör du när du kört Pipe clean? Bara en normal fyllning efteråt, eller fyller du och tömmer ett antal gånger för att "spola rent"?

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag