VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läcka eller avdunstning?  (läst 19420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Z

  • Gäst
Johan Z
Läcka eller avdunstning?
« skrivet: maj 26, 2005, 13:58:31:31 »
Jag har tömt poolen till mitt nyinköpta hus och återfyllt den med fräscht vatten. Bland fynden kan jag nämna tre skruvmejslar, en insexnyckel för ikeamöbler, en tändstiftsnyckel, 14kr i mynt, en golfboll, en gammal tröja och ungefär två skottkärror med löv.
Jag lappade även tre hål.

Efter att jag hade återfyllt (det gick fort med en brandslang...) så sjönk vattenståndet ganska kvickt de första dagarna (typ 5 cm/dag) men efter att det har kommit under bräddavloppet så har takten minskat till kanske 1 cm/dag.

Jag misstänker att läckan finns vid bräddavloppet eller i nivå med detta och att det är avdunstning som gör att vattnet sjunker nu.

Hur mycket brukar dunsta bort per dag från en ej övertäckt pool egentligen? Era efarenheter mottages tacksamt.

En cm är ju 320 liter på 4*8m, det låter rätt så mycket...

/Johan

Poolgiganten

Utloggad Beppo

Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2005, 15:44:29:29 »
1 cm/dag?!?!? Sjunker det med den takten har du garanterat en läcka ngnstans, såvida du inte har typ 70 grader varmt i poolen.....
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2005, 19:11:46:46 »
Helt klart en läcka!!
Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2005, 21:14:53:53 »
Mina poäng går till läckan.

Fy f.n Johan, nu förstår jag varför du vill byta vatten.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Johan Z

  • Gäst
Johan Z
Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2005, 10:24:28:28 »
Nu har jag lagt över en presenning för att utesluta avdunstningen. - Vi får se om det slutar sjunka.

Vattnet är nu nere vid inloppet och när jg rotade lite i jorden utanför så verkar det väldigt blött. Jag grävde fram kopplingen och slangen för att kunna ha lite bättre koll på dom.  Vi får se om det blir vatten i gropen...

Jag hade hoppats slippa byta duk. Suck... :-(

Utloggad Björn

Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2005, 17:32:26:26 »
Hur varmt har du? Jag körde utan täckning i två veckor nu i vår med c:a 13°C (utan regn.) Det dunstade då inte ens en cm på hela tiden.

Jag hade en läcka efter isen en gång. Vid ett av inloppen hade plastringen i poolen spruckit litegrann.
Det läckte knappt en cm per dygn och avtog snabbt när nivån närmade sig inloppet.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

RobbanNrkpg

  • Gäst
RobbanNrkpg
Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2005, 12:53:36:36 »
Jag hade läcka på min pool redan förra året, det var mässingsböjen under brädavloppet som tagit stryk efter många år...
Jag bytte en del kopplingar så nu är det tätt igen, men ser att det läckert ytterst lite från brädavloppet mellan liner o denna, har efterdragit så nu verkar det hålla tätt.

Johan Z

  • Gäst
Johan Z
Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2005, 10:45:20:20 »
Statusrapport.
Det har nu sjunkit under alla till- och frånlopp och sjunker fortfarande. :-(
Jag har inte haft tid eller ork att ta tag i det eftersom jag har ett hus att renovera före inflyttningen 1/8 men tänkte i alla fall ge det ett par timmar någon kväll eftersom 40 kubik vatten utrunnet i marken precis bredvid huset inte känns särskilt bra för källaren.

Har någon något bra tips på läcksökningsmetodik?
Jag funderar på att blanda till lite karamellfärg i en spruta och spruta ut det under vattnet nära misstänkta skador för att se om det sugs in.
Synd bara att det är så %&¤# kallt i vattnet ännu.

Visst - man kan ju byta duk men jag har en känsla av att det blir mycket mer än så om jag börjar riva i det. Det får vänta något år tills jag har fixat huset färdigt.

Huvudmisstänkta:
1: Belysningen
2: Botten där länspumpen stod när jag tömde poolen

/Johan

Utloggad Markus B

Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2005, 12:29:22:22 »
Hej

Det finns speciella läcksökare, hittar garanterat hål i linerpool.

Var bor du nånstans?

Johan Z

  • Gäst
Johan Z
Re:Läcka eller avdunstning?
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2005, 14:08:19:19 »
Jag bor i Norrköping.
Med läcksökare menar du då en person eller en apparat man kan hyra?
Jag har sett en beskrivning på en läcksökarapparat någonstans på nätet som använde det faktum att vatten leder ström och strömmen följaktligen leds igenom linern där det är hål. Är det en sådan du tänker på?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan