CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 406334 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #470 skrivet: augusti 15, 2013, 21:59:59:59 »
Kantsten runt poolområdet helt klar.
Lätt betäckning över pumpbrunnen inköpt, monterad och ingjuten.
Markränna för avvattning monterad, 7m. ACO Self. Satt i betong.
Plattsättning pågår. Lite irriterande att plattorna varierar i tjocklek. De flesta är 25mm men vissa är 27 och andra är 23. Mitt underarbete är nogrannare än så, så detta skapar onödigt merarbete.

Bilder kommer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #471 skrivet: augusti 25, 2013, 10:06:09:09 »
För kemloggen: Andra dunken flytande klor för denna säsong tog slut i natt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #472 skrivet: augusti 25, 2013, 10:26:17:17 »
...och dags att följa upp med lite bilder på plattsättningen...

Hade först tänkt att ha en kortare ränna men valde tillslut att lägga ränna längs med hela poolen och slipper då också plattsätta med fall åt tre håll över en större yta. Det finns betydligt enklare varianter av markrännor, då i plast, men jag tyckte att gjutjärnsgallret var mjukare att gå på och jag tror det åldras bättre än galvat flims. Dessutom blir det samma rännor utanför garagedörrarna så det blir enhetligt.

Som allt annat runt poolen sätts det i betong efter kilning. Rännan är satt med ett svagt svagt fall mot utloppet och är i sidled anpassad för att ha en sida dikt mot fjärde skiftet plattor.

¨

Avloppet ansluts mot samma pumpbrunn som poolens dränering.



Mycket enklare att kila dessa rännor än kantstenen runt poolområdet.:



Innan gjutning la vi lite tyngder på rännorna för att säkerställa att dom låg still och inte flöt upp....





...och vips så var första delen klar och fogad med Lithomex Easy!



Det tog ungefär en vecka av sena eftermiddagar+kvällar för att komma hit. Ovanpå 0-32 bergkross som är paddad med stor dieselpadda ligger det 0-4 stenmjöl som är paddat med fall i ett par omgångar, därefter är det knappa 10mm 0-4 stenmjöl att sätta plattorna i. Eftersom det är spikraka kanter på stenarna syns och känns minsta avvikelse direkt. Inte blev det bättre av att gavlarna på detta område är allt annat än rakt. Stödmuren är svängd, källarväggen kräver långa diagonalkap osv osv.

Stensåg från tyskland kostade för mycket i frakt så det blev stora vinkelslipen till detta vilket också fungerade mycket bra. Ritar med tuschpenna på plattan och kapar på frihand - tittar man på de vinkelräta snitten kan man inte se att det är handkapat.



Lithomexfogen har fördelen att den inte smular, så man slipper fogsand i poolen och på denna yta. Däremot är den lite spännande att applicera eftersom den har en plastpolymer i sig som härdar (dvs ett klister i praktiken) så har man fogsand kvar på plattorna sitter det fast där.... Nackdelen med fogen är att det är dyrt. Till denna yta gick det åt en säck a 450kr.





Attention to details! Det är ju inte roligt med slarvjobb runt armaturerna.....Farsan provade först med en mindre hålsåg men graniten var för hård för borrstålet i mitten. En hålsåg i rätt dimension införskaffades istället.











Det är förstås en del kvar innan helheten är på plats, men nu är vi iaf en bit på väg...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #473 skrivet: augusti 25, 2013, 10:45:18:18 »
Ser att du använder exakt samma markränna som jag har gått och funderat på att använda framför garaget. Hur värkar den i "värkligheten", känns ditt val rett så här långt?
Om dom prisuppgifter jag har fått så här långt stämmer mer än dobblas priset med gjutjärnsgaller, men jag håller helt med, det ser mycket bättre ut än den galvade varianten. Jag får också biltrafik ut och in av garaget, och det känns som gjutjärnet kommer att hålla mycket bättre över tid än den tunnare bockade plåten.
Får man fråga vad du fick ge per meter med gjutjärnsgaller?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #474 skrivet: augusti 25, 2013, 12:28:04:04 »
ja detta är ACO Euroline Self, finns både med galvad betäckning och segjärn, båda håller för lättare biltrafik på garageuppfarten. Har har inte priset tillgängligt just nu men det är i krokarna av 550-600kr per meter ink gallret.

Hela rännan är ju kraftigt överdimensionerad för bruk i trädgården så vid poolen är den ju lite onödigt dyr. K-rauta hade något fabrikat med plastränna + gjutgärnsbetäckning som var ok, men jag tyckte prisskillnaden mot ACO då blev lite för liten sett i ett större perspektiv.

Så, sammantaget är jag helt nöjd och man kan nog inte köpa rejälare rännor än detta utan att betala avsevärt mer (och då får man ändå köpa ACO fast i kraftigare variant....)

Det enda negativa jag noterat är att gavlarna/ändstyckena inte täcks av gallret. Det är lite synd tycker jag men tittar man på markrännor på stan så ser det likadant ut....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #475 skrivet: augusti 29, 2013, 09:27:04:04 »
Igår gjordes förberedelser för nästa etapp i plattsättningen. Oundvikligt är då att flytta på taket eftersom det ska in plattor under skenorna.....

Jag törs inte visa några bilder på detta spektakel i händelse av att Lars Sjölander läser detta, men nu vilar faktiskt taket på poolsargen istället på ena sidan, och på träreglar på den andra. Tätt och fint precis som tidigare, men just nu lite knepigt att rulla undan och flyttat i sidled 42cm..... Baxa runt dessa moduler är ju något man helst undviker men allt är fortfarande helt och i ursprunglig form.....

Nu väntar ett par kvällars arbete med plattsättning under skenorna, det är cirka 15kvm tror jag, så det går rätt fort att padda stenmjöl, sätta plattor och foga. Enda abret med detta är att jag nu måste längskapa 7meter i granit, men det löser sig det också...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad IngvarC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #476 skrivet: september 04, 2013, 17:08:34:34 »
Hej

Imponerande bygge och byggtråd. Jag har hämtat mycket inspiration ifrån din tråd.

Jag ser att du investerat i UV + styrning av klor och Ph med en minimaster. Jag är själv intresserad av samma kombination. Hur är ditt intryck nu när du använt systemet ett tag? Skulle du köpa samma sak igen? Är ute efter ett automatiskt system med så lite kemikalier som möjligt.

Själv är jag lite tveksam till UV rening om det bryter ned kloret som man sedan tillsätter med minimastern eller har jag förstått saken fel?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #477 skrivet: september 04, 2013, 21:40:05:05 »
Tack Ingvar!

Efter lite stök med att få igång Minimastern i våras har det fungerat klockrent. Jag bunkrade upp med en hel hög piller till Scuban för jag trodde att jag skulle mäta vattnet varannan dag men det visar sig ju att Minimastern fungerar precis som den ska. Klippstabilt på inställda värden. Snart är första riktiga säsongen till ända och jag kan konstatera att kombinationen av pooltak (inget skräp) och autodosering gör poolen så underhållsfri som jag hoppats.

Kombinationen av UV och Minimaster känner jag mig fortfarande lite osäker på och jag har inte någon klar driftsstrategi för detta. Slår UV-lampan ihjäl mer bakterier än klor? Dvs, minskar faktiskt nettoförbrukningen av klor med lampan på? Jag är inte helt klar över detta och tänkte ta ett snack direkt med Pahlen om detta. Erfarenhet av detta finns nog bland dom riktiga badmästarna inte hos privatpoolsfolket.

Ska man säga något negativt så har det gått åt mer klor än jag förväntade mig. Är inne på min tredje dunk nu och en dunk kostar ju 800 spänn. Jag *tror* att jag kan få ner förbrukningen genom att öka nivån av cyanyrsyra i poolen men det får bli test på det nästa säsong. Oavsett detta, ett par tusen om året för att veta att vattnet alltid är perfekt är helt ok tycker jag. Poolen är alltid tillgänglig och i topptrim. 0,5ppm klor, inga alger, inga avlagringar, inga konstigheter, kristallklart vatten.

Köpa samma saker igen - ja. Det jag möjligen saknar är loggfunktion i Minimastern men man kan ju också fråga vad man ska med det till - det funkar ju och sköter sig själv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #478 skrivet: september 05, 2013, 07:14:02:02 »
Pedant, jag...?  ;)


Jösses, vad fint du gör det!
Jag bävar inför plattsättning av vårt poolområde... Dock har jag gjuten platta men färdigt fall så det blir lite lättare. Jag lade rännor vid pumphuset som är nedgrävt. Köpte mina på Hornbach men de har galvat galler kommer inte ihåg vad jag betalade men tror det var runt 3-400 kr per ränna...
Hittade denna senare: [size=78%]http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/dranering-fuktisolering/markrannor-tillbehor/6900001/markranna[/size]


Lägg på ordentligt med vikt, jag hade lagt ett par leca-block per ränna men mina flöt upp ändå.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #479 skrivet: september 05, 2013, 07:25:06:06 »
Ja jag börjar bli redigt trött på plattsättningen och framförallt kapningen av plattor. Jag tror det närmar sig 40 meter kapad platta innan jag är klar....

Jag köpte först rännor av typen du länkar till, ungefär. På k-ruta fanns det med gjutgärnsgaller till plastrännorna. Men så ville jag ha lika galler på garageuppfarten och då fick man lämna tillbaka och handla nytt. ACO's Euroline rännor väger mycket mer än plastrännorna så dom flyter inte lika bra...

Ikväll blir det iallafall fogning av nästa etapp plattor, därefter ytterligare en sidoförflyttning av taket. Nu är dock den jobbiga plattsättningen klar. Bara raka ytor utan dubbel eller trippelfall kvar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag