CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: bellagio luxury. vilken modell?  (läst 6566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad typhoon_71

bellagio luxury. vilken modell?
« skrivet: december 19, 2011, 12:48:33:33 »
Har köpt ett begagnat spa men jag har lite problem!
1: Vet fabrikatet men inte modell varken på själva badet eller värmaren!
2: Var kan man få tag i en sprängskiss på karet, pumpar, värmare och display alltså en funktionsbeskrivning!
3:Värmaren slår av och man får forcera igång det oavsett värme i poolen!
4:Var fan sitter det som känner av värmaren och var är automatsäkringen?

Martin

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #1 skrivet: december 19, 2011, 15:37:55:55 »
Ett fel som det kan vara är den där prytteln som jag ringat in.
Det är troligen en flödesvakt som påverkar en säkerhetsfunktion så att värmaren inte kan gå om det inte är något flöde.
Kolla så att mikrobrytaren, den blå, påverkas av den lilla vita plastaxeln (som troligen skall vrida sig när det blir flöde) när du startar cirkulationspumpen.
Om den gör det, mät med en multimeter, antagligen 230 VAC, om brytaren öppnar eller sluter när mikrobrytaren påverkas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad typhoon_71

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #2 skrivet: december 19, 2011, 17:56:59:59 »
Den vita roterar inte men det är den man trycker på för att få värmaren att starta! Jag trodde det var någon form av "automatsäkring" .... Ibland får man trycka 30 ggr men ibland så startar den direkt och det är helt oberoende på temp i vattnet!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #3 skrivet: december 20, 2011, 06:46:45:45 »
Ja, kanske är det så att den skall vicka mot den lilla brytaren som sitter på den blå manicken istället för att rotera som jag först skrev.
Om den inte rör sig alls är det nåt fel på den.
Rörelsen behöver inte vara mer än 0.5 - 1 mm så du måste verkligen titta noga för att se om den rör sig när du startar/stoppar cirkulationspumpen.
OM den rör sig borde det gå justera själva brytaren.
Du får inte koppla förbi flödesvakten då det i värsta fall kan sluta med brand.

Det borde väl inte vara några större problem att demontera och se om det går fixa till flödesvakten?
Jag menar, har du köpt ett begagnat spa som inte fungerar kan du ju inte ha tummen mitt i handen?  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad typhoon_71

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #4 skrivet: december 20, 2011, 12:52:42:42 »
Demonterade flödesvakten och den verkar vara tryckberoende! Men frågan är var man kan få tag i en liknande flödesvakt? Det finns ingen markering som säger vad den heter så om någon vet så vore jag tacksam!

Utloggad typhoon_71

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #5 skrivet: december 20, 2011, 13:00:36:36 »
Funderar även var jag kan finna termostaten på badet! Det bör väl finnas någon form av justering? När panelen säger 38´så är det 44´i vattnet. Står det 37´ så är det 42´i vattnet. Inget som är livsviktigt men jag vill ju gärna att det ska funka på rätt sätt!
 

Utloggad Erica

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #6 skrivet: december 20, 2011, 14:52:44:44 »
Termostaten består normalt av två delar - en som känner av temperaturen och en som reglerar. Om den reglerar korrekt bortsett från att gradtalet inte stämmer så kan det ju gå att justera bort med någon form av kalibrering. Men fär att detta skall gå att göra behöver man ju ha tillgång till en manual. Det kan ju vara allt från en justerskruv till att man skall mata in någon konstant digitalt alternativt att det finns någon kalibreringsrutin som sköter detta. Så utan manual är det inte lätt.

Utloggad typhoon_71

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #7 skrivet: december 20, 2011, 15:37:02:02 »
Tack för svaret och då kom vi in på mitt stora problem!! Vet någon vad det är för modell på mitt kar? Har någon eller vet någon var jag kan få tag i en manual?

Utloggad typhoon_71

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #8 skrivet: december 27, 2011, 18:19:53:53 »
Känner någon igen flödesvakten (den vita som är inringad) samt brytaren? Var kan jag få tag i nya såna?

Utloggad Erica

SV: bellagio luxury. vilken modell?
« Svar #9 skrivet: december 27, 2011, 22:05:38:38 »
Jag kan inte säga precis vilket märke detta är. men funktionen är ungefär densamma på de flesta så om du inte hittar exakt rätt så bör det fungera med andra liknande, om bara anslutningarna stämmer. Det är ju inte någon givare precis utan en switch on/off.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag