CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?  (läst 6044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« skrivet: september 11, 2011, 11:33:29:29 »
Japp, inte ens bubbelplast. Vill inte köpa något som bara ska användas i ca 1 månad. Vi har beställt tak, det ska komma i slutet av september. Just nu badar vi inte då tempen på morgon är ca 15 grader, och på em 18 grader. Solen värmer fortfarande helt klart.
Förstår ekonomiska tanken men om vi vidareutvecklar den.... ::)
Har inte bubbelplasten även med pooltak tillsamman en ytterligare isolerande och kemikaliebesparande "+funktion" istället för att tillåtas "dunsta" fritt inom pooltaksutrymmet och även positivt mot "förluster" i pooltaksskarvar etc. som jag förstått det "läcker" rejält genom när man läser olika taktrådar? <dontkn>

Ni som har pooltak, hur många av er använder även bubbelplast? Noterar ni som ev. har den kombinationen någon positiv/negativ skillnad med eller utan i såfall? <hmm>

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: september 11, 2011, 12:00:48:48 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2014, 14:33:57:57 »
Vill väcka denna tråd igen...
Är det någon ide att köra både bubbelplast och pooltak.....eller är vinsterna för små....
Vi får vårt pooltak monterat (4 mm makrolon glas)om några veckor....så det skulle vara intressant att veta
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2014, 08:47:24:24 »
Jag tror nog att du sparar både kemikalier och värme med bubbelplasten, det svåra är väl att bedöma hur mycket.
Värmer du med värmepump kanske skillnaden blir några hundra kronor/år i besparing, och det är ju rätt besvärligt med bubbelplast...

Vi har ett "rolltop"-skydd över vår pool, vilket i viss mån liknar ett pooltak, och visst hör jag hur det ständigt droppar vatten från skyddet och ned i poolen, vatten som avdunstat, kondenserat på undersida plast, och sedan avkylt droppar ned i poolen igen...
Med bubbelplast på vattenytan skulle det rimligen upphöra nästan helt, och mindre energi skulle åtgå för att hålla poolen varm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2014, 16:36:32:32 »
Vi kör med bubbelplast+tak på våren (maj-mitten på juni) och sen från slutet på august och september. Jag har bara en säsong att jämför med men den initiala uppvärmningen från ca. 8 grader till 30 gick betydligt mycket snabbare med bubbelplasten på.


Hur mycket man sen sparar på det blir ju egentligen omöjligt att säga men eftersom uppstarten går ett par dagar fortare så borde det ju ändå inverka en del...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2014, 16:59:29:29 »
några tior går det säkert att spara. Men jag skulle gladeligen betala en tusing för att slippa mecka med bubbelplast OCH tak varje gång jag ska bada.

Förra säsongen gick det åt 2500kWh här för att hålla 31 grader Maj till mitten sept. Känns inte så intressant att spara in några tior på den siffran....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2014, 17:44:11:11 »
Jämför jag maj 2013 och 2014 och tittar på el-åtgång för bergvärmepumpen så skiljer det på ca. 250 kWh. Jag har ingen aning om temperaturen ute, antal soltimmar och hur mycket värme/varmvatten bergvärmepumpen jobbat med så det spelar ju såklart in men jag tycker ändå att det är en avsevärd skillnad.
Speciellt i september ifjol så märkte jag att om jag inte orkade dra över bubbelplasten så gick värmepumpen väldigt mycket, speciellt nattetid, men nätterna med bubbelplasten på gick den betydligt mindre.


Mellan tummen och pekfingret kanske man kan spara några hundringar skulle jag tro, snarare än tior... Mest nöjd är jag ändå att jag sparar miljön, snarare än tior eller hundringar... :)




Edit: Oj, 250 skulle det var, inte 450... :o
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2014, 20:15:49:49 »
Jag väntar nog med att köpa bubbelplast....så får jag se.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak - fördelar/nackdelar med eller utan bubbelplast?
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2014, 08:16:10:10 »
Om jag hade bubbelplast skulle jag nog bara använda den tidigt och sent på säsongen, men då har den säkert skaplig effekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag