VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Klibbig" färg i betongpool  (läst 5345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter1972

"Klibbig" färg i betongpool
« skrivet: augusti 05, 2011, 15:36:50:50 »
Hej!

Tänkte höra om någon annan har stött på problem med att färgen blir klibbig så att smutsen fastnar i botten och det inte blir rent vid dammsugning?

Har även märkt att det blivit luftbubblor på ena väggen i färgen.

Jag hade en firma ute i juni som målade poolen och jag har pratat med dem och de ska komma och kolla på detta. Men jag tänkte kolla om någon har liknande erfarenhet eller teorier.

Jag väntade 10 dagar efter målning med att fylla poolen, så färgen ska ha härdat ordentligt. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på färgen, men målaren säger att den ska vara bra. Jag får återkomma med namn på färgen.

Kan klor, ph-värde, alkalinitet mm påverka?

Tacksam för idéer eller erfarenheter.

/P

Poolgiganten

Utloggad HeJ

SV: "Klibbig" färg i betongpool
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2011, 16:13:26:26 »
Hej,

Hur är betongen armerad? Kan ibland finnas järnfiber i ytan för att förstärka den. Detta kan ge upphov till blåsor, brukor då kunna se en svag rostfärg runt blåsan,
Hur är det med fukt utifrån poolen? Dränerad, isolerad, platonmatta?
Var det en 2 komponentsfärg?
Kändes färgen hård / torr innan ni fyllde i vatten?
Är vattnet klart eller mjölkigt nu?

Henrik
Poolbygge Maj 2010 - Juni 2011
Betongpool 10*5  baddjup 1,60. Grunddel 2*5 0,7m baddjup. GT hylla utmed hela grunddelen och trappa i hörnan.
Pooltak Niveko med extra skenor
Värmeväxlare kopplad till bergvärmen (IVT HT PLUS 9)
Dubbla borror till bergvärmen. Vi får väl se hur mycket det räcker till :)

Utloggad Peter1972

SV: "Klibbig" färg i betongpool
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2011, 22:34:12:12 »
Hej!

Vet tyvärr inget om armering, dränering mm då vi köpte huset förra året. Färgen såg inget vidare ut i poolen så vi ville måla om den. Det är en 2 komponentsfärg det vet jag.

Färgen kändes hård och torr innan jag fyllde och vattnet är klart och fint. Enda problemet är att smutsen missfärgar botten speciellt och även att jag upptäckt bubblor på en vägg. Det har blivit "klibbigare" allt eftersom men det färgar inte av sig utan känns bara lite klibbigt på botten och väggarna.

/P

Utloggad HeJ

SV: "Klibbig" färg i betongpool
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2011, 00:19:27:27 »
Den gamla färgen, slipades / blästrades den bort innan den nya målades på?


Poolbygge Maj 2010 - Juni 2011
Betongpool 10*5  baddjup 1,60. Grunddel 2*5 0,7m baddjup. GT hylla utmed hela grunddelen och trappa i hörnan.
Pooltak Niveko med extra skenor
Värmeväxlare kopplad till bergvärmen (IVT HT PLUS 9)
Dubbla borror till bergvärmen. Vi får väl se hur mycket det räcker till :)

Utloggad Peter1972

SV: "Klibbig" färg i betongpool
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2011, 08:21:51:51 »
Den gamla färgen skrapade de bort där den satt löst, sedan målade de en gång och slipade sedan (där färgen rest sig) och målade en gång till.
Botten såg inte helt bra ut så där gjorde de en tredje strykning.

Då såg det bra ut och målaren sa att jag skulle vänta 8-10 dagar med fyllning av vatten så att färgen härdat klart.

Det var 10 varma blåsiga dagar och det stod en fläkt på botten så att färgångorna skulle kunna blåsa ur poolen bra.

Men efter att poolen blivit fylld har det blivit ett klibbigt skikt på färgen som gör att speciellt botten ser smutsig ut eftersom smutsen fastnar i det klibbiga. Och nu igår upptäckte jag att det fanns luftblåsor på en vägg, så det verkar bli värre hela tiden.

Målaren sa att de ska komma ut och göra en "bedömning" och åtgärda när jag tömt poolen.

Men jag tänkte att jag skulle kolla med Er här på forumet, för den samlade erfarenheten här tror jag är bättre än målarens, i alla fall när det gäller pool. Han sa i alla fall att han kollat med sin färgleverantör och de rekommenderade den här färgen till pooler och inte haft problem förut.

/P

Utloggad HeJ

SV: "Klibbig" färg i betongpool
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2011, 11:32:16:16 »
Hej,
Riktigt tråkigt att höra.
Jag har själv bara målat en betongpool men samlat in mycket erfarenhet av målare kring detta, kanske inte kan lösa just detta problem. Någon annan på forumet vet säkert.
Men det vore intressant att veta vilken färg det är. Den betongfärgen jag använde var det väldigt viktigt att slipa ner till ren betongyta innan primern användes. Blir en "hud" på betongen med åren och då får den nya färgen problem att sätta sig till 100%. Likaså fick jag absolut inte måla över gammal färg om man inte visste att det var exakt samma färgtyp.
Sen har jag förstått att de största problemen med betongpoolfärg kommer inte inifrån poolen utan utifrån. Om vatten runt om poolen kan lägga sig mot betongen så suger betongen in vatten och transporterar ut det till baksidan av färgen och skapar luftbubblor. Alltså poolen måste vara väl dränerad.
Är klibbigheten jämn över hela ytan?
Var det hög luftfuktighet när de olika skikten målades?

/Henrik
Poolbygge Maj 2010 - Juni 2011
Betongpool 10*5  baddjup 1,60. Grunddel 2*5 0,7m baddjup. GT hylla utmed hela grunddelen och trappa i hörnan.
Pooltak Niveko med extra skenor
Värmeväxlare kopplad till bergvärmen (IVT HT PLUS 9)
Dubbla borror till bergvärmen. Vi får väl se hur mycket det räcker till :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag