CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för monsterpoolen!  (läst 45757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeeOne

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #30 skrivet: juni 30, 2011, 00:32:33:33 »
Klart det går åt monsterjobb för att få ihop en monsterpool, blir ball det där!

Mitt i är det då och då läge att ångra det mesta, t ex storlek/arbetsbörda om man gör själv, eller hålet man dragit till plånboken om man inte gör själv... Bara att hålla målbilden levande där i leråkern   :)

Poolgiganten

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #31 skrivet: juni 30, 2011, 23:24:45:45 »
Försöker intala mig att det blir bra till slut...

Idag fick jag inte ett skit gjort, passade upp på damen och barnen hela dan...

Men imorgon blir det mer gjort!

Btw, nån som har erfarenhet av att montera folkpool med djupdel?
Lite funderingar kring fötterna runt djupdelen och dess gjutning...

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Ingvar

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #32 skrivet: juli 01, 2011, 08:56:40:40 »
Kolla gärna lite på bilderna som jag har lagt ut i min länk till vårt poolbygge. Djupdelen är lite knepig att få till. Vi tog det rätt lungt och blandade cement på plats och la sedan ut i två omgångar. Resultetet tycker jag blev mycket bra. Vi blev ordentligt varnade för att använda sprutbetong, som visserligen går fort, men som är svårt att få styrsel på.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #33 skrivet: juli 01, 2011, 12:02:00:00 »
Hej Ingvar,

Har typ 1000 frågor som jag hoppas du kan svara på....

- Hur gjorde du med djupdelen, fyllde du upp med singel mellan reglarna och gjöt 10cm ovanpå det eller gjöt du mellan reglarna också?

- Djupdels-fötterna, de ska ju ha armeringsbeslagen, en som går parallelt med reglarna och en som går in i de överliggande 10cm med betong, gjorde du det? Och gjöt du runt fötterna först?

- Handjagade du all betong eller tog du en betongbil?

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Ingvar

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #34 skrivet: juli 01, 2011, 14:06:43:43 »
Hej,

Vet inte om jag kan bidra tillräckligt väl, då jag lejde ut arbetet på andra, och inte kunde följa med fullt ut vad som hände, eftersom jag var på arbetet större delen av tiden. Dessutom glömmer man detaljer snabbt.

Tyvärr missade jag att se huruvida de la armeringsnätet direkt på reglarna och med utrymme under, eller om de fyllde upp med makadam och hade distanser mellan för att hålla upp armeringsnätet en bit ovanför reglarna. Definitivt var i alla fall reglarna delvis täckta av makadam.

Djupdelsfötterna missade/har jag glömt hur de hanterades.

All betong handjagades med en liten betongblandare som vi hade på tomten. På detta sätt kunde betongen fördelas ut i ett lagom långsamt tempo. Med betongbil finns risken att betongen rinner ned och det blir kaos med gjutningen.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Ingvar

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #35 skrivet: juli 01, 2011, 19:59:19:19 »
Jag hittade några bilder som visar lite hur det är gjutet på grunda delen. Det är uppfyllt med kross över hela reglarna, och sedan är det distanser till gjutnäten. Förmodar att det är samma på djupdelen, men har tyvärr inga bilder där, eftersom jag inte var hemma då.
Jag la in bilderna i fotoalbument som jag har länkat till, så kan du se något bättre.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #36 skrivet: juli 01, 2011, 22:01:28:28 »
Pratat med folkpool idag, blev helt förvirrad över lite mått.
En schakt-anvisning som säger ett mått och en sprängskiss som säger ett annat...

Väl i telefon med folkpool så kröp det fram att den FP som jag pratade med monterat 3 stycken 6*12 med djupdel de senaste 20 åren.... snyggt jobbat karl, du har lyckats välja den knepigaste poolen av de alla att montera... just snyggt....

Hur som, poolen är lyft 6 cm med spätt och markplattor, imorgon läggs djupdelens reglar på plats, givet att min rygg börjar funka igen.

Voltaren-gel är bra (eller jag vill att det ska vara bra för min rygg är av!!!!!)

Nog för idag... nu ner i soffan med ett vinglass och ojja mig över min stackars brutna rygg....
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #37 skrivet: juli 01, 2011, 22:40:29:29 »
älskar denna tråd!!!! 
 <antman> <antman> <antman> <antman> <antman> <antman>
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Ingvar

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #38 skrivet: juli 02, 2011, 10:39:45:45 »
Jag tycker det var ansvarslöst av den som sålde till dig utan att först informera om de svårigheter det innebär att bygga djupdel. Själv blev jag ordentligt varnad, men det var väl kanske för att jag från början var tydlig med att jag ville att de skulle ta ansvar för byggnationen också. Flera leverantörer jag pratade med, bl.a. Miamipool, var överhuvud inte intresserade, trots att de skriver om djupdelspooler i sin katalog.

Sedan vill jag bara säga att när du väl fått igång din djupdelspool, så kommer du tycka att det var det bästa du har gjort.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #39 skrivet: juli 02, 2011, 16:12:10:10 »
Jag var väl någorlunda med på noterna att det skulle bli lite av ett knep-å-knåp-projekt men det här är lite väl....

Ryggen är bättre men fortfarande inte helt ok, kan gå runt med lasern och ta ut nya mått för botten men lyfta är inte ok... hoppas på att den är helt återställd imorgon. Jag kan åtminstone gå upprätt idag :-)

Var iväg och köpte lite armeringsjärn dock, ser inte riktigt fram emot att blanda cementen sen....
Men det är väl karaktärsdanande eller nåt...

Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag