Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köp av poolrobot/dammsugare  (läst 7096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carjoh

Köp av poolrobot/dammsugare
« skrivet: april 27, 2011, 07:43:22:22 »
Hej!

Nu har jag läst mycket här på forumet om poolrobotar och dammsugare, och blir lite sugen  :).
Priserna här hemma är alldeles för dyra för oss. Har sett tråden där det beskivs hur man kan göra import. När jag nu tittar på sidor från kanske framförallt USA så blir jag rent villrådig. Du kan välja på Inground Swimming Pool Cleaners, och Aboveground Swimming Pool Cleaners.

Nu har vi en nedgrävd ovanmarkpool - vad väljer jag då? Vad är skillnaden? Sedan finns det wall climber och wall scrubber.. Någon som kan hjälpa mig att få ordning på detta!

Har förstått att många handlat på ebay, får väl sätta mig in i det också...

Mvh

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #1 skrivet: april 27, 2011, 12:56:43:43 »
En nedgrävd ovanmarkare måste ju bli en markpool... Måste på något vis ha att göra med om den ska arbeta ovan eller under marknivå där robotens 'central' står.

Modellerna är också designade för att arbeta olika i vinklar och vrår, så det spelar roll vid valet om man har trappor eller inte osv. Så det blev lite bök med att jämföra modeller och försöka hitta rätt. Jag tog hjälp av tillverkarnas hemsidor för att försöka få ordning på alla detaljer. Lite yr blir man, men nog är det värt besväret!

Att handla från e-bay eller amazon är inte krångligt. Men tänk på att hålla dig inom eu om möjligt, för att slippa tull- och momspålagor! Jag började med att hitta modell som passade oss, och sen hittade jag återförsäljaren.

Vad gäller climber och scrubber så tja, kan den klättra vore det väl illa om den inte också skrubbade, och omvänt; kan den skrubba väggar måste den ha kunnat klättra upp först. Låter som olika sätt att uttrycka samma sak tycker jag.

Utloggad psau

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #2 skrivet: april 27, 2011, 15:26:17:17 »
Min högst ovetenskapliga undersökning när jag själv köpte poolrobot är att det finns två grundtyper av robotar, de som klättrar och städar sidorna och de som bara städar botten.
Efter denna uppdelning finns olika prisklasser, där jag som grovt upplever det som att inground städarna är lite dyrare och de för ovanmark lite billigare.
Beräknad livslängd på dessa verkar vara att de för inground håller lite längre, en snabb kik på service hyllan där jag var verkade bekräfta den tesen, 90% av de reparerade robotarna var så kallade ovanmarks städare.

Så skjut mig inte men summeringen verkar vara välj om den ska städa både botten och sida eller bara botten, välj sedan vilken nivå du ska lägga dig i pris/livslängd.

Det tipset jag kan ge gällande import har du säkert läst i annan tråd, är att även om det ser billigt ut på ebay kan man hitta det ännu billigare om man kontaktar personen bakom auktionen/annonsen, i mitt fall sökte jag upp personen bakom ColoradoLady och hittade butiken bakom där jag fick ett ännu bättre pris än lägsta accept på eBay på min Nitro NC71... Maila henne gärna och be om ett pris på den roboten du väljer (marinapoolandspa@aol.com), men räkna även in att du får betala några procent i tull och moms på priset oavsett om du skriver "Gift" eller "Commercial sample" samt att du få lägga ut någon hundring på en 220v till 110v adapter.

I mitt fall kan jag varmt rekommendera att importera själv, dels går priserna inte att jämföra på samma skala samt att de poolbutiker jag besökt i min omnejd har varit extremt dryga och självgoda.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad carjoh

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #3 skrivet: april 29, 2011, 10:42:37:37 »
Hej!
Ja, vi har tittat på marinapoolandspa och även på poolandspasupplystore, som man skrivit om i annat inlägg. Hur har ni gjort med betalning, är det direkt via betalkort eller? Och frakten också, samtidigt? Tycker det är svårt det där med att lägga ett pris, någon skrev att man kunde prova att lägga bud på 5-10 % under det pris man fick.



Funderar på Nitro 51 eller 32, vet inte riktigt skillnaden än.


Utloggad psau

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #4 skrivet: april 29, 2011, 13:11:27:27 »
När jag snackade med Margaret (marinapoolandspa@aol.com aka ColoradpLady på eBay) fick jag dessa priser; NC71 för $639 listpris $799 och frakt $108 eBay räknade fram att frakten skulle kostat $138 hon hade även den lite mindre NC51 för $499 med samma frakt. Så det är ju betydligt mkt mindre än $799 -10%... På detta är sannolikheten stooor att du får lösa ut paketet på posten för ca 1000sek (tull moms). Jag betalade min robot via PayPal faktura hur smidigt som helst, kort funkar även det.
De flesta andra firmor jag pratade med landade på $670 och uppåt.

32:an är ytterligare lite enklare än 51:an du vet mitt val... Visst det är lite prisskillnad men när jag köper en poolstädare vill jag ha en som gör hela jobbet inte bara hälften, vill ju sitta och njuta medan roboten gör jobbet.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad carjoh

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #5 skrivet: april 29, 2011, 13:59:13:13 »
Tack för ditt svar!

Ja, jag har läst in mig LITE mer nu och jag tänkte nog NC51, den andra tar tydligen bara botten och prisskillnaden verkar inte så stor.

Då handlade du direkt av Margaret, men detta med paypal hur fungerar det. Vet att det är en "betalnings-mellanhand", men fick du infon från M? (Har inte gjort detta innan så därav frågorna,..  :o

Utloggad psau

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #6 skrivet: april 29, 2011, 14:12:05:05 »
Det var Margaret som föreslog PayPal faktura, funkade bra och ger viss trygghet i de fall man stöter på någon som inte levererar....

Men som sagt vi är flera som köpt från henne och hon verkar pålitlig, från betalning till leverans var det ca 1 vecka...

Paypalfakturan funkar så att:
- Du beställer en vara från någon handlare
-Handlaren skickar en faktura till dig genom PayPal
- Du får ett mail med en länk till fakturan
- Du loggar in och får fakturan
- Nu kan du antingen betala via en banköverföring till PayPal tar några dagar extra, eller via kortbetalning.
- Om det är så att fakturan är i en valuta och du betalar i en annan tillkommer ngn % i adm kostnad
- När fakturan är betald får handlaren ett meddelande om att den är betald
- Och han/hon kan skicka varan
...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad carjoh

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #7 skrivet: april 29, 2011, 14:40:42:42 »
Det är just det att så många här handlat av M, som gjort att vi tittat på just det företaget. Ni andra har liksom redan testat av pålitligheten  :).

Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att beskriva proceduren för en novis!

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #8 skrivet: april 30, 2011, 00:05:32:32 »
Hur funkar det om er poolstädare går sönder efter ett par veckor?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Köp av poolrobot/dammsugare
« Svar #9 skrivet: april 30, 2011, 11:30:28:28 »
Då utnyttjar man det som på engelska heter "Warranty" det är inget svenskt påfund. Om det visar sig att svenska agenter är griniga kan man skicka den trasiga delen till någon mindre grinig för utbyte/rep.
Den stora fördelen med just Nitro är att den är lätt repad/skruvad...
För att testa innan jag köpte min mailade jag tillverkaren i USA och sa att min pupmotor gått sönder, svaret blev; antingen skicka hela roboten eller om du kan så skicka bara den trasiga delen sitter med 4 skruvar så skickar vi en ny. De tom erbjöd sig att skicka ut en utbytes del innan jag skickat in min trasiga.
Nu är poolroboten inte det enda jag importerat, aldrig någonsin har det varit ett problem med service/garanti.

Men jag vet vart du vill komma Rickard och det är att man ska gynna lokala leverantörer och mitt svar är att jag brukar göra det men tyvärr har jag mest stött på trista typer i poolbranchen.
Med trist attityd och ett pris som är ca 4ggr högre än importpriset tänker jag inte gynna dessa, sorry.

Min spontana uppfattning av de kontakter jag har haft med div utländska poolleverantörer är att de är väldigt måna om att hjälpa till och att det blir rätt. Det kan jag tyvärr inte säga om de poolleverantörer jag besökt i Stockholmstrakten, ett extremfall är en av dina annonsörer som inte ens levererar beställda och betalda varor...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag