CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spafrågor: el, kemi mm  (läst 6059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandman17

Spafrågor: el, kemi mm
« skrivet: januari 01, 2011, 22:56:41:41 »
Hej på Er!
Nu har också jag fastnat i Spaträsket, mest ert fel faktiskt...Har en pool och har sett några läckra installationer pool/spa och slog nu till på ett Sirius från SKBV. Hoppas det duger, budget räckte så långt. Någon som har ett Sirius? Hur fungerar det? Nöjd? Får mitt nästa vecka men väntar med installation tills lite snö försvunnit.

Nu till mina viktiga frågor:
1. Ni som har pool också, har ni kopplat elen till spat på poolens elcentral. I så fall tips! Kan inget om el o ska självklart ta hit elektriker. Jag har t.ex elvärmare 6 kw som inte används längre pga värmepump. Kan det komma till användning nu kanske?

2. Spat ska stå i direkt närhet till poolen som (med framgång) renas av Baquacil. Nu skulle jag helt enkelt vilja använda poolvattnet till spat. (Klor o Baquacil funkar inte ihop). Visst borde väl det fungera?! Rätt pH, Alkalitet, o kemikalienivå. Rickard (forumägaren) har ju Baquacil. Kör du Rickard med klor i spat? Skulle gärna få lite inputs angående kemin.

Fler frågor kommer säkert, men nu hoppas jag på svar på dessa!!
God fortsättning;
Chrille

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2011, 19:16:05:05 »
Hej!

Ingen med ett Sirius, eller kanske ett Elektra?

Mvh Chrille

Utloggad Nilking

SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2011, 11:44:59:59 »
Nu har jag inget Sirius eller Elektra men däremot lite input angående kemi.

När det gäller poolkemi och spakemi så är jag rätt säker på att det skiljer en del, mao tror jag inte du kan tillämpa samma kemi i spabadet som i din pool.
Detta pga att vattnet är betydligt varmare i ett spa=bakterier växer snabbt samt den större "lasten" på vattnet i ett SPA.
Kolla trådarna i forumet, finns massor med bra tips på vattenskötsel i spa.
Själv kör jag klor+MPS hyfsat framgångsrikt.  :)

Utloggad Brandman17

SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2011, 14:12:02:02 »
Hej!
Tack för svaret. Om jag istället säger så här: Sitter i mitt goa spabad med klorrening. Blir sugen på att svalka mig i poolen (baquacil). Svandyk från spakanten........
Vad innebär detta tror ni, för vattenbalansen i poolen. Klor för mig i ett spabad är inga problem irritationsmässigt eller annat, men orolig för problem med vattnet. Jag köper resonemanget med olika produkter pga olika värme, mindre vattenmängd och så vidare. Men som någon redan anmärkt tidigare så verkar Baquacil och Baquaspa vara samma, bara skillnad i koncentration. Ni/Du som funderade kring att köra med baquacil (med högre dosering) Har Du provat det?

Chrille

Utloggad Nilking

SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2011, 15:33:21:21 »
Kan tyvärr inget om Baquacil.
Men ring en ÅF och fråga om kloren från spabadet kan stöka till det i din pool.
Känns som det är rätt små mängder klor som kommer komma med..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2011, 08:35:57:57 »
Vi har gått från spa till pool, och tvärt om, i 2 säsonger utan problem trots att vi kör med olika rening i de två.

Dock har jag vid en algblommning i spabadet provar köra med baquachock för att se o det skulle rena spat snabbare än chockklorering.

Min erfarenhet var att det inte skadade vattnet, men det krävdes gigantiska m'ängder klor innan det började visa nåt klorvärde på stickan efter att jag doserat lite baquachock i SPA:t
Typ 2 dl klor!
Tyder det som att baquachock "äter" klor väldigt effektivt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Brandman17

SV: Spafrågor: el, kemi mm
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2011, 10:07:29:29 »
Hej!
Tack för den infon kring kemproblem. Känns mkt bättre nu, då du har kört olika kemikalier ett tag. Undrar dock om inte du Rickard har gått i samma funderingar som jag kring att köra baquacilvatten (samma som i poolen men ev. högre dosering) i spabadet? Skulle ju förenkla en hel del vid underhållet. Förvisso måste jag ju säga att baquacil verkar vara mer "skumbildande" än klor samt att det flockar så effektivt att patronfiltret kanske sätts igen. Kanske får acceptera att köra med klor ändå, när allt kommer omkring...

Har inte ännu installerat spabadet pga mycket snö. Längtar till första doppet!
Mvh Chrille

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag