CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot  (läst 159539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carjoh

SV: Poolrobot
« Svar #290 skrivet: maj 27, 2013, 13:28:01:01 »
Så du menar att man kan satsa på en sådan

Vi har också en rund pool - och en Smartkleen. Är jättenöjda! Skulle inte vilja vara utan den  O0

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Poolrobot
« Svar #291 skrivet: maj 27, 2013, 17:32:37:37 »
Jag köpte inför förra säsongen en poolrobot vid namn Smartkleen. En billig poolrobot som inte klättrar.

Förlåt mig Dumpididump; men ditt svar är inte riktigt uttömmande. SmartKleen klättrar ju faktiskt en bit på väggen. Eller snarare sagt så reser den sig som du säkert vet, upp mot väggen och rengör vinkeln mellan golv och vägg effektivt.

Mitt syfte med att skriva att den inte klättrade var att tydliggöra att den inte är en sk. väggklättrande robot som rengör väggarna. Att den ställer sig upp på bakhjulet för att rengöra vinkeln mellan botten och vägg gör den, i min mening, fortfarande inte till en klättrande robot.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Kojak

SV: Poolrobot
« Svar #292 skrivet: maj 27, 2013, 18:56:35:35 »


Hur roligt kan det vara och sitta och titta på en död plastduk eller dylikt. Som man ibland drar undan för att ta ett bad. Hos oss är poolen mer än en plaskdamm. Den är den centrala punkten på sommaren. Poolen är någonting vackert och själfullt. Här täcks det inte, med vare sig plastdukar eller allehanda andra pooltäckningar i övrigt. Här prunkar växter som Nerium, Benjaminfikus och palmer på poolkanten och en fonten i centrum av poolen sprutar en kaskad som porlar och brusar. Och på natten lyses allt upp av poolen som då liknar en stor trolsk måne. Vid poolen äter, umgås, läser, badar och slappar man. Jag ryser vid bara tanken på att täcka över den.

Ok då förstår jag att poolen ser ut som Everglades, och en poolrobot behövs. Frågan om det inte blir billigare med en polack med RUT-avdrag som rensar poolen ibland.

Utloggad Jarlen

SV: Poolrobot
« Svar #293 skrivet: maj 27, 2013, 23:12:14:14 »
Ok då förstår jag att poolen ser ut som Everglades, och en poolrobot behövs. Frågan om det inte blir billigare med en polack med RUT-avdrag som rensar poolen ibland.

Som ordstävet säger; Det är bättre med lite skit i hörnen  än ett rent helvete. Lycka till med plastinpackningen. :D

Utloggad cotn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Åkersberga
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #294 skrivet: maj 28, 2013, 10:46:29:29 »
Igår åkte äntligen poolplåtarna och vintertäckningen av och i åkte även Dolphin DX4 för första gången.

Det var inga som helst problem att byta strömkabeln. Tog mig 1 minut.

Det var mycket olika sorters skräp i poolen efter höst/vintersäsong men den svalde allting utan problem. Blev en STOR skillnad mot tidigare. Jag tyckte att det såg rätt rent ut på själva linern i poolen och att det bara var en massa skräp som låg på. Men det var det inte visade det sig. Det såg som nytt ut efter ca 2 timmar. Jag stängde av manuellt efter det av en annan anledning. Skall tömma filtret idag och ner med den igen och testa fjärren och alla funktioner.

MCYKET NÖJD!  :D

« Senast ändrad: maj 29, 2013, 12:16:35:35 av cotn »
Ovanmarkspool oval (okänt märke. Fanns på plats vid husköp.)  3,5 x 7,0 m
Nibe F1245 8Kw Bergvärmepump med pooltillval.
Pahlen värmeväxlare och filtersystem.
Dolphin DX4 poolrobot
Walu Starlight Transbarent poolcover
Använder Varitab tabletter.

Utloggad sebcou

SV: Poolrobot
« Svar #295 skrivet: maj 29, 2013, 14:14:45:45 »
Någon som vet vad det är för skillnad mellan en Dolphin DX3 och Supreme M3. Jag ser ingen skillnad på specen.

Utloggad kave

SV: Poolrobot
« Svar #296 skrivet: augusti 03, 2013, 21:00:25:25 »
Suck. Våran NC71, Scrubber 60 har fungerat till och från i två år nu, sedan den var ny har den krånglat, den har kört i 15 minuter och sen stängt av sig. Efter att ha stått avstängd ett par dagar kan den fungera igen.
Jag har försökt hela dagen idag och den går lite olika lång tid varje gång.
Trist, när den väl fungerar så fungerar den riktigt bra.
Läser man reviews på Amazon så kan man konstatera att man kanske inte skulle köpt den alls:
http://www.smartpool.com/website/repairs.html

Vet någon vad som gäller nu istället?

Utloggad psau

SV: Poolrobot
« Svar #297 skrivet: augusti 05, 2013, 12:12:34:34 »
Trist att höra min NC71 funkar alldeles utmärkt inne på 3:dje året med den nu är hur nöjd som helst.
Verkar dock vara en modell med en del måndagsexemplar har läst om flera som har haft problem med den, min har som sagt funkat klockrent.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #298 skrivet: juni 10, 2015, 08:42:35:35 »
Jag har en Aquabot Extreme som nu drivmotorn gått sönder på..

Är det någon som vet om det finns en svensk agent på Aquabot? Jag har ingen hittat och det blir så väldigt dyrt att köpa från USA...

Vill ju inte handdammsuga...
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad sjabth

SV: Poolrobot
« Svar #299 skrivet: juni 22, 2015, 22:22:57:57 »
Drivningen till min Nitro wallscrubber dog härom året. Efter att ha skruvat isär och konstaterat att motorerna verkade ok, så är det nog så att kontrollkortet pajat. Kontrollkortet är förseglat med ett tjockt lager gummi, så det är knappast läge att göra något annat än att antingen skicka in den på lagning, eller köpa nytt.

Jag hade också haft tidigare problem med Nitron. Handtaget hade brustit, en av luckorna till filterbehållaren hade också gått sönder, vilket jag fixade reservdel till. Det övergripande intrycket för mig var att det här var en billig maskin av relativt låg kvalitet. Därför har jag nu beslutat att köpa nytt.

Här blir det problematiskt.

För alla de poolrobotar som jag har kikat på, så är den ena maskinen mer sågad än den andra på olika konsumentforum och försäljningskommentarfält.

Finns det överhuvudtaget någon konsumentmaskin som håller måttet, som är robust byggd, som klarar av att rengöra också en vårpool, som klättrar på väggarna, inte behöver få filtret rengjort en gång i kvarten, som har en sjysst dokumentation och om så finns, en fjärrstyrning med ett begripligt gränssnitt?

Jag beställde en hyfsat dyr maskin med hyfsat gott rykte, men den uppfyllde endast ett av kriterierna ovan. Den var robust byggd. Kanske var det ett måndagsexemplar jag fick, kanske är maskinerna inte bättre; jag vet inte. Mer än att min gamla wallscrubber hade gjort processen kort med skräpet som den drygt dubbelt så dyra maskinen inte fick upp på 10-20 timmars körning. Nu är den på väg tillbaka till butiken och jag får pengarna tillbaka. Alltid något.

Så... Vad har ni för tips på poolrobotar som ni verkligen kan rekommendera?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag