CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?  (läst 9382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bim

Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« skrivet: mars 18, 2010, 22:22:14:14 »
Finns det någon som har erfarenhet av IVT Greenline 7,3kW värmepump för uppvärmning av en 4x8m pool med 75kW värmeväxlare? Elförbrukning? Badtemperatur 29C.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2010, 10:26:02:02 »
Jag har en kompis som har en sån, men 9 kW, och det fungerar bra, dock är poolstyrningscentralen extremt dyr, och lite krånglig att installera.
Har du koll på kostnaden för att köpa till styrning, växlare och montage?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2010, 12:19:35:35 »
Finns det någon som har erfarenhet av IVT Greenline 7,3kW värmepump för uppvärmning av en 4x8m pool med 75kW värmeväxlare? Elförbrukning? Badtemperatur 29C.
Har själv satsat på IVT/bergvärme/hus/pool - so far so good!
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3177.msg23736#msg23736

VP-driftkst. på denna modell är under drift i genomsnitt ca. 1,8 kWh (1,6 resp. 2,1) för att ge en uppfattning om vad det kostar.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2548.msg21028#msg21028

Håller med mitt system 28-29 grader i utomhuspool konstant från april t.o.m. oktober - rekommenderas!
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4637.msg35036#msg35036

Söker du från Forumets startsida på t.ex. "Bergvärme" hittar du många andra uppslag.

Kan tillägga att jag har en 125 kWh-värmeväxlare medan fadern min har en 75 kWh och samma IVT-modell som innebär att vi håller samma pooltemp (28-29) under april t.o.m. oktober oavsett värmeväxlarstorlek och där våra pooler är 8*4 met. - det räcker alltså mer än väl med en 75 kWh som också är billigare i inköp än 125:an.

Har IVT-avsedd poolstyrning som jag inte haft nga. vare sig inkopplings- eller styrningsproblem med och har även kompletterat med en del "översvämningsbrytare" etc. - också det utan svårigheter, med det menat att en elektriker har inga problem med anslutning etc.
Om man sen anser styrningen vara "dyr" är ju relativt - är man händig kan man bygga egen reglerutrustning alt. om man ser till driftkst. tycker jag den "betalar" sig på relativt kort tid men det är ju upp till var och en att se på tot.kst. beroende på värmeval och vilken lösning man anser vara mest "prisvärd".

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2010, 12:31:16:16 »
Citera
Kan tillägga att jag har en 125 kWh-värmeväxlare medan fadern min har en 75 kWh och samma IVT-modell som innebär att vi håller samma pooltemp (28-29) under april t.o.m. oktober oavsett värmeväxlarstorlek och där våra pooler är 8*4 met. - det räcker alltså mer än väl med en 75 kWh som också är billigare i inköp än 125:an.

Har IVT-avsedd poolstyrning som jag inte haft nga. vare sig inkopplings- eller styrningsproblem med och har även kompletterat med en del "översvämningsbrytare" etc. - också det utan svårigheter, med det menat att en elektriker har inga problem med anslutning etc.
Om man sen anser styrningen vara "dyr" är ju relativt - är man händig kan man bygga egen reglerutrustning alt. om man ser till driftkst. tycker jag den "betalar" sig på relativt kort tid men det är ju upp till var och en att se på tot.kst. beroende på värmeval och vilken lösning man anser vara mest "prisvärd".

Mvh. "Poolbadaren"

Viktigt att tänka på när man väljer värmeväxlare är det faktum att en värmepump tappar ca 3% i verkningsgrad för varje grad varmare vatten den måste värma.
Om du har en 75 kW värmeväxlare kanske det krävs 45 grader på framledningen för att värmen skall överföras till poolen i den takt energin produceras av värmepumpen, med en 125 kW värmeväxlare kanske det räcker med 40 grader, alltså 15% större besparing.
Jag tror det lönar sig att köpa en stor växlare.

Räkna alltså med ca 15% (av värmepumpens elförbrukning) lägre driftskostnader med en större växlare.
Detta alltså förutsatt att min uppskattning avseende temperaturskillnaden på framledningen stämmer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2010, 16:40:36:36 »
Citera
Kan tillägga att jag har en 125 kWh-värmeväxlare medan fadern min har en 75 kWh och samma IVT-modell som innebär att vi håller samma pooltemp (28-29) under april t.o.m. oktober oavsett värmeväxlarstorlek och där våra pooler är 8*4 met. - det räcker alltså mer än väl med en 75 kWh som också är billigare i inköp än 125:an.

Har IVT-avsedd poolstyrning som jag inte haft nga. vare sig inkopplings- eller styrningsproblem med och har även kompletterat med en del "översvämningsbrytare" etc. - också det utan svårigheter, med det menat att en elektriker har inga problem med anslutning etc.
Om man sen anser styrningen vara "dyr" är ju relativt - är man händig kan man bygga egen reglerutrustning alt. om man ser till driftkst. tycker jag den "betalar" sig på relativt kort tid men det är ju upp till var och en att se på tot.kst. beroende på värmeval och vilken lösning man anser vara mest "prisvärd".

Mvh. "Poolbadaren"

Viktigt att tänka på när man väljer värmeväxlare är det faktum att en värmepump tappar ca 3% i verkningsgrad för varje grad varmare vatten den måste värma.
Om du har en 75 kW värmeväxlare kanske det krävs 45 grader på framledningen för att värmen skall överföras till poolen i den takt energin produceras av värmepumpen, med en 125 kW värmeväxlare kanske det räcker med 40 grader, alltså 15% större besparing.
Jag tror det lönar sig att köpa en stor växlare.

Räkna alltså med ca 15% (av värmepumpens elförbrukning) lägre driftskostnader med en större växlare.
Detta alltså förutsatt att min uppskattning avseende temperaturskillnaden på framledningen stämmer.
Nog så riktigt i princip men inget vi märkt skillnad i pga. de olika meterlängder vi har på slanglängd från vvx. till utloppen i de 2 fallen - ju kortare ju bättre.
Har man sen dessutom slanglängderna isolerade gör det också stor skillnad och kan minska värmeförlusterna mycket.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad zek

SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2010, 19:55:35:35 »
Jag har en IVT Greenline C7, 140m borrhål 75kW rörväxlare från pahlens.
Fungerar fin fint, jag har gjort en enkel styrning, känner av poolteperaturen med en givare i ett dykrör, när poolen kallar på värme så drar ett relä som slår om en växelventil så att hela värmebärarflödet går mot växlaren samt ersätter utegivaren med ett fast motstånd som säger -30grader.

Fungerar klockrent, jag bedömmer att årsförfrukningen förra året Maj till september var ca 4000kWh mer än innan jag skaffade pool.

Glöm inte att stänga av eltilskottet !!
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad cyberkul

SV: Erfarenhet av IVT bergvärme för poolvärmning?
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2010, 20:51:51:51 »
Hei! Jeg har en IVT Greenline D9 varmepumpe som jeg tenker å bruke til å varme opp poolen. Jeg tenker å sette en giver i et dykkrør i varmeveksleren, koble en termostat til giveren, og la termostaten åpne/lukke for varmvannet fra varmepumpen (via termoelement på samlestokken).

Bør jeg lage dette litt mere avansert? Kanskje litt logikk som kun kan åpne for varmvannet når filterpumpen går?
Er det vanlig å lage styringen slik at temperaturen i vannet i bassenget styrer filterpumpen og varmeveksleren?

Gunnar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag