Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering PEM slangar  (läst 11996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TLovskog

Isolering PEM slangar
« skrivet: augusti 17, 2009, 08:40:50:50 »
Hej,

Håller på att återställa runt mitt poolbygge. Och funderar på om man skall isolera PEM slangarna. Har hittat lite diskussioner om det, men inget helt definitivt.

Jag har en 9.5 x 5 m pool i betonghålssten (mosaik) och isolering runt om. Jag har ca 20m till inloppen och 30m till brädavloppen.

Uppvärmningen är tänkt att vara solvärme.

Placeringen är Skåne.

Återfyllnaden är gjort för en mindre del av sträckan så skall jag fixa isolering är det ett bra läga för beslut just nu. Framförallt är det den längre sträckan för brädavloppen som ligger öppet.

Vad skall man isolera med i så fall? På vilket djup brukar man lägga PEM slangarna?

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Isolering PEM slangar
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2009, 09:19:32:32 »
Eftersom PEM slangen är frostsäker så beöver den inte läggas speciellt djupt. Kan t.o.m läggas ovanpå marken utan större risk, iaf i mellansverige och söderut. Jag skulle försöka om det gick att lägga slangen så att det finns ett naturligt fall åt ena hållet, det förenklar om man vill tömma slangen på hösten och sedan fylla den igen till våren.

Isolering bör göras om det handlar om lite längre sträckor ( >5-10m ). Den bästa isoleringen är vanliga rörskålar i polytenskum. Den brukar vara ljust grå och känns som om den vore gjord i samma material som liggunderlag. Använd INTE DEN SVARTA som är avsedd för kyla (Armaflex mfl namn) då den komprimeras till nästan ingen tjocklek alls i mark.

Vi fick en del vägg/golvmatta över när vi byggde vår pool. Den använde vi till att isolera våra rör med. Funkade rätt bra att linda runt slangen som sedan ligger i markavloppsrör som vi hade över sedan tidgare. Tvår varv med den tunnare 8mm och sedan ett varv med 15mm matta-


Utloggad aromata

SV: Isolering PEM slangar
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2009, 11:43:14:14 »
Jag har en 9.5 x 5 m pool i betonghålssten (mosaik) och isolering runt om. Jag har ca 20m till inloppen och 30m till brädavloppen.

Uppvärmningen är tänkt att vara solvärme.

Placeringen är Skåne.

Jag har samma förutsättningar som du med undantaget att min pool är 4 x 8 m. I mina rörgravar la jag lecakulor av lite större fraktion. Lite under slangarna och lite över, men ärligt talat tror jag inte att det gör nån nytta. Godstjockleken på en 50 mm PEM isolerar lite och dessutom är det så små temp.differanser det handlar om. Har du blöt kompakt lera runt slangarna kan det kanske göra nån nytta och likaså om du startar väldigt tidigt på säsongen med elvärme.

Mina slangar ligger på runt 30 cm djup. Ett litet fall åt ena hållet, som utopiazz skriver har inte jag men det kan nog vara smart.


Utloggad Drogen

SV: Isolering PEM slangar
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2009, 17:30:52:52 »
Vatten leder bort värme 20 ggr bättre än luft. Se till att du får en isolering som inte binder fukt. Jag tror nog att har du ett dränerande material som lecakulor, singel eller annat som inte binder fukt och inte skadar slangen så tror jag du har största vinsten i förhållande till arbetsinsats och pengar där. Vinsten med att isolera diskuteras ständigt och kan nog ifrågasättas, men ska du värma med solen så känns det jäkligt bra att veta att man har gjort vad man kan för att minimera förlusterna.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad TLovskog

SV: Isolering PEM slangar
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2009, 07:54:38:38 »
Tack för svaren. Kanon. Lecakulor skall jag ta och fundera över. Låter som en smidig lösning.

Utloggad Marmar

SV: Isolering PEM slangar
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2022, 06:53:47:47 »
Tack för svaren. Kanon. Lecakulor skall jag ta och fundera över. Låter som en smidig lösning.

Leca kulor bryts ner tillslut och blir till lera så ingen bra långsiktig lösning, bättre med makadam i så fall.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan