VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Allmänt  (läst 8610 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Allmänt
« skrivet: januari 24, 2006, 13:12:56:56 »
Hej alla

Jag är ju ny här på forumet och håller mest på att läsa och titta på flera av alla olika lösningar på Era pooler m.m. Det är helt klart att det finns knappast två st. som har det likadant så uttrycket "standardpooler" verkar ju bara vara ett löst begrepp som används lite hur som helst. Själv har jag en pool i styrenblock (hette det visst) och som är fylld med betong . Den byggdes upp som en större variant av lego med armering m.m. och fylldes sedan med betong som sagt. Har hållit på i flera år nu och det börjar bli dags för att koppla på någon form av värme till "bassängen" . Och det har man ju förstått att det finns nästan lika många varianter på uppvärmningssystem som poolare där ute. Men finns det inte någon som har någon erfarenhet av bara vanlig PEM-slang som man s.a.s. lägger på t.ex. garagetaket eller liknande. Det var väl det som blir den billigaste varianten av solvärme? eller vad finns det för nackdelar med en sån "simpel" lösning?
J Pe

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Allmänt
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2006, 16:12:53:53 »
Hej Jörgen.
Va kul att du har byggt en konstruktion som är ny för oss här.(vad jag kan komma ihåg) Du kommer säkert att få många frågor om den .

Jag tror inte pem slang blir lika effektivt. Kanalerna i våran solfångare är så smala, för att vattnet ska hinna värmas upp innan de går tillbaka ner i poolen. Jag tror det går åt väldigt mycket slang för att den ska vara effektiv.

Här är en tråd som berör samma ämne. Skrolla ner några inlägg.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=97.0

Jag undrar om inte poolvärmepump är det effektivaste sättet att värma en pool på. Den genererar ju värme både soliga och molniga dagar.
« Senast ändrad: januari 24, 2006, 16:16:29:29 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Allmänt
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2006, 16:22:45:45 »
Vi har en nabo:
http://www.zodiacbasseng.no/Tema/Rilax/en_perle_i_honefoss.htm
Han har brukt 160 meter slanger under takplater. Han har egen styring akkurat som andre. Fordelen er ingen! Ulempene er mange: masse arbeid med taket for å få lagt dette ordentlig, ulempe ved lekasje, mindre varmemottak da du ikke får med direktestråling og du har også for stor mengde vann til at den rekker å ta til seg varmen ordentlig. Det blir dyrere enn ferdig anlegg, tenk på alle koblinger du må ha. Jeg vil fraråde deg å gjøre denne løsningen.

Utloggad Christina

SV: Allmänt
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2006, 09:53:06:06 »
Hej Jörgen,
Vi byggde samma pool som Dig förra året. Stora frigolitblock som lego, med amering och betong i. Vi är jätte nöjda. Det var faktiskt barnen som byggde poolen, de är bättre på lego  ;)
Någon värme blev det inte förra året, så det ska vi göra i år. Dock har vi förberett svara PEM-slangar som
vi har gjort till stora lakrisremmar. Jag kommer inte ihåg hur många meter toralt detta är, men det är mycket. Dessa ska upp på vårt garagetak nu till våren och kopplas ihop. Har Du frågor kring detta så är det bara att fråga på så ska jag höra med min man Dan.

Hälsningar, Christinahttp://
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Allmänt
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2006, 11:41:19:19 »
Hej Christina

Roligt att det finns någon mer som har liknande lösning som mig själv. Jag byggde vår pool 2003/04 och har haft den "badklar" i 2 år nu. Dock har lösningen till poolkant dragit ut på tiden för att den skall bli helt färdig, samt stenläggningen runt poolen blev värre att få till än jag tänkt från början. Men har man en ide' hur det skall bli mot slutet så får man väl tumma lite på tiden det tar för bygget i sig. Nåväl eran PEM-slang, den tar poolvattnet direkt eller? och drivs med cirkulationspumpen? Eller har ni vvx och kör det helt som ett eget system vid sidan om? Själv hade jag tänkt mig en lösning där poolvattnet pumpas(separat pump) upp och igenom slangen, som skall få ligga under glas för att komma ifrån vinden. Pumpen skall vara reglerbar och styras av temp. i slangen/ pooltemperaturen. Så är  tanken allafall, men jag vet inte hur jag skall få ihop det riktigt på sluttampen. Det skall sköta sig själv automatiskt för att slippa ifrån passning vid mulet väder m.m. men det kanske är att hoppas för mycket.

Utloggad Poolnicke

SV: Allmänt
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2006, 13:51:34:34 »
Vad har du för budget för inköp av Pemslang?

Färdiga solmattor i gummi som är bevisat effektiva och enkla att hantera kostar inte så mycket om du köper från rätt leverantör.

Köpte själv från www.primastar.nu i helsingborg.

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Allmänt
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2006, 15:57:33:33 »
Hejsan

Ja..ehe.. budget ? Den sprack ljudligt för några år sedan, så nu är det väl mest att det skall göras färdigt, och fungera, förutom då normal skötsel m.m. PEM-slangen i sig annars får jag för ca: 3:50/ m, eller straxt över 1000:-/ 300m . Det skulle visst motsvara ca: 80 L vatten och det borde nog hjälpa till att höja temp. i vattnet hyfsat fort bara nu solen vill skina på oss.

Utloggad Poolnicke

SV: Allmänt
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2006, 16:10:13:13 »
1000 :- låter kanonbilligt  :)
Ska bli spännande att höra vilken effekt du får ut av anläggningen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Christina

SV: Allmänt
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2006, 18:14:47:47 »
Hej igen,
Ber att få återkomma med info kring det tekniska. "Han som vet" har åkt till fjällen. Vi har gjutit med betong runt hela poolen/ altan. Mycket för att vi inte vill  ha ogräs och myror. Till våren ska vi lägga klinkers runt om. Det kommer bli 150kvm altan. Jag ska försöka lägga till lite bilder så man kan se hur det är tänkt.

Må gott.

/Christina
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Beppo

SV: Allmänt
« Svar #9 skrivet: januari 27, 2006, 00:14:42:42 »
Jag har 400 meter pemslang ringlades på taket till mitt poolhus. Från Maj till september håller poolen minst 23 grader med enbart denna lösning igång! Men då är det ju en inomhuspool. Under juli månad kröp tempraturen uppemot 35 grader, så då var det dags att stänga ner lite tyckte jag....Men så här på vintern behövs det ju ngt annat. Lite för dyrt med elvärmarn tycker jag.
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag