Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??  (läst 23358 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #40 skrivet: maj 25, 2008, 10:13:33:33 »
Ja den har sol hela dagen....Från morgon till sen kväll...

På dagtid..Med sol. Värmer solen upp poolen mer med täcket på eller täcket av? Täcket är av bubbelplast variant.

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #41 skrivet: maj 25, 2008, 13:08:24:24 »
Hej igen,

Mina teorier är att bubbelplasten skall vara på då värmer det bättre.
Mina 42 m2 poolyta värmer med typ 15kw en solig dag med bubbeltäcket på.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #42 skrivet: maj 25, 2008, 13:20:40:40 »
Nu vet jag vad den största boven är..Alldeles för högt tryck på vattenflödet...Är som en högtrycks spruta..Måste fixa en Bypass. Är det 23 i poolen sprutar den ut 23,4.
« Senast ändrad: maj 25, 2008, 13:45:54:54 av www.mbsca.com »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #43 skrivet: maj 25, 2008, 14:29:39:39 »
Hej igen,

Känner mig lite som motvalskäring när jag skriver detta men hur som helst. Jag vet inte om man brukar ha by-pass till elvärmare.
Om de bara klarar hela flödet utan att "bromsa" för mycket och inte "slits" av vattenflödet så ser jag ingen anledning.
Vad gäller effektiviteten så tror jag inte det spelar någon roll, alla värme som värmaren producerar hamnar i poolvattnet, spelar ingen
roll om det är många kubik med diff temp 0,4 grader eller färre kubik med t.ex difftemp 2 grader ekavtionen ger samma resultat dvs den
tillförda värmeenergin är detsamma.

Återigen en teoretiker.....

Yngsta dottern har poolparty juts nu 17 glada 8-åringar i poolen, och hjärtat i halsgropen för oss...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #44 skrivet: maj 25, 2008, 23:06:20:20 »
Håller med  inte skall du skaffa någon bypass till Elvärmaren.
Jag kör med en 9kwh elvärmare ( utan bypass ) och den höjer pool tempen ca 1 grad.
Så din 6kwh kanske inte orkar mer en 0,4 grader men varmare kommer det att bli men om du inte har bra täcke på poolen så kan det vara så illa så att du tappar pooltemp under natten.
Har du inga kort på ditt pumprum & pool så kanske vi kan se om det finns någon annan bov till värme dramat.
Blir du arg om jag säger att min pool just nu har 34 grader  :angel:  Jag menar bara håll ut det kommer lösa sig .  <sol>

Johan
Ps. Som jag sa förr  skaffa en VP så kan du köpa en C63 AMG för pengarna du spar i el kostnad......  >rulla<

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #45 skrivet: maj 26, 2008, 07:37:28:28 »
Hej,

Kollade vår pooltemp i natt, har tappat 0,5 grad detta med VP som ger 13 kW värme. Så som sagt deppa inte om du inte höjer
tempen över natten...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #46 skrivet: maj 26, 2008, 08:56:12:12 »
Kom upp i 24 grader igår och höll det på natten..

34 grader? Det ska ju va svalkande å bada..Har 39 i mitt utomhus spa å det bränns.. ;D

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #47 skrivet: maj 26, 2008, 19:46:03:03 »
Tack alla för er hjälp..Nu funkar det bra. Är uppe i 26,4 grader nu med 14 grader i luften och den håller värmen på natten. O0

Nu ska man bara brottas med el räkningen åxå.. ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag