Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??  (läst 23387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #30 skrivet: maj 22, 2008, 11:22:34:34 »
Skulle inte va nån större skildnad...Enligt pahlens och elektrikern.

Poolgiganten

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #31 skrivet: maj 22, 2008, 11:51:12:12 »
Om du har 1fas 230V med 10A säkring så får du max. ut 2300 watt tar du ut mera går säkringen. Om du har 1fas 230V 16A så får du  ut 3680 watt. Du får inga 6kW med 1 fas 230V. Så prova 3fas 400V så ska du se det blir varmt i polen, men koppla rätt.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #32 skrivet: maj 22, 2008, 11:54:51:51 »
Tack..Ska prova det...

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #33 skrivet: maj 22, 2008, 13:05:53:53 »
Hej,

Den elektriker eller tekniker på Pahlens som säger att det är ingen skillnad i effekt borde bli av med elektrikerlicensen i försnämnda fall,
vad man gör med Pahlens vet jag inte :).

Hur som helst så skall enligt dokumentationen alla Pahlens värmare ha elementspänning 400V dvs kopplas in mellan faser oh inte mellan fas och nolla.
Det ger minimum två faser som är med och leker. Skulle råda dig att låta en elektriker koppla in, gör du fel och ngt går åt pipsvängen så finns inga
försäkringar i det läget, dylika elinstallationer skal utföras av behörig elektriker, kanske bör du prove en annan än den som sa att det inte var skillnad....

Om du på riktigt har en vanlig 220 plugg så har du just löst mysteriet, det är därför du inte får ngt ut av din värmare.....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #34 skrivet: maj 22, 2008, 13:09:26:26 »
Det är en elektriker som gjort det...

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #35 skrivet: maj 22, 2008, 13:16:37:37 »
Hmmm,

Verkar skumt, är det en helt vanlig 220 plugg du har ?
Då kan det inte funka om kopplingschemat hos Pahlen stämmer...
Den ena av deras modeller kan kopplas med 3x220V men då duger ingen vanlig plugg, du behöver fortfarande en trefas plugg
alternativt kopplingsplint med alla tre faserna.

Hur är det säkrat?, har du en eller tre säkringar till värmaren, borde vara tre oavsett 220V eller 400V koppling.
Skulle tro att Pahlen's tillverkare har en 220V variant som är avsedd för 110V världen, där är trefas 220V...

Kolla kopplingschemat och språka med din elektriker och fråga hur han har kopplat.

http://www.pahlen.se/images/varme/MA45-01S.pdf

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #36 skrivet: maj 22, 2008, 13:22:23:23 »
Den är kopplad enl anvisning för 220v kontakt. Det finns anvisningar för båda typerna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #37 skrivet: maj 22, 2008, 13:37:09:09 »
Var hittar du den anvisningen, jag ser bara två olika trefas kopplingar en med 220V elementspänning
och en med 400v elementspänning.

220V bilden på sista sidan använder fortfarande L1, L2 och L3 dvs de tre faserna sen är varje den kopplad mot nollan
--> du behöver tre faser en vanlig plugg innehåller en-fas och nollan.

Läser jag fel??, eller har du några andra dokument att gå efter?


Rent teoretiskt kan d få fram 6Kw med tre element i värmaren ett mellan L1 och N, ett mellan L2 och N osv
det bör funka med tre stycken 10A säkringar, hur många säkringar har du till värmaren?

6 kW med en-fas --> ca 27A ström vilket skulle få vanlig installationstråd att smälta. I de flesta hus har man dessutom 25A huvudsäkring eller mindre vilket gör att areor på ledningarna inte är avpassade för så stora strömmar.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #38 skrivet: maj 25, 2008, 09:42:31:31 »
Nu har pumpen stått på sen 8 igår kvall till 9:30 på morgonon med 400 volts 16 amp 3 fas. Poolen har inte gått upp 1 grad på hela natten? Den står på 20 grader precis som det gjorde när den startades. Ska man inte få mer effekt för 4300.- i månaden i el kostnad?? Och funkar gör den. Stänger jag av pumpen hör man bara på några sekunder hur det börjar "koka" i värmaren.

Detta är ju patetiskt rent ut sagt.  Sen en annan konstig sak. Överhettningsskyddet är 3 fas men termostaten är en fas? det betyder att när man kommer upp i rätt grader slår den bara av 1 fas och 4 kw står på dygnet runt? Vad e detta för skämt asså?  :o

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #39 skrivet: maj 25, 2008, 09:59:38:38 »
Hej,

Min VP lämnar 13 kW under rätt förhållanden, jag får i bästa fall bara en liten sänkning av tempen över natten om jag låter den stå på...
Tror att du kommer att märka skillnad idag under dagen när solen hjälper till, i natt var det riktigt kallt åtminstone i Hbg.

Vad gäller överhettningsskyddet så bryter det alla faserna via en kontaktor/relä du ser det som en liten zigzag på kopplingschemat till
vänster i Pahléns installationsanvisning. Själva överhettningsskyddet är alltså 220 men bryter alla faserna ändå.

Om din pool ligger soligt  skulle jag tippa ca 4 grader plus på tempen idag.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag