CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trasig cirkulationspump (tror jag), byta själv?  (läst 1012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP

Trasig cirkulationspump (tror jag), byta själv?
« skrivet: april 07, 2023, 17:35:16:16 »
Hej!

Cirkulationspumpen på min Viskan Ekerö (ca. 9 år gammal) har börjat låta som en traktor samtidigt som jag hittat flera bitar av svart plast (ca 1-2cm) inne i vattnet. Gissar att det är delar av fläktblad från pumpen eller något liknande.

Pumpen WTC50M verkar vara en ganska vanlig modell och enkel att få tag på.

Ska man ge sig på den själv eller ska man ringa Viskan (eller någon annan spaservice)?
Tankar?

Tackar!
MP

Video: https://drive.google.com/file/d/1jZ3I6dD2oNutW_CtoWWhSz1kZW1wC3a9/view?usp=sharing

Poolgiganten

Utloggad MP

SV: Trasig cirkulationspump (tror jag), byta själv? (WTC50M vs Balboa)
« Svar #1 skrivet: april 12, 2023, 12:12:48:48 »
Följdfråga... Viskan har inte WTC50M hemma men tydligen skulle kunna installera en likvärdig Balboa pump. Lite googlande visar att Balboa har lägre effekt (190W mot 250W), nästan samma varvtal (1400 mot 1450) men väsentligt lägre max flöde (150L vs 240L/min). Tankar? Spelar det roll i praktiken? Erfarenhet från dessa två?

Utloggad Telekiter

SV: Trasig cirkulationspump (tror jag), byta själv?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2023, 13:29:34:34 »
Hej. Jag vet tyvärr inte hur kopplingarna ser ut, in till och från, pumpen. Är det samma som värmarnas kopplingar (dvs inget lim utan enbart skruva) så är det ganska enkelt att byta själv, om man är lite händig. De skillnader i prestanda du nämner har ingen som helst betydelse förutom att Balboa-pumpen förbrukar mindre ström, vilket knappast ses som nått negativt :) .

/Urban.

Utloggad MP

SV: Trasig cirkulationspump (tror jag), byta själv?
« Svar #3 skrivet: april 17, 2023, 15:47:28:28 »
Tack för svaret!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag