VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv  (läst 1120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swevm

SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv
« skrivet: februari 10, 2023, 18:23:08:08 »
Hej,

Hittade detta forum alldeles nyss så detta blir mitt första inlägg.

Har ett SPA, drygt 2.5år gammalt med Balboa BP2100G1 som styrsystem. Via dess wifi har jag det kopplat in HomeAssistant för att kunna ha kolla på temperatur, styra termostat, skifta mellan låg/hög temperaturläge, styra belysning.

Mitt problem som har hänt ett flertal gånger är att SPA spontant pumpar ut allt vatten via dräneringen.
Jag har fortfarande garanti, men leverantörer har under senaste 2 åren inte gjort en enda åtgärd trots åtskilliga skapade garantiärenden. Istället ifrågasätter de ifall jag inte själv tryck på drain knappen.

Det jag kan se när detta inträffar är att plötsligt så ökar vattnets temperatur med ca 2 grader mot inställt för att sedan någon minut senare visa rätt temperatur. Så fortsätter det under ca 15-20min. I fel loggen har jag ett felmeddelande, kod 17 med följande:
Message: Walter flow has failed (gissar att detta meddelande triggas då vattnet töms ut och går under minimi-nivå)
Temp sensor A: 13,5 (kör låg temperatur nu under vintern pga kostnader)
Temp sensor B: 16,5

Varje gång vattnet töms spontant av SPAet ser jag temperaturen på vattnet fluktuera upp/ner ca 2 grader för att sedan sjunka. Tolkar detta som att det är då pumpen startar och tömmer ut vattentemperaturen av någon anledning.

Är det någon här som har en aning om vad detta fel kan bero på?
Det är tyvärr svårt att felsöka mer då det händer helt random.

/Magnus

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2023, 19:24:19:19 »
Det låter som någon sorts intermittent fel och det kanske kan vara något så enkelt som en misskontakt i någon kretskortsanslutning. Bryt strömmen, kontrollera sedan att alla anslutningskontakter till kretskort och enheter sitter i ordentligt. Någon felsökning utöver det är knappast möjlig utan att ha tillgång till fullständig dokumentation över elektroniken. Det blir bara gissningar i blindo.

Utloggad Swevm

SV: SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2023, 18:50:49:49 »
Tack Erica för förslagen.

Är inne på din linje, men utan kopplingsschema mm så blir det svårt att felsöka fel som detta. Funderar på att helt enkelt plugga dräneringen så att detta inte kan hända.

Osäker på om jag bryter mot några forumregler här. Texten nedan handlar om Tradmax och hur de sköter garantiärenden:
Jag har haft 3 olika ärenden om detta problem med Trademax därifrån SPAet köptes för 2.5år sedan. Det är ingen av de enkla modellerna, även om det inte ska spela någon roll. Garanti är garanti.

Hittills har Trademax inte varit behjälplig i de tre olika ärenden som finns rörande detta problem. De är snabba på att återkoppla, men så fort de behöver skicka ut en tekniker eller så händer inget mer. Bara radiotystnad trots påminnelser. Nu senast blev jag lovad en ny display, för på min bild jag skickade in i garantiärendet så såg de att den hade olika streck i LCDn. Tydligen ett vanligt fel på denna display modell som utgått från Balboa och ersatts med likvärdig.
Nu när de lovat ny display och tekniker som ska komma och titta på felet så är det radiotystnad igen. Precis som tidigare fall.

Är det fler som har problem med Trademax och SPA. Kontakta mig gärna.

De verkar ha satt i system att gömma sig bakom chat/email då det inte går att få ta på deras SPA avdelning på annat sätt.

/Magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2023, 03:19:59:59 »
Det verkar ju som att SPA:t töms om vattnet blir för kallt, prova öka temperaturen några grader.
Köper man på billigast möjliga ställe så brukar det innebära lite (eller mycket) sämre kundsupport.
Det är sånt man lär sig av i livet.
Inte kul, men någon form av sanning.
Kontakta din kommuns konsumentvägledare, det brukar kunna ha effekt, om säljaren är någorlunda civiliserad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Swevm

SV: SPA tömmer(pumpar ut) vatten själv då och då av sig själv
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2023, 08:27:27:27 »
Rickard,

Vi lär oss alla av händelser i våra liv och du har rätt i att billigast sällan är bäst.

Tyvärr verkar detta problem inte ha med temperatur att göra. Iaf inte vad jag kan relatera det till. De händer när vattnet är 38gr med. Finns inget i loggarna för styrenheten annat än ett fel relaterat till vattenflöde, som bör vara korrekt när vattennivå blir så låg att flödet stoppar. Även temperatur skillnaden kan ha att göra med att vattnet tömts ut beroende på vilken nivå sensor A och B sitter då de normalt visar samma värde.

Den här årstiden är det för kallt ute för at jag ska engagera mig i mer felsökning eller orka skruva isär badet för att dubbelkolla allt.

Någon som känner till en reparatör i Norrköpingsområdet som tar i annat än sitt eget märke?

Det här företaget är inte bara dåliga med total avsaknad av kundsupport. De har satt i system att bete sig på det här sättet och de tillåts fortsätta. Jag är långt ifrån den enda.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan