VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka temperatur i poolen  (läst 2004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusvarst

Sänka temperatur i poolen
« skrivet: september 25, 2022, 11:39:11:11 »
Hej

Novis på pool men då jag gått och skaffat mig hus med pool får jag ju försöka lära mig  ;D

Inför stängning av poolen för säsongen har jag således stängt av cirkulatorpump för införsel av varmvatten till poolen (samt hela till-ledningen) medan filterpumpen fortsatt är på. Temperaturen i poolen har gått ner från 35 grader till 18 grader på 4 veckor. Förra ägaren har sagt att jag ska vänta till vattnet är på under 10 grader innan jag stänger av filterpump etc.

Uppskattar om ngn vänlig själ kan svara på följande frågor:

1. Måste jag vänta till dess vattnet är under 10 grader innan jag stänger för säsongen? (Antar det har med bakterietillväxt att göra vid stillasittande vatten)

2. Finns det ngt annat sätt att sänka temperaturen på då det trots allt drar ca 8kwh per dag bara att ha igång filterpumpen? Pooltaket är på konstant (mest för att undvika skräp i poolen men det kanske är värt att göra en lite större städning om jag kan sänka temperaturen betydligt fortare utan taket?)

Tacksam för hjälp  :)

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #1 skrivet: september 25, 2022, 13:21:41:41 »
Du menar att du stängt av luftvärmepumpen , men cirkulationen går , så gör man inför stängning ,sen väntar man tills det börjar gå ner mot 10 gr , om det är 10 eller 13 har inte så stor betydelse, och när man chockar då har det ännu mindre betydelse, låt pumpen gå nån dag så allt klor sprider sig efter det kan du stänga cirkulationen .

Taket håller ju värmen i vattnet ganska effektivt så visst öppnar du upp detta går det snabbare mot kallt vatten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #2 skrivet: september 28, 2022, 06:36:02:02 »
Det där med 10 grader är lite hängslen och livrem, är det kallare än så växer inget i poolen, så då behövs det nog knappt chockkloreras innan stängning, jag tror vi hade 14 grader när jag schockade nu i höst.
Jag tar alltid av pooltäckningen när jag bestämt mig för att stänga för året, spärrar grindarna till poolområdet under tiden den är öppen, och inte har frusit.
Vi bor så till att vi får ned väldigt lite skräp i poolen oavsett om den är täckt eller ej.

Man KAN stänga cirkpumpen tidigare om man fortsätter klorera antingen med flytande klor, eller klorgranulat som man först löst upp i en hink med vatten, ALLA korn måste vara upplösta, för det skadar linern om det hamnar ett korn med granulat på botten.
Sprid ut kloret jämt i poolen genom att hälla runt kanterna och sedan röra om vattnet t.ex. med lövhåven.
Var medveten om att du nästan säkert kommer att spilla/stänka lite på kläderna, med bleka fläckar som resultat, så använd oömma kläder och gärna skyddsglasögon.

Nu vet jag ju inte hur stor pool du har, men du kan ju prova hälla i en halvliter klorin och sedan röra om, och därefter mäta klorhalten, troligen behövs lite mer om det är en 4 X 8 meters pool, sikta på minst 5 ppm fritt klor som schock-dos.
« Senast ändrad: september 28, 2022, 06:41:44:44 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gusvarst

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #3 skrivet: september 28, 2022, 09:02:10:10 »
Du menar att du stängt av luftvärmepumpen , men cirkulationen går , så gör man inför stängning ,sen väntar man tills det börjar gå ner mot 10 gr , om det är 10 eller 13 har inte så stor betydelse, och när man chockar då har det ännu mindre betydelse, låt pumpen gå nån dag så allt klor sprider sig efter det kan du stänga cirkulationen .

Taket håller ju värmen i vattnet ganska effektivt så visst öppnar du upp detta går det snabbare mot kallt vatten

Tack för svaret! Luftvattenvärmepumpen är fortsatt på då den driver hela huset - men jag har stängt tillledningen från ackumulatortanken till poolen och stängt av cirkulatorpumpen ute i poolhuset (så försöker inte den dra varmvatten från ackumulatortanken som ändå inte går när ledningen är stängd).

Jag ska nog iaf växelvis öppna pooltaket när det är kallare och inte blåser/regnar. Får läsa på om chockkloreringen - har helt glömt att läsa på vad som skall göras kemiskt innan stängningen kom jag på nu  ;D

Utloggad gusvarst

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #4 skrivet: september 28, 2022, 09:17:32:32 »
Det där med 10 grader är lite hängslen och livrem, är det kallare än så växer inget i poolen, så då behövs det nog knappt chockkloreras innan stängning, jag tror vi hade 14 grader när jag schockade nu i höst.
Jag tar alltid av pooltäckningen när jag bestämt mig för att stänga för året, spärrar grindarna till poolområdet under tiden den är öppen, och inte har frusit.
Vi bor så till att vi får ned väldigt lite skräp i poolen oavsett om den är täckt eller ej.

Man KAN stänga cirkpumpen tidigare om man fortsätter klorera antingen med flytande klor, eller klorgranulat som man först löst upp i en hink med vatten, ALLA korn måste vara upplösta, för det skadar linern om det hamnar ett korn med granulat på botten.
Sprid ut kloret jämt i poolen genom att hälla runt kanterna och sedan röra om vattnet t.ex. med lövhåven.
Var medveten om att du nästan säkert kommer att spilla/stänka lite på kläderna, med bleka fläckar som resultat, så använd oömma kläder och gärna skyddsglasögon.

Nu vet jag ju inte hur stor pool du har, men du kan ju prova hälla i en halvliter klorin och sedan röra om, och därefter mäta klorhalten, troligen behövs lite mer om det är en 4 X 8 meters pool, sikta på minst 5 ppm fritt klor som schock-dos.

Jag har 30 kbm (minus gjutna trappan ner i poolen) men får nog läsa på lite om vad som skall göras kemiskt innan stängning (av ngn outgrundlig anledning inte ens tänkt på det  fastän jag hållt på med detta i flera månader nu). Antagligen för att gamla ägaren och jag gick igenom stängningen lite snabbt och han inte nämnde (gjorde?) det.

Jag har ju skimmer/breddavlopp så jag antar att jag chockklorerar genom där för att sprida ut det jämnt?

Riktigt dum fråga, och det känns som jag glömt allt när jag nu inte hållt på varje vecka med poolen - men jag antar att jag
1. Väntar till 10 grader
2. Städar ordentligt
3. Backspolar ordentligt
4. Rinse
5. Waste (tömmer poolen på vatten till dess vattennivån är under jetstreamen)
6. Chockklorerar till 5 ppm och låter det cirkulera ngn dag?
7. Stänger av filterpump samt alla till/frånledningar etc

Utloggad nyburjare

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #5 skrivet: september 28, 2022, 10:53:11:11 »
att tillsätta klor o "röra om" i en stor pool skulle jag inte ger mig på , kanske om det var en liten rund på några 1000 l , det måste spridas ut ordentligt .

Jag chockar vid stängning inte för att hålla borta alger utan för att få död på bakterier innan jag stänger ner helt .

nr 5 , Waste till under jetstreamern ? det funkar ju endast om den ligger över skimmern

Utloggad PeeWee

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #6 skrivet: september 28, 2022, 14:32:43:43 »
Jag ser inte vitsen med att chocka när vattnet är så kallt, det enda som händer är att du får en väldigt hög klorhalt under lång tid därför att kloret bryts ner väldigt långsamt när det är så kallt och mörkt. Kan inte tänka mig att liner, om man har det, mår så bra av detta. Jag tillsätter enbart chockklor så nivån hamnar på 2-3ppm samt algdräpare innan stängning, det är betydligt lägre än när man chockar. Men kloret räcker hela vintern och när jag öppnar på våren så är det bara lite klor kvar och vattnet är klart och fint. I år chockade jag inte när jag startade upp heller, funkar hur bra som helst.

Utloggad nyburjare

SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #7 skrivet: september 28, 2022, 14:51:14:14 »
Jag ser inte vitsen med att chocka när vattnet är så kallt, det enda som händer är att du får en väldigt hög klorhalt under lång tid därför att kloret bryts ner väldigt långsamt när det är så kallt och mörkt. Kan inte tänka mig att liner, om man har det, mår så bra av detta. Jag tillsätter enbart chockklor så nivån hamnar på 2-3ppm samt algdräpare innan stängning, det är betydligt lägre än när man chockar. Men kloret räcker hela vintern och när jag öppnar på våren så är det bara lite klor kvar och vattnet är klart och fint. I år chockade jag inte när jag startade upp heller, funkar hur bra som helst.
du har en poäng i det ! men jag brukar följa vad alla rek . https://www.pahlen.se/poolguiden/vinterstangning-pool/

Då har till o med en klorhalt på våren o slipper ha så brått att starta upp om det blir "varm"

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #8 skrivet: september 29, 2022, 20:10:11:11 »
Hej,

Blir mycket glad av PeeWees inlägg.

Tycker fler borde läsa hans inlägg. Så borde fler göra, eller tänka.

Lägger till det här med 10 grader. Fritt klor är mycket stabilt under 10 grader. Temperaturen hindrar dock inte bakterier eller alger vid 10 grader. Då pratar vi 7 grader. Vidare slipper man blekning pga. chock om man har lägre klorhalt.

Själv gör jag som PeeWee. Vilket då betyder att alla inte följer normen. Här har alla en frihet att göra som man vill. Själv tycker jag kanske det är fel med dessa chock vid avstängning och uppstart.

Varför chocka om det inte behövs? Orsakar troligen mer skada än nytta? Att följa en schablon?
Att chocka i förebyggande syfte eller enbart efter tid kanske inte är optimalt enligt mig.

Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sänka temperatur i poolen
« Svar #9 skrivet: september 30, 2022, 06:32:12:12 »
Möjligt att tillverkarnas rekommendationer bygger på att många har hög CYA-halt i poolen, och att det då behöver chockas höst och vår för att få vattnet bakteriefritt?
Kan aldrig tänka mig att 5 ppm skulle vara särskilt skadligt för linern under en kortare period, och för alla oss som har poolen helt öppen, utan täckning, efter avstängning, så sjunker nog klorhalten ändå rätt fort.
I vår by tror jag inte att det finns mer än en som har vinterplåtar på, av totalt 7 pooler, resten lämnar den öppen så den får frysa till så snabbt som möjligt.

Under de 20 år vi haft pool har jag aldrig uppmätt en enda ppm klor på våren, trots att jag som regel chockat på hösten.
Å andra sidan, några gånger har jag haft slut klor och inte orkat åka och köpa mer, och det har också fungerat bra, men då har jag varit mer noga med att vänta tills vattnet varit <10 grader innan jag stoppat cirkpump och klorering med puckarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan