VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?  (läst 1988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gullars

Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« skrivet: juli 19, 2022, 20:05:04:04 »
Jeg tror 1-åringen vår reagerer på bassengvannet. Vi har automatisk styring av PH (7,3) og klor (750mv).

Er det ikke slik at man kan reagere på klor i bassenget? Vil det kunne hjelpe å redusere til f.eks. 650mv? Er det noen som har lignende erfaringer og tips å komme med?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2022, 09:18:11:11 »
Är det på hela kroppen, eller bara där det kan bli irritation p.g.a någon flytleksak eller liknande.
Olika plaster kan skapa irritation, det har vi upplevt med våra barn när de lekte "ovanpå" vår pooltäckning, som om det var en vattensäng.
De blev rödflammiga av vad jag tror var nåt i plasten, inte i vattnet.

Annars kan det bero på bakterier, att ni har för låg klorhalt, eller inte har chockklorerat enligt rekommendation.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2022, 10:08:08:08 »
Ta lite Klorhexidinlösning på en bomullstuss och stryk ut på det irriterade området. Och en lätt återfuktande hudkräm efteråt.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad Gullars

SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2022, 07:53:48:48 »
Takk for gode tips. Jeg lurer faktisk på om du har rett i at det kan være lekene, ettersom utslettet er sterkest der han lener seg på dem. Vi skal forsøke litt forskjellig og prøvenå få det til å fungere :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2022, 09:14:49:49 »
Jag skulle nog också göra en ordentlig chockklorering om jag vore du.
Om du kör med automatik, och aldrig chockat, så kan det finnas bakterier som frodas i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gullars

SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2022, 09:38:48:48 »
Jag skulle nog också göra en ordentlig chockklorering om jag vore du.
Om du kör med automatik, och aldrig chockat, så kan det finnas bakterier som frodas i vattnet.

Takk for tips. Da skal jeg gjøre det. Har mottatt en PoolLab 1.0, og den kan vel si noe om tingenes tilstand.

Bruker jeg bare Boost-funksjonen på Zodiac Chlor Expert når jeg skal sjokk-klore, eller må jeg hive oppi klor utenom? Har diverse tabletter fra Biltema som jeg eventuelt kan supplere med…

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2022, 11:12:15:15 »
Jag kan tyvärr inget om de där automatiska styrningarna, men tycker att det borde räcka med boost, du får väl mäta och se vad det blir för klornivåer, det bör i alla fall upp över 5.0 i fritt klor för att det skall bita bra.
När jag chockar så siktar jag på minst 5, gärna 10 ppm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2022, 20:13:41:41 »
Jeg tror 1-åringen vår reagerer på bassengvannet. Vi har automatisk styring av PH (7,3) og klor (750mv).

Er det ikke slik at man kan reagere på klor i bassenget? Vil det kunne hjelpe å redusere til f.eks. 650mv? Er det noen som har lignende erfaringer og tips å komme med?
[/quote
Hej,

Mäter din sensor fritt klor eller ORP?
Du skriver i mvolt, gissar på ORP. Mäter man sitt klor med redoxpotential krävs alltid mätningar av klor och pH.
Bra att du skaffar en pool-lab. Den ger dig svar.
Har man klorinator och kort sträcka till sitt vatten finns en viss risk att bildad klorgas inte hunnit bildat fritt klor.

Så inte säkert att det är bakterier som orsakar det du skriver om. Kan mycket väl vara klorgas löst i vatten eller hög klorhalt?
MVH
Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2022, 20:42:30:30 »
@Roger
Gullars doserar natriumhypoklorit och saltsyra med samma typ av system som jag använder, Zodiac. Det är två separata enheter varav den som doserar klor mäter ORP/Redox i mV. Den ställs in på ett börvärde där sedan logaritmen i enheten styr en perilistatisk pump har en viss gångtid med en viss frekvens. Syradoseraren fungerar precis likadant fast mätningen sker mha pH-värde.

Håller helt och hållet med dig att det är en utmärkt idé att införskaffa en poollab eller motsvarande för att lära känna sitt vatten.
Har dock svårt att vattnets innehåll har skapat utslagen. Det skulle snarare visa sig som magbesvär, mina pengar sätter jag på skav från leksak badbyxor eller liknande.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2022, 20:52:49:49 »
@Roger
Gullars doserar natriumhypoklorit och saltsyra med samma typ av system som jag använder, Zodiac. Det är två separata enheter varav den som doserar klor mäter ORP/Redox i mV. Den ställs in på ett börvärde där sedan logaritmen i enheten styr en perilistatisk pump har en viss gångtid med en viss frekvens. Syradoseraren fungerar precis likadant fast mätningen sker mha pH-värde.

Håller helt och hållet med dig att det är en utmärkt idé att införskaffa en poollab eller motsvarande för att lära känna sitt vatten.
Har dock svårt att vattnets innehåll har skapat utslagen. Det skulle snarare visa sig som magbesvär, mina pengar sätter jag på skav från leksak badbyxor eller liknande.
Hej,
Det här är mycket intressant som du skriver.
/750mV är ingen katastrof vid rätt pH. En ett-åring kissar alltid i vattnet. Första steget av bundet klor ger samma ORP som fritt klor om pH är lite högre.

Mäter man då ORP kan den inte skilja på fritt- och bundet klor.

Så kanske tillbaka på bakterier.

Bundet klor är bara bakteriehämmande och inte dödande.

Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2022, 21:16:38:38 »
Men en ettåring sväljer troligen en del vatten med. Om det finns mycket bakterier i vattnet bör väl ändå de första symtomen vara diarré och eller magont?
Mina spekulationer åsido får vi endast det rätta svaret efter mätning av fritt och bundet klor.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2022, 21:27:09:09 »
Hej,

Nja, jag är ingen doktor. Frun är det.

Enligt mig startar det oftast med ont i öronen och sen i ögonen. Gissar på att barnet inte haft huvudet under vattnet?
Vidare kan det mycket väl vara en känslighet mot klor? Men som du säger borde de nya mätningarna kanske ge lite svar?

Tror inte att en hög klorhalt ger problem med magen? Magen fixar detta. Möjligt att högt pH ställer till det för magen?

Bra att du är på.
Roger



Utloggad Gullars

SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2022, 08:17:18:18 »
Takk for konstruktive innspill, alle sammen!

Jeg målte med PoolLab 1.0 i går, og verdiene ser stort sett greie ut: 7,29 i PH, 2,83 i fritt klor, 2,96 i totalt klor (og dermed 0,13 i bundet klor), 41 i Cya og en noe høy alkalitet på 156. Hadde i litt Alka Down og fikk den ned i 129. Hadde i enda litt, og regner med at nivået er akseptabelt nå (har ikke fått sjekket). Så at PH-en var gått litt ned på Zodiac’en i går kveld (6,9), men tenkte jeg ville se hvordan det utviklet seg gjennom natten.

Jeg tror dere kan ha rett i at det skyldes badelekene. Han har en sånn gul badering som han kan sitte oppi, og utslettene stemmer ganske bra med måten han sitter på i den. Han har ikke vært under vann enda, så ingen reaksjoner i magen :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2022, 20:09:53:53 »

Hej Gullars,

Tror ditt bundna klor är högre än det instrumentet visar. Anledningen är att det är samma molekyl som mäter fritt klor och bundet klor. Har tidigare skrivit om fantomklor.

Finns inget namn i detta land för detta. Så jag försöker efterlikna det verkliga.

Är man långsam med sin frittklormätning som kan ta upp till tre minuter med ett instrument och att krossa tablett så är risken att fantomklor uppstår. Det är första steget av bundet klor som färgar DPD pga. att mätningen tar för lång tid. Alltså ett mycket bra instrument visar fel.

Därför brukar jag rekommendera Biltemas kit med tabletter. Mycket snabb att ge ett resultat. Alltså tiden för mätning av fritt klor är av stor vikt. Snabbare dess bättre. Sen har DPD (fritt klor ) ett annat problem. Ligger du över 2 ppm finns risken att ditt värde visar för lågt resultat om du tar för lång tid på dig.

Hoppas andra som läser att Biltemas enkla kit inte är dumt? Vidare som komplement Hannas instrument för totalklor.
I ditt fall skulle jag rekommendera att sänka klorhalten vid bad. Vidare höja efter bad.

Du ligger lite högt i klorhalt vid bad. Kommer bilda bundet klor. Speciellt då barn är närvarande. Sista steget av bundet klor är reaktivt.

Tror inte vattnet är dåligt. Inga bakterier osv.
Klor och bundet klor kan vara en orsak. Vidare mät inte alkalinitet. Din automatik sänker pH och alkalinitet. Hög alkalinitet motverkar din pH-sänkning.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Gullars

SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #14 skrivet: juli 25, 2022, 21:37:48:48 »
Hej Gullars,

Tror ditt bundna klor är högre än det instrumentet visar. Anledningen är att det är samma molekyl som mäter fritt klor och bundet klor. Har tidigare skrivit om fantomklor.

Finns inget namn i detta land för detta. Så jag försöker efterlikna det verkliga.

Är man långsam med sin frittklormätning som kan ta upp till tre minuter med ett instrument och att krossa tablett så är risken att fantomklor uppstår. Det är första steget av bundet klor som färgar DPD pga. att mätningen tar för lång tid. Alltså ett mycket bra instrument visar fel.

Därför brukar jag rekommendera Biltemas kit med tabletter. Mycket snabb att ge ett resultat. Alltså tiden för mätning av fritt klor är av stor vikt. Snabbare dess bättre. Sen har DPD (fritt klor ) ett annat problem. Ligger du över 2 ppm finns risken att ditt värde visar för lågt resultat om du tar för lång tid på dig.

Hoppas andra som läser att Biltemas enkla kit inte är dumt? Vidare som komplement Hannas instrument för totalklor.
I ditt fall skulle jag rekommendera att sänka klorhalten vid bad. Vidare höja efter bad.

Du ligger lite högt i klorhalt vid bad. Kommer bilda bundet klor. Speciellt då barn är närvarande. Sista steget av bundet klor är reaktivt.

Tror inte vattnet är dåligt. Inga bakterier osv.
Klor och bundet klor kan vara en orsak. Vidare mät inte alkalinitet. Din automatik sänker pH och alkalinitet. Hög alkalinitet motverkar din pH-sänkning.

Med vänlig hälsning
Roger

Igjen, takk for grundig og godt svar!

Først kan jeg jo starte med å si at jeg synes utslettene til gutten har blitt bedre. Vi har badet mye de siste dagene også, men jeg har tatt baderingene og lekene ut av bassenget. Det kan altså tyde på at dette har vet årsaken.

Men tilbake til dine betraktninger rundt fritt og bundet klor. Det du skriver er jo veldig interessant. Jeg mener at Pool Lab’en var ganske kjapp på målingen av fritt klor, slik at jeg raskt kunne gå videre med måling av total klor. Men dette skal jeg teste på nytt i morgen (og ta tiden). Ellers skal jeg se på tablettene til Biltema. Men da må jeg altså ha Hanna sitt test kit for totalklor i tillegg? Blir mange instrumenter  ;D

Om jeg skal redusere klornivået i bassenget, blir da riktig fremgangsmåte for meg å redusere til f.eks 650 eller 700 mv og heller kjøre en boost etter hvert bad?

Utloggad Gullars

SV: Irritert hud hos 1-åring… Noen tips?
« Svar #15 skrivet: juli 26, 2022, 09:06:09:09 »
Da har jeg slått av PH Expert og lar den være av noen dager før jeg kjører backwash. I tillegg har jeg nedjustert Chlor Expert til 700mv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan