Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ger snart upp  (läst 2565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Ger snart upp
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2022, 11:10:37:37 »
Sänk pH till 7,2-7,6. Ju lägre pH ju bättre fungerar kloret. Byt till sand i sandfiltret. Håll hög klorhalt och kör cirkulationen dygnet runt tills vattnet är klart. Håll koll på tryckfallet över sandfiltret och backspola när tryckfallet har ökat 0,3 bar.

Läs några poolvårdsguider hos t ex Folkpool och Pahlén.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ger snart upp
« Svar #11 skrivet: juli 11, 2022, 11:17:52:52 »
Med så högt pH så är det mycket troligt att du fått kalkutfällning också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ricflo

SV: Ger snart upp
« Svar #12 skrivet: juli 11, 2022, 12:41:32:32 »
Med så högt pH så är det mycket troligt att du fått kalkutfällning också.

Vi har väldigt hårt vatten så kalk är möjligt och bedömer att de grå flingorna är möjligt kalk. Vad gör jag åt det? Sänkt pH ytterligare på morgonen och upplever att pumpen fick bättre
Cirkulation med sand

Utloggad Ricflo

SV: Ger snart upp
« Svar #13 skrivet: juli 11, 2022, 20:08:55:55 »
Ny kontroll ikväll. Blir inte riktigt klok.

Vattnet klarare. Inte lika mjölkigt och man ser botten. Blå färg. Ingen frän klorlukt längre

Klor: 1,8 (9,6 i morse)
PH: 6,4 (haft i kemikalier för att sänka från 8,4 till 7,8)
Alkalnitet: 130 (hade 40 i morse och bara haft i pH-)

Hur ska jag tänka? Vad är nästa steg?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ger snart upp
« Svar #14 skrivet: juli 11, 2022, 20:14:32:32 »
Gör bara som TommyC säger så kommer det bli bra. Du har inte fått död på skräpet än. Upp med kloret igen, städa och backspola vid behov.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Ricflo

SV: Ger snart upp
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2022, 20:25:11:11 »
Gör bara som TommyC säger så kommer det bli bra. Du har inte fått död på skräpet än. Upp med kloret igen, städa och backspola vid behov.

Chockklor igen?

Utloggad ktd

SV: Ger snart upp
« Svar #16 skrivet: juli 11, 2022, 20:31:04:04 »
När du chockat ska du inte sänka pH så länge ditt klor har hög nivå. pH åker upp vid chock men går tillbaka när kloret går ner igen. Justera pH när du har normal klornivå.

Utloggad Ricflo

SV: Ger snart upp
« Svar #17 skrivet: juli 11, 2022, 20:40:54:54 »
När du chockat ska du inte sänka pH så länge ditt klor har hög nivå. pH åker upp vid chock men går tillbaka när kloret går ner igen. Justera pH när du har normal klornivå.

Vad tycker du jag ska göra nu?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger snart upp
« Svar #18 skrivet: juli 11, 2022, 21:17:26:26 »
Hej,

Jisses vad många bra inlägg.

Undrar vad du mäter dina värden med. Kanske en osäkerhetsfaktor? Alkaliniteten verkar fara upp och ner? Vidare tidigare stabilt pH men kloret blir nollat. Sen har du köpt klor på ICA-MAXI. Inget fel med det senare.

Snabbklor, diklor, spaklor eller natriumdiklorcyanurat ger ganska oförändrat pH. Det är samma klor. Triklor som finns i veckopuckar sänker pH. Kalciumhypojklorit som är verkligt dagsklor kan höja pH vid tillsats för att sen återgå vid rent vatten.

Tidigare förändrades inte ditt pH när du tillsatte klor men blev nollat fort? Min tolkning är att du har snabbklor med cyanursyra. Vilket kan påverka din desinfektion med tiden den används.

Jag tror du har två problem;
Mikrobiologiskt liv (som förbrukar ditt klor, kanske också badande barn som gör det man inte får göra i vattnet). Mäter du bundet klor så får du ett svar på det senare. Är den hög så säg till barnen. Då brukar det lukta badhus.

Kalk som nummer två;
Den har åkt upp och ner. Dina tidigare filterbollar kan inte lösa detta. Sand däremot är bättre.

Alkaliniteten beror av pH. Speciellt om hårt vatten/kalk finns närvarande. När du sänkte ditt pH gick alkaliniteten upp. För mig är det ett bevis för att du har mycket kalk i ditt vatten.
Mät inte ens alkalinitet. Spelar ingen roll för din del. Låt pH stiga nu när du har sand i ditt filter. Backspola innan du sänker pH.

Då spolar du ut kalken som kan spela dig ett spratt.
Gjorde själv misstaget för en par veckor sedans att sänka pH innan jag dammsugit poolen. Blev väldigt mjölkigt. Bortkastade pH-.
Vidare använd kalciumhypoklorit som chock. Mät gärna din CYA.

Kolla vilket klor du använder? Vidare att låta pH variera för att bli av med kalk. Högt pH ger kalk. Backspola ut den när pH är högt. Sänk pH sen för att öka ditt klors desinfektionsförmåga.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Ricflo

SV: Ger snart upp
« Svar #19 skrivet: juli 11, 2022, 21:46:06:06 »
Mäter med en blå digital mätare köpt på folkpool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan