Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor  (läst 1109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thortsteen79

frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« skrivet: juni 19, 2022, 13:34:02:02 »
Jag försöker montera 90 graders PE kopplingen enligt tjälldens instruktionsvideo:


Enligt tum regel ska man ha 50 varv gängtejp på en 50mm gänga, jag provade att lägga på 30varv sedan tog tejpen slut, men även med 30varv så kan jag inte dra ihop kopplingen för hand. I filmen så snurrar de på kopplingen enkelt med 1hand och tom justerar vinkeln lite på slutet. Tyvärr så klipper de i filmen så man ser inte hur många varv de lagt på, men jag tror knappast det är 50varv.

Sedan har jag gängsnöre, loctite 55, och enligt den ska man lägga 15-25 varv på en 2tums koppling. Med 25 varv så kan jag inte gänga på för hand, och inte heller med 15 varv. Problemet verkar vara att man ska dra snöret kurs och tvärs och där snöret korsas så blir det lite högre och där fastnar jag när jag försöker skruva på.

Är det någon som har något tips på antalet varv med gängtejp resp. gängsnöre för 50mm's 2tums gänga?

Känns som att varenda moment i detta poolbygge innefattar flera dagars research på hur man ska göra i detalj, där manualen säger "gängtejpa kopplingen". Hade varit fint med någonslags detaljinformation ibland..

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2022, 13:47:05:05 »
Gängtejp är inte så lätt att använda på grova gängor men efter mycket pillande så lyckades jag få dit 50 varv. Observera att 50 varv gäller den "vanliga" väldigt tunna gängtejpen. Det finns även tjockare gängtejp. Den har jag inte provat. Loctite flytande gängtätning vet jag att några här hyllar framför tejp. Tejp funkar men kräver lite övning. Det är väl samma med det mesta man ger sig på för första gången som inte är trivialt, det tar mer eller mindre lång tid att lära sig. Jag brukar tänka på när jag bredspackade ett rum första gången. Det tog ca en vecka och först på slutet när det var klart hade jag lärt mig en bra teknik.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thortsteen79

SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2022, 13:52:29:29 »
Jag använde cepex PTFE 12x12x0.075 innan den tog slut. Den kom med materialpaketet. Var det samma du använde?

Nu testar jag med gängsnöre. Med bifogade bilden har jag lagt 15varv så isär jag kunnat. Då kunde jag gänga på ungefär halva gängan innan det tog stop. Sedan fick jag sätta upp i skruvstädd för att kunna gänga av.. känns som att något är fel!

Utloggad TommyC

SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2022, 13:59:34:34 »
Jag vet inte vilken tängtejp jag använde men den var avsedd för "vanliga" VVS-installationer, inte specifikt för pool. Där är dimensionerna vanligast 10, 12, 15 eller 22 mm så mycket enklare med tejpen där än vid 50 eller 63 mm.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thortsteen79

SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2022, 14:27:12:12 »
ok, har testat nu att köra 2varv per gänga med gängsnöre enligt denna tråden:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11292.0

Men det fastnar iaf efter halv gängan.. ska försöka få tag i lite flytande gängtejp inför nästa försök.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2022, 08:45:26:26 »
Okej jag ska försöka ge en hyffsad förklaring på detta som kanske hjälper.

Gängtejp är jag inte mycket för men just på plast funkar det hyffsat. jag har själv aldrig gått på rekommendationer på antal varv utan jag har lärt mig av erfarenhet ungeför hur mycket som krävs. När det gäller just gängtejp så får man lägga på så pass mycket att det nästan blir slätt. man ska fortfarande kunna skönja och känna gängorna med inte mycket mer än så. Att en rulle inte skulle räcka till en 50 gänga har jag aldrig varit med om.
Har ändå jobbat som röris i 13 år.

När det gäller teflonsnöret som jag däremot tycker mycket bra om men kanske inte använder så mycket till plaströr så kan man väl säga att gör som med lin. lägg ett tunnt lager på de första gängorna så att kopplinen går på sen ska det vara tjockare med snöre.

Viktigt att säga att du ska absolut aldrig behöva skruva i hela gängar. om du har kört ett gäng varv och det börjar bli trögt nöj dig då även om du har gänga kvar som du.
om röret satt så som du beskrev kan jag tom tänka mig att att redan var tätt.

Testa och försök igen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Thortsteen79

SV: frågor kring gäng tejp/snöre för 2tum gängor
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2022, 17:24:19:19 »
Det verkar vara något av en konstform att lägga gängtejp! Jag gav iaf upp och körde med flytande gängtejp istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan