CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot klinker  (läst 2131 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Poolrobot klinker
« skrivet: maj 30, 2022, 14:04:10:10 »
Någon som har ett bra tips på poolrobot som faktiskt fungerar med klinker?
Vet att många SKA fungera men de jag provat orkar ändå inte klättra. Oklart om det är för att vinkeln mellan botten och vägg är för skarp (90 grader) eller om klinkerplattorna är för hala.
Alternativt kan jag tänka mig en enklare som bara städar botten. Helst ska det vara batteridrivet då uttagen sitter lååångt ifrån poolen.
Helst skulle jag vilja prova den först men det är förstås inte möjligt.

Tack på förhand
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolrobot klinker
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2022, 15:33:42:42 »
Hej,
Jag skulle råda dig att spara pengarna till något roligare. Jag har robot och påstår att det är en fullständigt meningslös produkt. Om du har tak vill säga och det antar jag att du har om du budgeterar för klinker.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot klinker
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2022, 16:07:33:33 »
Håller absolut inte med. Man slänger ner roboten som städar, underbart om det inte vore för strömsituationen.
Finns andra trådar där man kan diskutera deras vara eller icke vara. Tak vilja jag inte ha av olika anledningar men nu var det poolrobotar för klinkerpooler som skulle diskuteras.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolrobot klinker
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2022, 16:04:03:03 »
Hej,

De kommunala badhusen använder robotar. Ring och fråga.
Roger

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot klinker
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2022, 12:45:40:40 »
Bra idé Roger. Lär dock kosta skjortan.
Valde motsatt strategi istället. Köpte det absolut billigaste jag kunde hitta som folk verkar nöjda med.
https://www.k-rauta.se/produkt/pool-robot-ufo-fx3/5704841019607?gclid=CjwKCAjwv-GUBhAzEiwASUMm4j_P_LQR1urX2ZeLOT2mh6qHtcW3rqMnc4kiWUoXoX6IS6FCQqZK8hoCqvsQAvD_BwE
Endast testat lite snabbt men den gör faktiskt jobbet på botten. Snabb är den också. Får se hur länge den håller. Ska vårda den ordentligt så får vi se.
Detta i väntan på att det sker en revolutionen med batterirobotar värda namnet...och som kan klättra på klinker. Tror och hoppas vi får se en del utveckling gällande robotar i poolen de närmaste åren. Känns som hela poolbranschen släpar efter gällande robotutveckling. Samma skräp och teknik som för 20 år sedan inbillar jag mig.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolrobot klinker
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2022, 20:09:08:08 »
En poolborste kan ersättas av en robot. Se till att skaffa en borste för väggarna.
Enligt mig mycket viktigt. Den förstör skyddande skikt för bakterier. Kloret funkar bättre då.

Detta år har jag själv varit slö på området. Mängden tillsatt klor har ökat för mig när jag inte gör detta lika ofta.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolrobot klinker
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2022, 20:15:50:50 »
Ett tips när du har robot. Köp såna filterbollar. Hjälper roboten med mindre partiklar.
Sätt dessa i filtret på roboten.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolrobot klinker
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2022, 21:04:37:37 »
Måste lägga till att jag har pooltak. Mycket enklare att hålla rent. Vidare behagligare att hoppa ner i ett vatten som håller minst 8grader högre temperatur än en pool utan tak.

För mig tar det 10 minuter att sköta robotens jobb. Vidare gör jag det bättre.

Nu har du en mycket större pool än mig. Tror ett pooltak för dig skulle kosta multum?
MVH
Roger

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot klinker
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2022, 09:39:22:22 »
Bra tips gällande poolborste, typ en sådan?
https://www.bauhaus.se/bottensugare-med-sidoborstar-swim-fun?gclid=Cj0KCQjw4uaUBhC8ARIsANUuDjVHq9qOA5hJlsNh7QxxuNJnMsCoshTSuzUxDVebCw2PurqgI3xDWjIaAiJvEALw_wcB
Har vanligt poolöverdrag som skyddar bra. Pooltak är inte ens att fundera på och sen gillar jag inte det rent estetiskt även om jag ser många fördelar också.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolrobot klinker
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2022, 23:22:55:55 »
Hej,
Angående poolborste brukar jag köpa en ny för varje år. Förra året gick de inte att få tag i.

Köpte en på Biltema som inte passar staven. Har funkat bra så här länge.

Köp en borste som passar din stav. Mycket lättare då.

Jag som har pooltak har 33-37 grader. Blir mycket enkelt att hoppa i och göra jobbet då.
Tänkte aldrig på det estetiska då jag skaffade pool. Den har en plats som inte är central. Dock den plats som har mest sol varje dag. Det mesta av tomten är kvar för annat.



Utloggad stonecliff

SV: Poolrobot klinker
« Svar #10 skrivet: juni 20, 2022, 06:33:38:38 »
Hur funkar roboten?
Är på gång att köpa en likadan.

Mvh Magnus

Utloggad nyburjare

SV: Poolrobot klinker
« Svar #11 skrivet: juni 20, 2022, 08:45:56:56 »
En poolborste kan ersättas av en robot. Se till att skaffa en borste för väggarna.
Enligt mig mycket viktigt. Den förstör skyddande skikt för bakterier. Kloret funkar bättre då.

Detta år har jag själv varit slö på området. Mängden tillsatt klor har ökat för mig när jag inte gör detta lika ofta.

? kan du utveckla detta ? en robot förstör ett skikt som skyddar för bakterier  <hmm>

Borste för väggar ? har haft pool o över 42 år har ALDRIG använt en borste på väggarna , då har man vattenproblem och det är där man skall börja

Utloggad Stego

SV: Poolrobot klinker
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2022, 18:07:29:29 »
Jag har en Zodiac Alpha IQ 6300 som klättrar utmärkt. Jag har iofs linerpool men roboten har ett jetliknande utblås bak som hjälper roboten att klättra. Den borde fungera på dina klinker.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Poolrobot klinker
« Svar #13 skrivet: april 05, 2024, 08:34:08:08 »
Hur funkar roboten?
Är på gång att köpa en likadan.

Mvh Magnus

Den billiga höll inte särskilt bra. Kanon när den fungerade men efter några veckor så gick fästet sönder till ena hjulet, sen fick jag problem som så många andra med samma att den började stanna vid väggen. Finns tydligen nån tweak på det där som innebär att man borrar hål i den men ej testat. Den åker till skroten nästa vända...tyvärr.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag