Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badbar markpool klar på 1 månad  (läst 1188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mie

Badbar markpool klar på 1 månad
« skrivet: maj 25, 2022, 15:13:11:11 »
Förra sommaren blev vi med efterlängtad pool! Efter många besök och mycket informationsletande, valde vi tillsist Blarck som leverantör och det har vi inte ångrat en enda sekund.

Från orörd gräsmatta till färdig badbar pool tog det endast 1 månad, och då byggde vi pooldäcket själva under sista veckan. De hade helentreprenad, vilket betyder att även grävaren ingick.

Poolen är helt nedgrävd. Det är en stålpool med isolering. Vi valde 3 x 6 meter pga av placering på tomten, men det finns större storlekar. Om man vill kan man ha den ovan mark, men vi valde nedsänkt med återfyllning runt om. Först grävdes själva hålet och alla rör som skall hantera pump etc lades i marken. Pumphuset placerades ca 5 meter från poolen under en altan.
Det finns olika lösningar för det också.

Själva poolen kom i ett stycke och lyftes på plats ner i gropen av en kranbil. När poolen var på plats kom en tankbil och fyllde den med vatten. Blarck monterade alltihop och efter 3 dagar (!) när återfyllnaden var klar, var det bara att börja bygga pooldäck. Taket går på räls i däcket, så det var vi tvungna att bygga i direkt anslutning till att poolen monterades. Trappan ner i poolen valde vi att placera på ena kortändan, så att man kan hänga i trappan med vänner under varma dagar. Det har också varit ett lyckokast, för det är där vi sitter allihop.

För bästa isolering uppifrån, det är ändå där värmen försvinner, valde vi att ha ett pooltak, som man kan bada under om man vill. Pooltaket har visat sig ha massor av fördelar: håller värmen så värmepumpen inte behöver gå så mycket = drar mindre el samt att pumpen inte låter hela tiden, eftersom poolen håller värmen tack vare taket. Det avdunstar inte lika mycket vatten. Det faller inte ner skräp i poolen. Kul att bada under när det regnar, eller är lite kyligt ute i luften. Det går heller inte att dratta i poolen av misstag, och därför behövs inget staket runt om. Vi visste inte hur bra det här pooltaket faktiskt var, men nu med facit i hand vill vi rekommendera alla som står i valet och kvalet att välja tak. Dyrt men oslagbart.

Nästa supertips vi fick var att skaffa poolrobot. Den städar poolen och minimerar det tråkiga jobbet att gå runt med håven och manuellt dammsuga poolen. Roboten kör runt själv och klättrar upp på väggar så att det blir rent och fint överallt.

Grävmaskinisten kom hit den 8 maj och den 9 juni hade vi studentskiva med poolhäng - utan Blarcks lösning hade det inte varit möjligt!


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2022, 16:53:58:58 »
Ta bort tack , såna här inlägg hör hemma i "kanten "dvs betala för en reklamplats utan att försöka dölja vad det är

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2022, 17:29:12:12 »
Kanske vissa har tur med sin installation? Andra inte? Denna verkar ha haft ett mycket bra jobb? Nästan för bra för att vara sant? Förstår din tanke och tidigare trådar. Kanske bara reklam? Eller ett mycket bra jobb?

Varför basunera ut detta? Andra inlägget?
Roger

Utloggad Mie

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2022, 18:45:06:06 »
Trist att det upplevdes negativt, för tanken var god. Reklam? Jag är en privatperson som är mycket nöjd med vår installation och ville låta andra få veta att det finns positiva upplevelser. Några tips och även att en bra leverantör kan förtjäna en guldstjärna i kanten. Lycka till med era poolval, och hoppas att ni finner glädje.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2022, 19:20:15:15 »
Hej,

Förstår din tanke. Tyvärr har det varit mycket smygreklam på detta forum. Ett företag är portad.

Många är på tårna när det blir för bra. Ditt inlägg var för bra? Vilket inte betyder att du marknadsför.

Men lätt att tolka så? Har man skrivit flera inlägg är det lättare. Färre svårare. Du råkade hamna där med få inlägg. Lätt att få hugg då. Hoppas och tror på det du skriver.
Bra företag behöver också en stjärna i kanten. Alla förtjänar inte denna.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad TommyC

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2022, 19:25:38:38 »
Grattis till poolen. Lovtalet till pooltaket kan jag stämma in i men jag förstår inte vad man ska ha en poolrobot till då städbehovet är minimalt med tak så liten reklamkänsla där  ;D

Tyvärr så är det ju så att vi som hängt här länge är mycket mer vana vid att de som köper arbetet drabbas av massor av problem än allt löper smidigt och snabbt. Att ett helt poolprojekt löper helt utan problem som i ert fall är nog unikt.

Många träffar på berg när det börjar grävas. Hade ni koll på det innan och hur gick det i så fall till eller var det bara tur?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2022, 19:45:04:04 »
kan bara hålla med Tommy om poolrobot. Själv gör jag jobbet mycket, mycket fortare som har pooltak.

Skryt eller reklam?
Som Tommy sa har troligen alla något problem som hör av sig på forumet?
De fall som skriver om positiva upplevelser är få. Det har smugit in på forumet att vissa leverantörer vill att man skriver på forumet efter leverans om positiva upplevelser.

Klart att det blir hugg?

Utloggad Mie

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2022, 10:08:16:16 »
OK, poolroboten (som för övrigt går under namnet Robo-cop) hjälper massor, eftersom vi ju badar med taket av och folk drar med sig grus och gräs och annat kul (tex hår). En och annan insekt dyker upp också. Så för oss är den toppen, även om vi har tak.

Före poolbygget kollade jag på Geokartan om det fanns berg hos oss. Vi hade en magisk tur och slapp sprängning. Borrade rakt ner i backen med låååång borr innan, men det betyder ju inte så mycket.

Vi tog även dit andra intressenter, tex el, vatten osv vis ledningskollen.se.

Skryt? Jag vet inte var i skrytet ligger då vi inte gjorde nåt själva i detta, förutom pooldäcket. Och altaner har väl folk byggt i alla tider. Vi är väldigt nöjda med vår pool och vägen till att den låg i backen. Kan inte det bara räcka så?  Uppenbarligen är detta inte rätt forum för framgångshistorier. Ändå borde behovet vara stort, om var och en som skriver här annars konstant drabbas av motgång.

Avseende mitt första inlägg, har jag en son i rullstol som jag önskade skulle kunna komma ner i poolen. Och upp utan att bli lyft av mig i och ur. Det har vi inte löst än och det är väl karamellen ni får suga på.

Utloggad TommyC

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2022, 11:06:28:28 »
Det finns massor av personlyftar för pool på nätet t ex:
https://www.miwex.se/product/bad-stol-i-pvc-3473-passande-handikapplyft
https://www.vitalitymedical.com/aqua-creek-products.html

Jag sökte på "pool lifts for disabled" och "pool lyft för handikappade"

Oavsett robot eller inte så ska man se till att folk är hyggligt rena innan de badar i poolen. Det finns bakterier som förekommer i jord som kloret biter dåligt på. Dessa kan ge stora problem i värsta fall. Låt ingen gå på gräsmattan ock kliva direkt ner i poolen. Kasta inte i bollar eller leksaker som har legat i gräset. Det finns diverse trådar här om olika problem med bakterier i vattnet som är nyttigt att läsa som nybörjare. Det finns även användbar information från myndigheter om detta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Badbar markpool klar på 1 månad
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2022, 11:55:14:14 »
Ta bort tack , såna här inlägg hör hemma i "kanten "dvs betala för en reklamplats utan att försöka dölja vad det är

Jag håller med dig faktiskt, allt med inlägget från titel till slutord skriker reklam.
Nu kanske det inte är det, grattis i så fall till en fin pool.  O0

/H - har jobbat med marknadsföring

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan