VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linerbyte maj 2022  (läst 1418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Linerbyte maj 2022
« skrivet: maj 18, 2022, 13:56:28:28 »

Tredje linern sedan poolen byggdes 2004. Jag var nervös som sjutton över träramens kondition, men den var helt perfekt. Snustorr.
Salig Lagunpool AB gjorde ett gediget jobb!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2022, 20:39:23:23 »
Det låter väldigt ofta, något måste vara fel. Jag har vad som säkerligen klassas som budget liner och nu snart 10 år utan minst tillstymmelse till defekter. Har 32grader i poolen och klor.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2022, 13:01:43:43 »
Kan väl säga så här: Det är fruns fel.. :D

Swinto som rengöring ovan vattenlinjen...inte att rekommendera.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad nyburjare

SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2022, 13:58:40:40 »
Valet hade varit enkelt och mest ekonomiska BYT FRU  >rulla<

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2022, 08:14:20:20 »
https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/433-poolsvampen-18-pack.html

Man ska inte överdriva hur hårt man gnuggar med dessa heller, de sliter nog lite på ytskiktet även om det inte alls kan jämföras med svinto.
Tror att det sliter på ytbehandlingen oavsett vad man använder, kemikalier, poolsvampen eller andra liknande produkter, så speciellt på en ny liner skall man försöka vara så lätt på handen som möjligt.
Vår liner är inne på sin fjärde säsong nu, och det räcker fortfarande med en lätt strykning med poolsvampen för att få bort sot och sånt som satt sig i vattenlinjen över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2022, 13:48:51:51 »
Jag kör bara med handflatan, och om inte det räcker med svamp. Har kvar samma svampar jag köpte för 10 år sedan, så jag sliter inte direkt ut dem.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2022, 19:15:22:22 »
Vi byggde pool 1995 och har aldrig bytt liner. Ok, den är lite fläckig men den håller tätt och vattnet går att hålla rent och klart.

Som även andra har påpekat tror jag att vattentemperaturen är avgörande. Vi har ingen tillsatt värme utan det får bli vad det blir. Mulna perioder mitt på sommaren har vi +20-22° och soliga perioder typ +28°. Snittet ligger uppskattningsvis runt +24°.

Med tillsatt värme får man förstås jämnare vattentemperatur och längre säsong. Men vi har "badat av oss" och badar bara om det är riktigt varmt i luften. Och då är vattnet också lagom varmt.

Utloggad nyburjare

SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2022, 22:14:09:09 »
Men jag förstår inte hur ni eller frun tänker?? Jag menar misstag kan man ju göra o använda svinto...men varför gör hon om detta på ytterligare 2 liners... ofattbart <hmm>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerbyte maj 2022
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2022, 08:50:49:49 »
Moderna linerns har inte lika mycket mjukgörare och andra kemikalier i sig som tidigare, så nuförtiden förlitar man sig nog mer på ytbehandling som skall skydda, och göra det svårare för smutsen att få fäste, jag tror man skall vara försiktig med mekanisk åverkan när man rengör vattenlinjen för att linern skall hålla så länge som möjligt.
Hög temp, hög klorhalt, öppen pool som utsätts för UV-ljus från solen är alla saker som sliter på linern i vattenlinjen, och min erfarenhet är att det som regel börjar läcka just där, i vart fall i norra Sverige brukar det vara isens expansion som trycker sönder sköra liners i hörnen där linern inte ligger an direkt mot poolväggen.
Sänker man nivån på vintern så är nog risken för just "ispåverkan" mindre.
Byter man liner för att den blivit ful är det ju en annan sak än att man byter för att den gått sönder - det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Jag skulle nog bara bada i en 28 grader varm pool om lufttemperaturen var över 30 grader.
Vi badar de flesta helgerna från slutet av maj till mitten av Augusti, vi har runt 32.5 grader.
Under semesterperioden så badar vi nog mer eller mindre varje dag om det är vackert väder - förutsatt att vi får besök i alla fall, och det brukar vi rätt ofta ha om det är fint väder.
Det sliter alldeles säkert på linern med så hög temp, men vi har ändå valt att ta den kostnaden för att poolen skall bli använd och inte bara vara ett besvär.
Nu satte vi in Platssvetsad armerad linern vid renoveringen för 4 år sedan, den borde hålla rätt bra även under våra förutsättningar kan jag tycka.
Dels för att den är tjockare, armerad och ligger tajtare i alla hörn.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan