Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Xps-skivor på singelbädd  (läst 1090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JörgenK

Xps-skivor på singelbädd
« skrivet: maj 14, 2022, 11:04:08:08 »
Hej,
Bygger Ellips-pool Sarah Sjöström. Jag funderar på att lägga xps-skivor på singelbädden istället för sand. Är det någon som har erfarenhet/input kring det?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Xps-skivor på singelbädd
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2022, 13:39:49:49 »
Nej, ingen erfarenhet av det men det finns flertalet trådar här om att skarvarna mellan skivorna syns som ett rutmönster i botten av poolen när vattnet pressar ner linern i skarvarna. Tejpning av skarvarna hjälper inte alltid. Ett lager fin sand mellan skivor och liner brukar fungera. Osäker på hur mycket sand som är lämpligt, 5 cm kanske. Leta runt här eller vänta på bättre svar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Basic

SV: Xps-skivor på singelbädd
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2022, 22:50:18:18 »
Jag har xps... Limmat och tejpat skarvar sen har jag en sån bottenmatta också, typ som ett liggunderlag.

Har inte reagerat på att skarvar syns nämnvärt mycket. Tror valet av liner tillför en del också.

Utloggad JörgenK

SV: Xps-skivor på singelbädd
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2022, 22:05:52:52 »
Stort tack för svar!

Utloggad henrik79

SV: Xps-skivor på singelbädd
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2022, 08:08:12:12 »
Lade vanlig makadam 8-12 som vi packade med en 70 kg vibrator. tror inte att singel är speciellt bra för detta ändamål. Sen lade vi xpx-300 över detta, som vi tejpade med byggmax dyra gröna tejp som ska tåla fukt och slitage bättre än den vanliga silvertejpen. Sen poolen direkt på detta. Ser inget rutmönster alls och underlaget är behagligt, inte hårt som betong och inte svampigt som frigolit. Det har hoppats friskt i poolen redan  i år och ser inga gropar heller. Vattnet pressar ju ner cellplasten med ca 1 ton/m2 vilket jag misstänker gör den mer kompakt och motståndskraftig mot stötar.

Dock första året, vi får se om 5 år hur det ser ut. En matta under kan väl inte skada men känns mer estetiskt. Vi sparade in på den kostnaden då det mesta andra sprang iväg i pris.

/H

Utloggad Basic

SV: Xps-skivor på singelbädd
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2022, 00:51:53:53 »
Du kan se i min byggtråd hur jag gjorde om du vill.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17283.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan