VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sprucket bräddavlopp  (läst 2098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkeN

Sprucket bräddavlopp
« skrivet: maj 08, 2022, 08:02:46:46 »
För någon vecka sedan, när jag fyllde upp vatten i poolen, märkte jag att vattennivån sjönk tillbaka under bräddavloppet efter någon dag.
Poolen är inne på sin tredje säsong. Jag pratade med leverantör som kom ut och hittade en spricka i botten på "hinken" i bräddavloppet,

De hävdar ett det är en frostskada, trots att jag haft vattennivån ca 5 cm under under avloppet under hela vintern. Dessutom var bräddavloppet fyllt med frigolit plus att jag hade ett skydd över själva bräddavloppet för att förhindra regnvatten att rinna ner ovanifrån då det inte täcks av poolplåtarna.

På bilden ser det ut som sprickan uppstått runt själva slanganslutningen. Vad tror ni, kan det vara en frostskada, eller kan det bero på att man tvingat på slangen så den "bryter" i anslutningen.




 

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2022, 09:34:01:01 »
3 år? Ser ut som 30 år. Är det ett egenmodifierat bräddavlopp med slanganslutning bakåt? Eller ser jag fel? Om så är fallet så kan det mycket väl vara att den gett med sig av tyngden på slangen om slangen inte är fastsatt.

Utloggad HenkeN

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2022, 10:07:08:08 »
Det var leverantören som tog bilden. Antar att de inte la någon tid på att rengöra innan fotot. Nej men 3 år är det allt.

Det är ett standard Hayward, typ detta https://www.spapartsnordic.se/_varubilder/15232926155jdfzguuba8uas4vs6mvhu3efbfqycp.jpg.
Slangen är inte inkopplad till anslutningen som pekar bakåt, utan i ett av hålen som pekar nedåt.

Utloggad Kojak

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2022, 21:36:01:01 »
Är tämligen säker på att slangen varit vatten/isfylld och tyngden fått plasten att spricka. Tömmer du slangar på vatten vid stängning? Är slangen klamrad så den inte belastar bräddavloppet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2022, 06:31:22:22 »
Svårt att se på bilderna, men är det uppfyllt med makadam så att slangen täcks av materialet?
Jag skulle försöka frilägga undersidan och tvätta båda sidor men förtunning.
Det rengör plasten och gör den lite klibbig, torka torrt med trasa, och använd sedan Casco Aqua tät, vit.
https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/casco-aquatat-40ml-2.html

Jag reparerade grannens lamphållare med det för 3 år sedan och det håller ännu tätt.

Jag tror poolfirman har rätt, du har haft vatten i skimmern.
Men jag kan självklart ha fel.

Vi låter vår pool frysa full med vatten, men har frysskyddsflaska nedskruvad i utloppshålet, och resten av skimmern fullproppad med PET-flaskor.
Det har fungerat i många år nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad HenkeN

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2022, 08:48:39:39 »
Är tämligen säker på att slangen varit vatten/isfylld och tyngden fått plasten att spricka. Tömmer du slangar på vatten vid stängning? Är slangen klamrad så den inte belastar bräddavloppet?

Nej jag tömmer inte slangarna, och så som du säger skulle det kunna vara. Dock är en fylld slang med is lika tung som en fylld slang med vatten, så det borde inte vara själva isen som är problemet. Jag får gräva lite och se hur slangen ligger i marken.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2022, 08:57:41:41 »
Den är till och med lite lättare.  :)
Som jag ser det finns bara två möjligheter, marken har lyft eller satt sig så att brottet av slangen knäckt plasten.
Eller så har du haft vatten i utloppet, som frusit, knäckt plasten, och sedan har vattnet läckt ut. så det var "torrt" när du startade poolen.
Kan du limma med Aqua tät på båda sidor borde det bli en bra reparation.
Jag lagade vår skimmer som gått sönder i botten, av is, med plastic padding glasfiberspackel, men det tålde inte riktigt att ligga i vatten hela tiden, bytte skimmer efter några år i samband med linerbyte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad HenkeN

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2022, 09:00:40:40 »
Svårt att se på bilderna, men är det uppfyllt med makadam så att slangen täcks av materialet?
Jag skulle försöka frilägga undersidan och tvätta båda sidor men förtunning.
Det rengör plasten och gör den lite klibbig, torka torrt med trasa, och använd sedan Casco Aqua tät, vit.
https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/casco-aquatat-40ml-2.html

Jag reparerade grannens lamphållare med det för 3 år sedan och det håller ännu tätt.

Jag tror poolfirman har rätt, du har haft vatten i skimmern.
Men jag kan självklart ha fel.

Vi låter vår pool frysa full med vatten, men har frysskyddsflaska nedskruvad i utloppshålet, och resten av skimmern fullproppad med PET-flaskor.
Det har fungerat i många år nu.

Tack för din input. Leverantören lagade med någon vit massa (kan säkert vara det du föreslår).
Skimmern var tom på vatten plus att den var fylld med frigolitbitar. Jag tänker att även om det lyckats rinna in någon liter vatten i skimmern under vintern (vattennivån låg som sagt 5cm under skimmern) så är det ju inte i närheten av att vara fyllt som du har din pool. Kan det ha varit så att frigoliten inte var nedtryckt ända till botten på skimmern, och att eventuellt vatten (några centimeter i botten) skulle ha orsakat sprickan? Det låter orimligt. Isf skulle alla iskubslådor frysa sönder direkt. Där finns det ju ingen frigolit som tar upp expansionen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2022, 07:18:55:55 »
Omöjligt att svara på, har du inte kilat fast frigoliten så flyter den ju upp, jag proppar skimmern full med PET-flaskor, lägger på locket, och sedan får pooltäckningen ligga på locket så det inte skall kunna lyfta om flaskorna vill flyta upp.
Var det 5 cm under kanten på skimmern även när du tog bort vintertäckningen?
Det är ju primärt vad som avgöra om den kan ha varit så mycket vatten i skimmern att det frusit.
Andra saker som kan påverka är ju om vattnet i slangen kan ha frusit, då växer volymen med 10% och det kan ha tryckt upp vatten i skimmern i så fall.
Det är oerhört svårt att veta vad som hänt utan att känna till anläggningen mer exakt, men det är i alla fall mycket ovanligt att "slangen brutit sönder skimmern" - inget som jag kan påminna mig ha läst om i forumet.
Frysskador är däremot något som drabbat en rätt stor andel av poolägarna, kanske mer ju längre norrut man bor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad HenkeN

SV: Sprucket bräddavlopp
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2022, 09:08:43:43 »
Omöjligt att svara på, har du inte kilat fast frigoliten så flyter den ju upp, jag proppar skimmern full med PET-flaskor, lägger på locket, och sedan får pooltäckningen ligga på locket så det inte skall kunna lyfta om flaskorna vill flyta upp.
Var det 5 cm under kanten på skimmern även när du tog bort vintertäckningen?
Det är ju primärt vad som avgöra om den kan ha varit så mycket vatten i skimmern att det frusit.
Andra saker som kan påverka är ju om vattnet i slangen kan ha frusit, då växer volymen med 10% och det kan ha tryckt upp vatten i skimmern i så fall.
Det är oerhört svårt att veta vad som hänt utan att känna till anläggningen mer exakt, men det är i alla fall mycket ovanligt att "slangen brutit sönder skimmern" - inget som jag kan påminna mig ha läst om i forumet.
Frysskador är däremot något som drabbat en rätt stor andel av poolägarna, kanske mer ju längre norrut man bor.

Jo frigoliten var fastkilad, men som sagt, osäkert om den var nedtryckt till botten av bräddavloppet. Ja vattenytan eller snarare iskanten var fortfarande 5 cm under kanten på skimmerna när vintertäcknningen togs bort. Det var garanterat vatten kvar i slangen, men det vattnet ligger några cm ner i slangen när allt är tömt. I teorin skulle det kanske kunna expandera upp in i bräddavloppet, men då pratar vi om någon cm på botten. Känns orimligt att det eventuella lilla vattnet som skulle ha kommit upp kan spräcka botten på bräddavloppet. Det faktum att sprickan precis följer infästningen av slanganslutning gör mig också misstänksam.

Men jag hör vad ni säger, känns som majoriteten tror på att isen spräckt botten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan